Aký je rozdiel medzi revíziou a servisnou prehliadkou?
Aj keď sa oba úkony týkajú technického stavu spotrebiča, netreba si ich zamieňať.

Revízia kotla je povinná zo zákona. Servis je nepovinný, no odporúča sa pravidelná kontrola, aby ste mali istotu, že váš spotrebič je v poriadku.
Pri revízii technik overuje, či kotol spĺňa všetky zákonné požiadavky z hľadiska platných noriem a predpisov. Revíziu vykonáva osoba s platným osvedčením (kvalifikovaný revízny technik) v zákonom stanovených intervaloch. Po revízii dostanete revíznu správu alebo revízny protokol.
Servisná kontrola sa zameriava na predĺženie životnosti a správne fungovanie zariadenia (napr. kotla)- údržba, čistenie, nastavenie, výmena opotrebovaných dielov,... Servisnú kontrolu vykonáva autorizovaný servis alebo odborný technik v intervaloch podľa odporúčaní výrobcu. Po servise dostanete servisný protokol, ktorý je dôležitý napríklad pri riešení poistnej udalosti.
Poisťovne pri poistnej udalosti skúmajú príčinné súvislosti a keď zistia, že požiar bol spôsobený zlým stavom komína, alebo kotla, môžu krátiť, alebo dokonca zamietnuť poistné plnenie. Rovnako, poisťovňa od vás môže požadovať revízne správy, aby zistila, či vaša elektroinštalácia, kotol, či komín spĺňali všetky technické požiadavky.
Pri revízii technik overuje, či kotol spĺňa všetky zákonné požiadavky z hľadiska platných noriem a predpisov. Revíziu vykonáva osoba s platným osvedčením (kvalifikovaný revízny technik) v zákonom stanovených intervaloch. Po revízii dostanete revíznu správu alebo revízny protokol.
Servisná kontrola sa zameriava na predĺženie životnosti a správne fungovanie zariadenia (napr. kotla)- údržba, čistenie, nastavenie, výmena opotrebovaných dielov,... Servisnú kontrolu vykonáva autorizovaný servis alebo odborný technik v intervaloch podľa odporúčaní výrobcu. Po servise dostanete servisný protokol, ktorý je dôležitý napríklad pri riešení poistnej udalosti.
Poisťovne pri poistnej udalosti skúmajú príčinné súvislosti a keď zistia, že požiar bol spôsobený zlým stavom komína, alebo kotla, môžu krátiť, alebo dokonca zamietnuť poistné plnenie. Rovnako, poisťovňa od vás môže požadovať revízne správy, aby zistila, či vaša elektroinštalácia, kotol, či komín spĺňali všetky technické požiadavky.
- Ako správne poistiť bytový dom
- Asistenčné služby 2. časť (poistenie nehnuteľnosti a domácnosti)
- Vandalizmus: Ktoré škody vám preplatí poisťovňa a ktoré nie?
- Aký je rozdiel medzi priamym a nepriamym bleskom?
- Pri škode na majetku si dajte pozor, z ktorej poistky žiadate odškodnenie
Príklad: Plynový kotol
- Servisná prehliadka: technik ho vyčistí, skontroluje horák, nastaví tlak, prípadne vymení tesnenia.
- Revízia: overenie, či kotol nepredstavuje riziko – meranie úniku plynu, ťahu spalín, dodržanie predpisov.
Aké povinnosti má majiteľ nehnuteľnosti
Kotly a iné zariadenia na pevné palivo
Podľa Zákona o ochrane ovzdušia č. 146/2023 Z. z. v § 17 ods. 1 písm. h) majiteľ má povinnosť vykonať revíziu každé 3 roky pre vykurovacie zariadenia a zároveň čistiť a kontrolovať komín 2x za rok pri pevných palivách a 1x ročne pri kvapalných a plynných palivách. Čistenie a kontrolu komína vykonáva kominár.Plynové kotly a zariadenia:
Zákon o energetike č. 251/2012 Z. z. ukladá majiteľom povinnosť udržiavať kotol v zodpovedajúcom technickom stave a Vyhláška č. 508/2009 Z. z.. určuje nasledovné prehliadky:- každé 3 roky pre plynové zariadenia napr. plynový kotol, ohrievač vody, plynová varná doska, plynové kachle, sporák
- každých 6 rokov pre plynové potrubné vedenie vrátane regulačného zariadenia
Elektrické kotly a zariadenia:
Intervaly kontroly a revízie elektrických rozvodov a zariadení sú stanovené vo vyhláške MPSVaR SR č. 508/2009 a závisí na tom, aké elektrické zariadenia majiteľ využíva (elektrický kotol, podlahové elektrické kúrenie, bleskozvod a pod.). Pre murované domy, byty a kancelárske budovy sa stanovuje:- odborná prehliadka a revízia každých 5 rokov pre kotly, podlahové elektrické kúrenie a pod
- odborná prehliadka každé 1- 2 roky a revízia každé 2 – 4 roky pre bleskozvody a fotovoltiku