Poistenie: Čo je to indexácia?

Indexácia poistnej zmluvy slúži na zachovanie hodnoty poistného krytia; zvyšuje sa pri nej platba poistného, ale zároveň aj poistné krytie.

30994_obr
Je potrebné poistnú zmluvu po pár rokoch revidovať, ak máme indexáciu? Helena Kanderková, špecialistka externej komunikácie poisťovne Allianz, vysvetľuje, že to nie je potrebné, lebo je pravidelne aktualizovaná práve indexáciou. V Allianzi je indexácia súčasťou nových poistných zmlúv privátneho majetku Môj domov.

V poisťovni UNIQA v súčasnosti tiež ponúkajú klientom poistenie s automatickou indexáciou. „Dochádza pri nej k úprave výšky poistnej sumy na základe zmeny indexu cien stavebných prác a materiálov a spotrebiteľských cien za uplynulý kalendárny rok, zverejneného Štatistickým úradom SR,“ hovorí Beata Lipšicová, hovorkyňa poisťovne UNIQA. Indexácia sa pre poistenie nehnuteľnosti vykoná na základe zmeny indexu cien stavebných prác a materiálov a pre poistenie zariadenia domácnosti na základe zmeny indexu spotrebiteľských cien. „Vykonáva sa ku dňu začiatku poistného obdobia, a to na základe rozhodnutia poistiteľa a nárastu indexov oproti predchádzajúcemu poistnému obdobiu. Indexácia sa nevzťahuje na predmety poistenia, pre ktoré je v poistnej zmluve uvedený limit plnenia v absolútnej hodnote, čiže v peňažnom vyjadrení v príslušnej mene.“ Indexáciou si klienti zabezpečia aktualizáciu poistnej hodnoty svojho majetku, a tým aj ochranu poistného krytia pred možným podpoistením, ktoré by z dlhodobejšieho hľadiska mohlo nastať. „Revidovať poistnú zmluvu so zvolenou indexáciou odporúčame v prípadoch, kedy sa u našich klientov výrazne zmenila hodnota ich majetku napríklad z dôvodu prístavby, prestavby, alebo interiérovej alebo exteriérovej rekonštrukcie.“

Indexácia sa vykonáva pre poistenie nehnuteľnosti, aj pre poistenie zariadenia domácnosti nasledovne:

  • pre poistenie nehnuteľnosti na základe zmeny indexu cien stavebných prác a materiálov,

  • pre poistenie zariadenia domácnosti na základe zmeny indexu spotrebiteľských cien.

Cena nehnuteľnosti sa časom môže výrazne zmeniť

Mať podpoistenú nehnuteľnosť je vždy riziko; stáva sa to však pomerne často. „Pri likvidácii škodových udalostí sa ešte stále stretávame s problémom starých poistiek, kde sú nehnuteľnosti poistené na nižšie sumy, ako je ich aktuálna hodnota,“ vysvetľuje Lipšicová. „Ľudia sú potom sklamaní, keď pri poistnej udalosti nedostanú plnú sumu, ktorú od poisťovne požadovali. Treba si uvedomiť, že ak mala nehnuteľnosť pred 30 rokmi hodnotu 15 000 eur, dnes to môže byť 150 000 eur." Najmä v čase záplav sú staré poistky s nízkymi sumami veľkým problémom, napriek značným škodám sa potom poistné plnenie kráti pomerom, akým je nehnuteľnosť podpoistená. „V takýchto prípadoch sa môže stať, že poistné plnenie nepokryje výdavky na obnovu bývania.“

Aj Kanderková v tejto súvislosti hovorí, že ide o najčastejší problém v rámci privátneho poistenia majetku. „V prípade podpoistenia bude klientovi pri vzniku poistnej udalosti uhradená len pomerná časť vzniknutej škody a nebude si môcť svoj majetok obnoviť do pôvodného stavu.“ Poistná suma by mala vždy dosahovať takú výšku, aby pokryla aktuálnu hodnotu všetkého hnuteľného a nehnuteľného majetku, ktorý chce mať klient poistením krytý.

Zreálnite si poistnú sumu

Poisťovne klientom odporúčajú skontrolovať si staré zmluvy a zreálniť poistné sumy na základe ich aktuálnej hodnoty. Klientov na problém starých poistiek poisťovne aj upozorňujú a navrhujú ich revíziu. Nové poistky klientom už garantujú, že ak uviedli správnu rozlohu nehnuteľnosti, nedôjde k podpoisteniu. „Poistná suma nehnuteľnosti je stanovená poisťovňou na základe údajov o rozlohe nehnuteľnosti, ktoré nám uvedie klient, a poistenie sa dojednáva s automatickou indexáciou poistnej sumy. Znamená to, že v prípade vzniku škody sa poistné plnenie nezníži z dôvodu uplatnenia koeficientu podpoistenia, nakoľko hodnota nehnuteľnosti je správne stanovená,“ uzatvára Lipšicová.
 

Okrem poistenia nehnuteľnosti sa indexácia využíva aj v životnom poistení. „Jej úlohou je zachovať reálnu hodnotu poistenia v súvislosti s infláciou. Ide o voliteľnú zložku poistenia a je na klientovi, či si ju pri uzatváraní poistenia zvolí a alebo nie,“ dodáva na záver Lipšicová.

Vyberáme z Poistovne.sk

53526

Poisťovne vlani preplatili klientom škody za stovky miliónov eur

V rámci životného poistenia to boli najmä poistné udalosti súvisiace s ochorením COVID-19.
26.01.2022
Čítať viac o Poisťovne vlani preplatili klientom škody za stovky miliónov eur
redakcia-nehoda

Napriek lockdownu minulý rok Allianz platil najmä za škody na vozidlách

Škody na vozidlách klientov Allianz boli minulý rok za takmer 134 miliónov eur. Škôd na majetku bolo rovnako ako pred pandémiou. Domy a byty ničili najviac záplavy, povodne a víchrice. Už druhý rok je poistných udalostí v cestovnom poistení minimum.
24.01.2022
Čítať viac o Napriek lockdownu minulý rok Allianz platil najmä za škody na vozidlách
zima-redakcia

Škody spôsobené mrazom a snehom vám kryje poistenie majetku

Väčšinu škôd spôsobených snehom, mrazom a ľadom kryje správne nastavené majetkové poistenie. Aj v takom prípade však musí poistený dbať na dodržiavanie dôležitých zásad. Ponúkame zopár užitočných tipov.
24.01.2022 | redakčne upravené
Čítať viac o Škody spôsobené mrazom a snehom vám kryje poistenie majetku

Vyberáme z banky.sk