Najväčšie online cestovné agentúry vrátia peniaze do 14 dní

Riešili ste už situáciu, keď ste museli z dôvodu zrušenia vášho letu žiadať vrátenie peňazí za letenku? Ak áno, pravdepodobne ste na platbu museli čakať niekoľko týždňov až mesiacov. Tieto situácie by už mali byť minulosťou.

redakcia-letisko
Mnohí spotrebitelia, ktorí sa obrátili na Európske spotrebiteľské centrum v Slovenskej republike riešili veľmi podobné prípady, a to, že sa nevedeli spojiť s cestovnou agentúrou prostredníctvom ktorej si zakúpili letenky. Je to nepríjemné najmä v situáciách, keď cestujúci potrebujú vystaviť boarding pass, vykonať zmeny v rezervácii alebo si overiť, či nebol ich let zrušený. Online cestovné agentúry často na ich súrne požiadavky nereagovali a leteckí dopravcovia zmeny neumožňovali z dôvodu, že letenky boli zakúpené sprostredkovane cez cestovné agentúry.

V dôsledku týchto praktík, ktoré vyvrcholili v rokoch pandémie COVID-19, začala Európska komisia v spolupráci s vnútroštátnymi orgánmi na ochranu spotrebiteľa spoločné konanie EÚ o presadzovaní práva proti online cestovným agentúram eDreams ODIGEO (prevádzkovateľ portálov eDreams, Opodo, Go Voyages, Travellink a Liligo), Etraveli Group (prevádzkovateľ portálov Mytrip, GotoGate, Flybillet, Flightnetwork, Supersavetravel, seat24 a Travelstart) a spoločnosti Kiwi.com.

Cieľom konania bolo dohodnúť sa s uvedenými spoločnosťami na opatreniach, ktoré zlepšia postavenie cestujúcich a zabezpečia, aby nedochádzalo zo strany cestovných agentúr k porušovaniu právnych predpisov.

Uvedené cestovné agentúry zaviedli od 30. júna 2023 nasledujúce zmeny

1. Vracať cestujúcim peniaze za letenky do 14 dní

Letecké spoločnosti sú v prípade zrušenia letu povinné vrátiť cestujúcim peniaze za letenku do 7 dní, keď sa cestujúci rozhodol nechať si let preplatiť. Cestujúci si však kupujú letenky aj cez online cestovné agentúry, ktoré sa zaviazali realizovať vrátenie peňazí za letenky do 7 dní od ich prijatia od leteckej spoločnosti, čo znamená, že spotrebitelia by ich mali dostať najneskôr do 14 dní (pozn. toto opatrenie dopĺňa predchádzajúci dialóg so 16 veľkými európskymi leteckými spoločnosťami, ktorého výsledkom bol záväzok týchto spoločností dodržiavať 7-dňovú lehotu na vrátenie platby).

2. Sprístupniť svoje kontaktné údaje

Online cestovné agentúry sa zaviazali, že telefonický kontakt a ich e-mailová adresa budú uvedené na ich webových sídlach, aby sa cestujúci mohli s nimi spojiť, pričom by už nemali nastať situácie, že cestovná agentúra nebude v naliehavých prípadoch odpovedať na ich požiadavky.

3. Lepšie informovať cestujúcich o ich právach

Online cestovné agentúry sa zaviazali lepšie informovať cestujúcich o ich nárokoch, ktoré vyplývajú z európskeho nariadenia 261/2004 v prípade zrušenia alebo veľkého meškania letov. Takisto sa zaviazali, že cestujúcich budú jasne informovať o zrušení ich letov a o konkrétnych výhodách spojených s rôznymi balíkmi služieb, ktoré ponúkajú, ako i o následkoch špecifických služieb na ich práva v prípade narušenia letu. Cieľom je, aby cestujúci lepšie porozumeli, čo získajú a aké majú práva.

Čo v prípade, ak cestovné agentúry doteraz meškajú s vrátením peňazí?

Plnenie záväzkov zo strany cestovných agentúr monitoruje Európska komisia v spolupráci s vnútroštátnymi orgánmi na ochranu spotrebiteľa. V prípade, že čakáte na vrátenie peňazí cestovnou agentúrou viac ako 14 dní alebo sa domnievate, že si neplní iný z vyššie uvedených záväzkov, neváhajte kontaktovať Európske spotrebiteľské centrum v SR.

Vyberáme z poistovne.sk

Kedy za vás platí zdravotné poistenie štát

Štát platí zdravotné poistenie nielen za deti, študentov a dôchodcov. Pozrite si, za ktoré osoby platí zdratovné poistenie štát a kedy si ho musíte platiť sami.
26.04.2024 | redakcia
Čítať viac o Kedy za vás platí zdravotné poistenie štát
Auto-004

Zákon o PZP sa mení, maximálne limity v rámci škôd a aj pokuty sa plánujú zvýšiť

Zákon o povinnom zmluvnom poistení (PZP) motorových vozidiel opäť čakajú zmeny. Poslanci parlamentu novelu zákona posunuli do druhého čítania.
24.04.2024
Čítať viac o Zákon o PZP sa mení, maximálne limity v rámci škôd a aj pokuty sa plánujú zvýšiť
Záplavy_Rudno_Allianz1

Prírodné živly spôsobujú čoraz viac škôd, pri niektorých medziročne stúpli aj o stovky percent

Prírodné živly spôsobili minulý rok najviac škôd za posledných 5 rokov. Medziročne stúpol počet škôd o 185 percent, pričom povodne a záplavy spôsobili nárast škodovosti o 433 percent. Na ochranu klientov pred podpoistením Allianz aktualizuje výšku poistnej sumy nehnuteľnosti podľa vývoja cien realít.
24.04.2024
Čítať viac o Prírodné živly spôsobujú čoraz viac škôd, pri niektorých medziročne stúpli aj o stovky percent

Vyberáme z banky.sk