Najväčšie online cestovné agentúry vrátia peniaze do 14 dní

Riešili ste už situáciu, keď ste museli z dôvodu zrušenia vášho letu žiadať vrátenie peňazí za letenku? Ak áno, pravdepodobne ste na platbu museli čakať niekoľko týždňov až mesiacov. Tieto situácie by už mali byť minulosťou.

redakcia-letisko
Mnohí spotrebitelia, ktorí sa obrátili na Európske spotrebiteľské centrum v Slovenskej republike riešili veľmi podobné prípady, a to, že sa nevedeli spojiť s cestovnou agentúrou prostredníctvom ktorej si zakúpili letenky. Je to nepríjemné najmä v situáciách, keď cestujúci potrebujú vystaviť boarding pass, vykonať zmeny v rezervácii alebo si overiť, či nebol ich let zrušený. Online cestovné agentúry často na ich súrne požiadavky nereagovali a leteckí dopravcovia zmeny neumožňovali z dôvodu, že letenky boli zakúpené sprostredkovane cez cestovné agentúry.

V dôsledku týchto praktík, ktoré vyvrcholili v rokoch pandémie COVID-19, začala Európska komisia v spolupráci s vnútroštátnymi orgánmi na ochranu spotrebiteľa spoločné konanie EÚ o presadzovaní práva proti online cestovným agentúram eDreams ODIGEO (prevádzkovateľ portálov eDreams, Opodo, Go Voyages, Travellink a Liligo), Etraveli Group (prevádzkovateľ portálov Mytrip, GotoGate, Flybillet, Flightnetwork, Supersavetravel, seat24 a Travelstart) a spoločnosti Kiwi.com.

Cieľom konania bolo dohodnúť sa s uvedenými spoločnosťami na opatreniach, ktoré zlepšia postavenie cestujúcich a zabezpečia, aby nedochádzalo zo strany cestovných agentúr k porušovaniu právnych predpisov.

Uvedené cestovné agentúry zaviedli od 30. júna 2023 nasledujúce zmeny

1. Vracať cestujúcim peniaze za letenky do 14 dní

Letecké spoločnosti sú v prípade zrušenia letu povinné vrátiť cestujúcim peniaze za letenku do 7 dní, keď sa cestujúci rozhodol nechať si let preplatiť. Cestujúci si však kupujú letenky aj cez online cestovné agentúry, ktoré sa zaviazali realizovať vrátenie peňazí za letenky do 7 dní od ich prijatia od leteckej spoločnosti, čo znamená, že spotrebitelia by ich mali dostať najneskôr do 14 dní (pozn. toto opatrenie dopĺňa predchádzajúci dialóg so 16 veľkými európskymi leteckými spoločnosťami, ktorého výsledkom bol záväzok týchto spoločností dodržiavať 7-dňovú lehotu na vrátenie platby).

2. Sprístupniť svoje kontaktné údaje

Online cestovné agentúry sa zaviazali, že telefonický kontakt a ich e-mailová adresa budú uvedené na ich webových sídlach, aby sa cestujúci mohli s nimi spojiť, pričom by už nemali nastať situácie, že cestovná agentúra nebude v naliehavých prípadoch odpovedať na ich požiadavky.

3. Lepšie informovať cestujúcich o ich právach

Online cestovné agentúry sa zaviazali lepšie informovať cestujúcich o ich nárokoch, ktoré vyplývajú z európskeho nariadenia 261/2004 v prípade zrušenia alebo veľkého meškania letov. Takisto sa zaviazali, že cestujúcich budú jasne informovať o zrušení ich letov a o konkrétnych výhodách spojených s rôznymi balíkmi služieb, ktoré ponúkajú, ako i o následkoch špecifických služieb na ich práva v prípade narušenia letu. Cieľom je, aby cestujúci lepšie porozumeli, čo získajú a aké majú práva.

Čo v prípade, ak cestovné agentúry doteraz meškajú s vrátením peňazí?

Plnenie záväzkov zo strany cestovných agentúr monitoruje Európska komisia v spolupráci s vnútroštátnymi orgánmi na ochranu spotrebiteľa. V prípade, že čakáte na vrátenie peňazí cestovnou agentúrou viac ako 14 dní alebo sa domnievate, že si neplní iný z vyššie uvedených záväzkov, neváhajte kontaktovať Európske spotrebiteľské centrum v SR.

Vyberáme z poistovne.sk

Ako zistím, či cestovná kancelária je poistená proti úpadku?

Každý rok na Slovensku skrachuje niekoľko cestovných kancelárií. Vyhnite sa problémom a vopred si zistite, či vaša cestovka je poistená proti úpadku.
12.07.2024 | redakcia
Čítať viac o Ako zistím, či cestovná kancelária je poistená proti úpadku?
hory1

Poistenie do hôr

Na čo všetko sa toto poistenie vzťahuje? Koľko stojí zásah horskej služby a kto ho zaplatí?
10.07.2024 | redakcia
Čítať viac o Poistenie do hôr
nervous-patient-in-wheelchair

Poistenie pracovnej neschopnosti: Ak ste chorí, buďte doma a liečte sa. Inak riskujete, že prídete o dávky

Poistenie PN vás môže finančne zachrániť v prípade dlhotrvajúcej choroby. Čo sa však stane, ak chorý nedodržiava liečebný režim a počas kontroly zo Sociánej poisťovne nebude doma? Čo ak sa zistí, že práceneschopnosť bola neoprávnená?
08.07.2024 | Katarína Macková
Čítať viac o Poistenie pracovnej neschopnosti: Ak ste chorí, buďte doma a liečte sa. Inak riskujete, že prídete o dávky

Vyberáme z banky.sk