Ako sa odškodňuje zrušenie resp. meškanie lietadla, vlaku, autobusu a lode?
Cestujúci v rámci EÚ majú právo na odškodnenie v prípade problémov pri cestovaní verejnými dopravnými prostriedkami, vrátane lietadiel, vlakov, autobusov a lodí. Pozrite si, na čo máte nárok.

Letecká doprava
V leteckej doprave dochádza k mnohým zmenám pri letoch i v prípadoch ich oneskorenia. „V prípade odopretia nástupu na palubu, zrušenia alebo významného oneskorenia letov, ak odlietate z letiska, ktoré sa nachádza na území EÚ s ktorýmkoľvek dopravcom alebo odlietate z tretej krajiny s európskym dopravcom, máte právo na bezplatnú starostlivosť, ktorá zahŕňa: ubytovanie a občerstvenie, zabezpečenie prepravy náhradným letom alebo aj finančné odškodnenie, a to za presne definovaných podmienok,“ uvádza Eduarda Hekšová, riaditeľka dTestu. Cestujúci nemajú právo na finančné odškodnenie, ak oneskorenie alebo zrušenie letu, spôsobila vyššia moc, za čo sa považuje napríklad nepriaznivé počasie alebo prírodné javy, ako je napríklad výskyt sopečného popola v letovej trase. V týchto situáciách dopravca nemôže ovplyvniť vznik meškania, a preto nie je povinný kompenzáciu vyplácať.Odškodnenie v leteckej doprave je odstupňované podľa vzdialeností:
- 250 EUR pri všetkých letoch s dĺžkou do 1500 kilometrov.
- 400 EUR pri všetkých letoch v rámci EÚ dlhších ako 1500 kilometrov a pri všetkých ostatných letoch s dĺžkou od 1500 kilometrov do 3500 kilometrov.
- 600 EUR pri všetkých ostatných letoch.
- Dovolenka v plameňoch. Čo môže spotrebiteľ požadovať od cestovnej kancelárie?
- Poistenie liečebných nákladov a úrazové poistenie. Aký je medzi nimi rozdiel?
- Poistenie batožiny - na čo si treba dať pozor
Odškodnenie v leteckej doprave sa v roku 2025 bude zrejme meniť
Navrhované zmeny sú výsledkom politickej dohody Rady Európskej únie z 5. júna 2025, no ešte musia prejsť schválením Európskeho parlamentu. Očakáva sa, že nové pravidlá by mohli vstúpiť do platnosti na jeseň 2025.Navrhované zmeny: Lehoty a výška odškodnenia pri meškaní letov
Kategória letu |
Aktuálne podmienky (pred zmenou) | Navrhované zmeny (po schválení) |
Lety do 3 500 km | - Nárok po 3 hodinách meškania - Odškodnenie: 250 € |
- Nárok po 4 hodinách meškania - Odškodnenie: 300 € (Zvýšenie) |
Lety nad 3 500 km | - Nárok po 4 hodinách meškania - Odškodnenie: 600 € |
- Nárok po 6 hodinách meškania - Odškodnenie: 500 € (Zníženie) |
Zároveň sa skracuje lehota na podanie reklamácie z doteraz neobmedzenej na 6 mesiacov.
Zlepšuje sa možnosť individuálneho konania v prípade, ak dopravca do 3 hodín nezabezpečí náhradný let – cestujúci môže konať sám a požiadať o refundáciu až do výšky 400 % ceny letenky.
Novinkou je aj povinnosť dopravcu reagovať na žiadosť o kompenzáciu do 14 dní.
Železnica
V železničnej doprave má cestujúci nárok na odškodnenie v závislosti od dĺžky meškania vlaku.- Pri oneskorení medzi východiskovou a cieľovou stanicou 60 až 119 minút, je výška kompenzácie 25 % ceny cestovného lístka.
- Pri oneskorení presahujúcom 120 minút je výška kompenzácie 50 % ceny cestovného lístka.
Autobusová doprava
Vo verejnej autobusovej doprave sa s ohľadom na ťažko predvídateľné pomery na cestách nerieši meškanie nabrané na ceste, ale zrušenie autobusového spoja, nezabezpečenie rezervovanej dopravy (tzv. overbooking) alebo oneskorenie pri odchode autobusu z východzej stanice o viac ako 120 minút, a to iba pri diaľkovej doprave presahujúcej 250 km. V týchto prípadoch má cestujúci nárok na:a) pokračovanie alebo presmerovanie do cieľového miesta určenia, bez akýchkoľvek ďalších nákladov a pri najbližšej príležitosti alebo
b) náhradu cestovného a prípadnú bezplatnú spiatočnú prepravu autobusom do pôvodného miesta odchodu
„Ak dopravca cestujúcemu takéto možnosti neponúkne, má cestujúci právo na náhradu cestovného a na náhradu škody vo výške 50 % ceny cestovného. Dopravca je povinný túto čiastku vyplatiť v lehote jedného mesiaca od podania žiadosti o náhradu,“ dodáva Hekšová.