Povodne a autá: pokiaľ je voda v interiéri, radšej ani neštartujte
Poškodenie vodou patrí medzi tie najhoršie problémy, ktoré môžu automobil postihnúť. Záleží na tom, ako vysoko voda vystúpila, či sa dostala len ku kolesám, do interiéru alebo do motorového priestoru. Toto vám radia odborníci.
Samostatnou kapitolou sú zaplavené elektromobily – experti AAA AUTO rozhodne odporúčajú ani sa nesnažiť ich naštartovať. Počítajte tiež s tým, že čoskoro po povodniach sa začnú povrchne opravené autá objavovať v inzercii a v malých autobazároch.
Prvá rada je zdanlivo banálna, ale rozhodne je dobré si na ňu spomenúť skôr, ako udrú záplavy. „Ak hrozí autu riziko zatopenia, odvezte ho niekam na vyvýšené miesto, napríklad aj ďalej od domova, a vyberte z neho všetky veci, na ktorých vám záleží. Pozor pritom na podzemné garáže - pokiaľ sú na nevhodne spádovaných miestach, môže do nich natiecť dosť vody, hlavne do najnižších poschodí. Môže tak byť vhodnejšie auto vyviezť von,“ hovorí Petr Vaněček, co-CEO AURES Holdings, prevádzkovateľa autocentier AAA AUTO a Mototechna. Čo však v prípade, keď sa auto pred veľkou vodou uchrániť nepodarí? Záleží na miere zaplavenia. „Ak voda dosahuje len po prahy karosérie, takže v nej boli ponorené len náboje kolies a brzdy, až tak veľa sa toho nedeje. Chce to ale postupovať podobne ako vodiči offroadov, ktorí sa brodia cez vodné toky – zložiť kolesá, vyčistiť brzdy od bahna, pre istotu vymeniť brzdovú kvapalinu,“ radí Vaněček. Podľa neho môžu neskôr robiť problémy aj ložiská kolies, v ktorých zdegraduje doživotná náplň maziva, takže aj tie je lepšie vymeniť, rovnako ako olejové náplne diferenciálov.
Najhoršie je, ak sa voda dostane nad kolesá a natečie do interiéru. Všade je veľa elektroniky, celkom nízko sú riadiace jednotky airbagov a pyrotechnických predpínačov bezpečnostných pásov, pri niektorých vozidlách býva nízko aj štartovacia batéria. Motor síce mechanicky môže vydržať, do neho voda natečie málokedy, poškodené ale budú všetky čidlá, ako aj elektrické a elektronické súčasti auta. „Ak je voda v interiéri, je lepšie neskúšať štartovať a zavolať do servisu, aby auto odtiahli a pokúsili sa ho zachrániť. Pokiaľ máte havarijnú poistku, zároveň dajte rovno vedieť poisťovni, aby sa na auto prišiel pozrieť jej likvidátor – veľmi často vozidlo odpíšu ako takzvanú totálnu škodu,“ hovorí Petr Vaněček. Väčšinu zaplavených áut sa totiž neoplatí opravovať, náklady môžu prevýšiť ich cenu.
„Správne by po zatopení auta mala byť vymenená všetka elektroinštalácia, čo znamená náklady vo výške niekoľkých tisícok eur,“ hovorí Vaněček. Moderné vozidlá plné elektronickej výbavy a bezpečnostných prvkov totiž po zatopení vykazujú výrazne zvýšenú náchylnosť k poruchám. Kedykoľvek môže kolabovať elektronika, napríklad ABS, ESP alebo prednárazový asistent. Nepríjemné sú aj časté zlyhania infotainmentov, ktoré sú na vodu veľmi citlivé, ďalším negatívnym efektom býva v dlhšom časovom horizonte korózia na neobvyklých a skrytých miestach. V každom prípade, ak sa rozhodnete nepoistené auto zachraňovať, bude to zložité. „Pomôže diagnostika, ktorá pozná vyskratované riadiace jednotky, ale otázkou je, či riskovať naštartovanie auta s vodou degradovaným olejom. Ten určite musíte pred oživovaním vymeniť, a to vrátane toho v prevodovke a diferenciáloch,“ hovorí Vaněček.
A ako je to so zaplavenými elektromobilmi? Ich batéria je síce vodotesná, ale primárne proti odstrekujúcej dažďovej vode. Pokiaľ sa batéria, ktorá býva pri nových vozidlách najčastejšie súčasťou podlahovej plošiny, dostane pod vodu, záruka vodotesnosti neexistuje. „S vytopeným elektromobilom rozhodne nejazdite, nechajte ho doviezť do servisu, kde vám poradia ďalší postup podľa manuálu výrobcu,“ varuje Vaněček.
S časovým odstupom po záplavách zase hrozí riziko, že sa postihnutí majitelia budú snažiť zatopené a povrchne opravené vozidlá predať v súkromnej inzercii alebo v autobazároch. Kupujúci by si mal auto detailne skontrolovať, či nie je bahno na ťažko prístupných miestach, napríklad pod čalúnením dverí, za tesnením okolo dverí alebo pod palubnou doskou. Všímať si treba koróziu pod kobercom v batožinovom priestore a zápach. „Požadujte, aby v kúpnej zmluve rozhodne bolo ustanovenie o tom, že vozidlo nebolo zatopené, aby ste v rámci reklamácie mohli žiadať finančnú kompenzáciu,“ uzatvára Vaněček.
Prvá rada je zdanlivo banálna, ale rozhodne je dobré si na ňu spomenúť skôr, ako udrú záplavy. „Ak hrozí autu riziko zatopenia, odvezte ho niekam na vyvýšené miesto, napríklad aj ďalej od domova, a vyberte z neho všetky veci, na ktorých vám záleží. Pozor pritom na podzemné garáže - pokiaľ sú na nevhodne spádovaných miestach, môže do nich natiecť dosť vody, hlavne do najnižších poschodí. Môže tak byť vhodnejšie auto vyviezť von,“ hovorí Petr Vaněček, co-CEO AURES Holdings, prevádzkovateľa autocentier AAA AUTO a Mototechna. Čo však v prípade, keď sa auto pred veľkou vodou uchrániť nepodarí? Záleží na miere zaplavenia. „Ak voda dosahuje len po prahy karosérie, takže v nej boli ponorené len náboje kolies a brzdy, až tak veľa sa toho nedeje. Chce to ale postupovať podobne ako vodiči offroadov, ktorí sa brodia cez vodné toky – zložiť kolesá, vyčistiť brzdy od bahna, pre istotu vymeniť brzdovú kvapalinu,“ radí Vaněček. Podľa neho môžu neskôr robiť problémy aj ložiská kolies, v ktorých zdegraduje doživotná náplň maziva, takže aj tie je lepšie vymeniť, rovnako ako olejové náplne diferenciálov.
- Čo priniesla novela zákona o PZP v 2024?
- Poistenie elektromobilov
- 10 najčastejších podvodov pri kúpe ojazdeného auta
- Špecifiká poistenia elektromobilu – v čom sa líši od poistenia benzínového auta?
- Ako riešiť nehodu ak vinník nemá PZP? Kedy dostanete náhradu z Poistného garančného fondu?
Najhoršie je, ak sa voda dostane nad kolesá a natečie do interiéru. Všade je veľa elektroniky, celkom nízko sú riadiace jednotky airbagov a pyrotechnických predpínačov bezpečnostných pásov, pri niektorých vozidlách býva nízko aj štartovacia batéria. Motor síce mechanicky môže vydržať, do neho voda natečie málokedy, poškodené ale budú všetky čidlá, ako aj elektrické a elektronické súčasti auta. „Ak je voda v interiéri, je lepšie neskúšať štartovať a zavolať do servisu, aby auto odtiahli a pokúsili sa ho zachrániť. Pokiaľ máte havarijnú poistku, zároveň dajte rovno vedieť poisťovni, aby sa na auto prišiel pozrieť jej likvidátor – veľmi často vozidlo odpíšu ako takzvanú totálnu škodu,“ hovorí Petr Vaněček. Väčšinu zaplavených áut sa totiž neoplatí opravovať, náklady môžu prevýšiť ich cenu.
„Správne by po zatopení auta mala byť vymenená všetka elektroinštalácia, čo znamená náklady vo výške niekoľkých tisícok eur,“ hovorí Vaněček. Moderné vozidlá plné elektronickej výbavy a bezpečnostných prvkov totiž po zatopení vykazujú výrazne zvýšenú náchylnosť k poruchám. Kedykoľvek môže kolabovať elektronika, napríklad ABS, ESP alebo prednárazový asistent. Nepríjemné sú aj časté zlyhania infotainmentov, ktoré sú na vodu veľmi citlivé, ďalším negatívnym efektom býva v dlhšom časovom horizonte korózia na neobvyklých a skrytých miestach. V každom prípade, ak sa rozhodnete nepoistené auto zachraňovať, bude to zložité. „Pomôže diagnostika, ktorá pozná vyskratované riadiace jednotky, ale otázkou je, či riskovať naštartovanie auta s vodou degradovaným olejom. Ten určite musíte pred oživovaním vymeniť, a to vrátane toho v prevodovke a diferenciáloch,“ hovorí Vaněček.
A ako je to so zaplavenými elektromobilmi? Ich batéria je síce vodotesná, ale primárne proti odstrekujúcej dažďovej vode. Pokiaľ sa batéria, ktorá býva pri nových vozidlách najčastejšie súčasťou podlahovej plošiny, dostane pod vodu, záruka vodotesnosti neexistuje. „S vytopeným elektromobilom rozhodne nejazdite, nechajte ho doviezť do servisu, kde vám poradia ďalší postup podľa manuálu výrobcu,“ varuje Vaněček.
S časovým odstupom po záplavách zase hrozí riziko, že sa postihnutí majitelia budú snažiť zatopené a povrchne opravené vozidlá predať v súkromnej inzercii alebo v autobazároch. Kupujúci by si mal auto detailne skontrolovať, či nie je bahno na ťažko prístupných miestach, napríklad pod čalúnením dverí, za tesnením okolo dverí alebo pod palubnou doskou. Všímať si treba koróziu pod kobercom v batožinovom priestore a zápach. „Požadujte, aby v kúpnej zmluve rozhodne bolo ustanovenie o tom, že vozidlo nebolo zatopené, aby ste v rámci reklamácie mohli žiadať finančnú kompenzáciu,“ uzatvára Vaněček.