Vodiči, pozor - od marca majú cyklisti prednosť! Zdravotná starostlivosť o poškodeného ide po nehode na účet vinníka
Od marca platia nové pravidlá cestnej premávky, ktoré viac chránia cyklistov. Náklady na zdravotnú starostlivosť, ktoré musia vinníci nehôd zaplatiť zdravotným poisťovniam, sa ročne vyšplhajú na stovky tisíc až milióny eur.
Osveta šoférov chýba, preto na ňu upozorňuje zdravotná poisťovňa Dôvera.
Najväčší pozor si treba dávať pri odbočovaní z hlavnej cesty, kedy vodič musí dať prednosť cyklistovi idúcemu nielen po ceste ďalej rovno, ale aj po cyklistickej cestičke, ktorá je rovnobežná s hlavnou cestou. Takisto pri vchádzaní z vedľajšej cesty na hlavnú, ak súbežne s hlavnou cestou vedie cestička pre cyklistov, musí dať šofér na vedľajšej ceste prednosť cyklistovi. „Najčastejšou príčinou dopravných nehôd na slovenských cestách je nevenovanie pozornosti jazde vodičmi motorových vozidiel a nedostatočné sledovanie situácie v premávke. Pokiaľ vodič počas jazdy nevidí iné auto, pravdepodobnosť, že si všimne aj ostatných účastníkov premávky – cyklistov, chodcov – je minimálna. Preto by sa aj oni mali v premávke správať veľmi zodpovedne. Doteraz platné pravidlá ukladali vodičovi pri odbočovaní doprava dať prednosť v jazde cyklistovi idúcemu rovno. Po novele zákona im pribudla povinnosť pri odbočovaní doprava dať prednosť v jazde aj cyklistom idúcim súbežne s cestou po ceste pre cyklistov, ktorá je od cesty oddelená,“ pripomína dopravný analytik Ján Bazovský.
Podľa nových pravidiel musia vodiči sledovať premávku na cestách, pred križovatkami aj situáciu vedľa ciest. Cyklisti sa pohybujú oveľa rýchlejšie ako chodci, dokonca rýchlejšie ako spomaľujúce autá. „Preto si odbočovanie vpravo vyžaduje viac pozornosti zameranej na pohyb cyklistov. Lebo nedanie prednosti v jazde môže pre nich skončiť oveľa tragickejšie ako u chodcov,“ zdôrazňuje.
- Havarijné poistenie využijete nielen pri zrážke
- Kedy treba volať políciu k dopravnej nehode na Slovensku?
- Ako sa vyhnúť zrážke so zverou a čo robiť po kolízii
- Náklady na liečbu chronicky chorých pacientov sú enormné. Ako im vieme zabezpečiť kvalitnú liečbu?
- Poistné podvody v životnom poistení. Postihy hrozia pacientovi aj lekárom
Vinník platí aj liečbu
Okrem všetkých nepríjemností spojených s dopravnou nehodou vinníka čaká aj finančný postih, o ktorom mnohí netušia. Zdravotné poisťovne totiž od neho vymáhajú peniaze, ktoré stála liečba následkov u účastníkov dopravnej nehody. „Neraz ide aj o desaťtisíce eur – najmä ak zranený potrebuje intenzívnu starostlivosť a opakované operácie. Často je to pre vinníka nehody ďalší šok, lebo vôbec netuší, že od neho bude zdravotná poisťovňa s odstupom času vymáhať tieto náklady. Keďže cyklistov neustále pribúda, aj v dôsledku pandémie, snažíme sa robiť osvetu u našich poistencov – cyklistov aj motoristov. Upozorňujeme ich na tieto nepríjemné následky dopravných nehôd, aby boli na cestách ešte obozretnejší a ohľaduplnejší,“ zdôrazňuje Branislav Jendroľ, riaditeľ úseku služieb poistencom Dôvery.Väčšinou sa tieto náklady uhrádzajú z povinného zmluvného poistenia motorového vozidla, ktorým bola spôsobená nehoda. Ak bol vinník nehody pod vplyvom alkoholu alebo inej návykovej látky, musí platiť zo svojho. Zatiaľ najvyššia suma, akú Dôvera vymáhala v prípade následkov dopravnej nehody, bola 150-tisíc eur.
Najdôležitejšie zmeny od 1.3.2022 týkajúce sa vodičov a cyklistov (zákon 8/2009 Z. z. o cestnej premávke):
§ 15 Predchádzanie
(3) Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Pri predchádzaní musí vodič zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla; pritom je povinný prihliadať najmä na rýchlosť, druh svojho i predchádzaného vozidla, poveternostné podmienky a stav a povahu vozovky. Dostatočný bočný odstup pri predchádzaní vodiča malého motocykla, cyklistu alebo chodca je spravidla najmenej 1 m pri najvyššej dovolenej rýchlosti do 50 km . h-1 a 1,5 m v ostatných prípadoch.§ 19 Odbočovanie
(3) Pred odbočovaním vpravo vodič je povinný zaradiť sa čo najbližšie k pravému okraju vozovky. Ak pritom musí s ohľadom na rozmery vozidla alebo nákladu vybočiť zo smeru svojej jazdy vľavo, vždy dáva len znamenie o zmene smeru jazdy vpravo. Pred odbočovaním vľavo vodič je povinný zaradiť sa čo najďalej vľavo v časti vozovky určenej pre jeho smer jazdy s ohľadom na rozmery vozidla alebo nákladu a šírku vozovky; to neplatí pre cyklistu. Ak vodiči protiidúcich vozidiel odbočujú vľavo, vyhýbajú sa vľavo.(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch, vozidlám idúcim vo vyhradenom jazdnom pruhu po jeho ľavej strane, cyklistom idúcim súbežne s cestou a chodcom prechádzajúcim cez vozovku. Vodič motorového vozidla i nemotorového vozidla odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde električke, ak je povolená jazda pozdĺž električky vľavo a vozidlu idúcemu vo vyhradenom jazdnom pruhu po jeho pravej strane.
(6) Vodič odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde cyklistovi idúcemu rovno vrátane cyklistu idúceho súbežne s cestou; to neplatí pre vodiča električky. Pri odbočovaní doľava vodič motorového vozidla nesmie ohroziť cyklistu odbočujúceho vľavo.
§ 20 Jazda cez križovatku
(1) Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou „Daj prednosť v jazde“ alebo „Stoj, daj prednosť v jazde“, je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste vrátane cyklistov idúcich súbežne s hlavnou cestouKompletné znenie zákona o cestnej premávke aj s vyznačenými zmenami platnými od marca 2022 nájdete tu.