Kedy môžete vypovedať poistnú zmluvu vy a kedy poisťovňa? 1.časť

Poistnú zmluvu môže vypovedať klient aj poisťovňa. Avšak aj výpoveď má svoje pravidlá. Pozrite si lehoty a dôvody, kvôli ktorým môže poisťovňa s vypovedať vašu poistnú zmluvu.

person-using-laptop

Pozor na všetky náležitosti

Podľa Kataríny Kukurovej, hovorkyne poisťovne Generali, môže poisťovňa aj klient poistnú zmluvu vypovedať v lehote 6 týždňov pred koncom poistného obdobia. „Poisťovňa môže taktiež zmluvu vypovedať, ak klient úmyselne zamlčí informácie, napríklad o svojom zdravotnom stave v prípade životného poistenia,“ vysvetľuje a dodáva, že ak je tak uvedené vo všeobecných poistných podmienkach danej zmluvy, môže poisťovňa, ale aj klient vypovedať zmluvu do dvoch mesiacov od jej uzavretia. V takomto prípade je výpovedná lehota osemdenná a jej uplynutím poistenie zanikne. „Poistnú zmluvu môže poisťovňa aj klient v prípade poistenia PZP vypovedať aj po vzniku škodovej udalosti, a to do jedného mesiaca odo dňa oznámenia vzniku škodovej udalosti poisťovateľovi. V takomto prípade je výpovedná lehota jeden mesiac odo dňa doručenia písomného oznámenia o vypovedaní poistnej zmluvy druhej zmluvnej strane. PZP zanikne uplynutím tejto lehoty.“ Podľa Silvie Noskovej Illášovej, hovorkyne poisťovne Kooperativa, môže poisťovňa vypovedať zmluvu do 2 mesiacov od uzatvorenia poistnej zmluvy, v prípade, že chýbajú základné náležitosti ku dojednanej zmluve. „Vypovedať zmluvu neživotného poistenia môže poisťovňa kedykoľvek v priebehu trvania poistenia na základe podnetu likvidácie poistnej udalosti. Takto však nie je možné vypovedať zmluvu životného poistenia,“ hovorí. Helena Kanderková, špecialistka externej komunikácie z poisťovne Allianz, odpovedá, že v zmysle Občianskeho zákonníka majú právo poistnú zmluvu vypovedať obe strany, teda poisťovňa aj poistený. Poistnú zmluvu je možné vypovedať:
  • k výročiu jej uzatvorenia, minimálne však 6 týždňom pred jej výročím

  • po poistnej udalosti - podľa poistných podmienok má po každej poistnej udalosti poisťovňa aj klient právo písomne vypovedať poistenie, ku ktorému sa poistná udalosť vzťahuje, najneskôr však do 1 mesiaca od výplaty alebo zamietnutia poistného plnenia. Výpovedná lehota je 15-dňová.

  • do 2 mesiacov po uzatvorení poistnej zmluvy

  • v prípade havarijného poistenia a PZP pri zmene majiteľa vozidla.
Rovnako môže poisťovňa odstúpiť od poistnej zmluvy, ak klient vedome nepravdivo alebo neúplne odpovedal na písomné otázky týkajúce sa uzatváraného poistenia. „Poisťovňa aj klient sú povinní si vrátiť všetko, čo podľa poistnej zmluvy dostali. Poisťovňa má zároveň právo na odpočítanie nákladov, ktoré nám vznikli v súvislosti s uzatvorením poistnej zmluvy,” vysvetľuje Kanderková.

Platia rovnaké dôvody výpovede pri poistení majetku, PZP, havarijnom poistení a životnom poistení?
Tu sa to zrejme nedá jednoznačne povedať. „Pri každom druhu poistenia sú určité špecifikácie, preto sa treba vždy riadiť ustanoveniami Všeobecných poistných podmienok konkrétnej poistnej zmluvy,“ hovorí Kukurová.

V ďalšom článku sa pozrieme na to, ako je potrebné pri zrušení zmluvy postupovať.

Vyberáme z poistovne.sk

IMG_8015-500

Prieskum: Viac ako tretina Slovákov nemá poistenú nehnuteľnosť, v ktorej býva

Poistenie nehnuteľnosti či poistenie domácnosti je pre mnohých Slovákov témou až po negatívnej skúsenosti. Mnohí stále veria, že im sa škody stať nemôžu a škodové situácie ich budú obchádzať. Sú však aj takí, ktorí nevedia, kedy ich majetok chráni poistenie domácnosti a kedy poistenie nehnuteľnosti. Potvrdzuje to aj prieskum poisťovne Groupama, v ktorom sme spolu s agentúrou Focus zisťovali poistenosť nehnuteľností a domácnosti na Slovensku.
02.08.2021
Čítať viac o Prieskum: Viac ako tretina Slovákov nemá poistenú nehnuteľnosť, v ktorej býva

Čo robiť, ak vás zasiahol ničivý živel na dovolenke?

Náhle zmeny počasia každý rok spôsobujú problémy aj dovolenkárom. Požiare, silné búrky a víchrice neobchádzajú ani európske letoviská a spôsobujú obrovské škody na majetku aj na životoch. Ponúkame rady pre dovolenkárov, čo robiť v takýchto prípadoch.
29.07.2021 | redakcia
Čítať viac o Čo robiť, ak vás zasiahol ničivý živel na dovolenke?
Asistenčné služby Groupama

Klienti zbytočne prichádzajú o výhody. Nevedia, čo zahŕňajú asistenčné služby

Sú pre klientov k dispozícii zadarmo, no mnohí vôbec nevedia, čo všetko zahŕňajú a kedy sa dajú využiť. Hovoríme vo všeobecnosti o asistenčných službách, ale najmä o tých v havarijnom poistení. Klienti často nevedia, že ich vôbec majú a pri nehode či poruche auta na ceste ich využívajú len veľmi málo.
27.07.2021
Čítať viac o Klienti zbytočne prichádzajú o výhody. Nevedia, čo zahŕňajú asistenčné služby

Vyberáme z banky.sk