Čo vám u zubára preplatí poisťovňa... a prečo treba chodiť na prehliadky

Štandard áno, nadštandard nie. A ak nechodíte na preventívne vyšetrenia, vaša peňaženka sa vám pri návšteve zubára rozhodne nepoďakuje. No plakať nad vysokým účtom je neskoro – u zubára sa na cenu pýtajte vopred.


Dobrý zubár nie je lacná záležitosť; mnoho pacientov však stále nemá prehľad o tom, za čo platí poisťovňa a čo si musí uhradiť z vlastného vrecka. Za jednotlivé zubné výkony poisťovne hradia určitú sumu v súlade s Katalógom výkonom. Vydáva ho ministerstvo zdravotníctva a určuje sa v ňom, akú časť z ceny výkonu poisťovňa uhradí.

Čo vám bude uhradené v plnej výške

K štandardu patria výkony prvej pomoci pri bolestiach zubov, opuchu tváre či zápalu v dutine ústnej, ošetrenia úrazov zubov a tvárových kostí s postihnutím mäkkých častí, zubné výplne zo štandardných materiálov, RTG vyšetrenie, odstránenie kazu, vytiahnutie a resekcie zubov, stomato-chirurgické zákroky a ošetrenia pri ochorení ďasien a slizníc dutiny ústnej.

Plne hradená je napríklad preventívna prehliadka (raz za 6 mesiacov), odstránenie zubného kameňa a zubných povlakov. Tiež ošetrenie zubného kazu, ktorý obsahuje jeho liečbu a výplň z plastického materiálu. Pod plastickým materiálom v tomto prípade rozumieme amalgám na bočných zuboch a bielu plombu na predných. Hradené sú aj základné chirurgické výkony, ako napríklad extrakcia zuba. „Lekár môže požadovať od poistenca platbu za poskytnutú zdravotnú starostlivosť iba za tie výkony, ktoré nie sú uhrádzané z verejného zdravotného poistenia. Ceny výkonov, čiastočne hradených so spoluúčasťou, sa môžu líšiť v závislosti od použitých materiálov,“ vysvetľuje Petra Balážová, hovorkyňa Všeobecnej zdravotnej poisťovne.

PORADŇA: Zdravotné poistenie. Pýtať sa môžete aj vy

Od čoho závisí spoluúčasť pacienta

Napriek tomu, že váš zubár má zmluvu s vašou zdravotnou poisťovňou, môže od vás požadovať platbu nad rámec toho, čo mu za úkony na vašich zuboch preplatí poisťovňa. Spoluúčasť zo strany poistenca a jej výška nezávisí len od ceny použitého materiálu, ale aj od vybavenia ambulancie či prevádzkových nákladov – teda od rozhodnutia zubára. „Zubný lekár je povinný ešte pred poskytnutím zdravotnej starostlivosti o tom poistenca informovať a vysvetliť mu, prečo je výška spoluúčasti v jeho ambulancii vyššia, ako u iného poskytovateľa za tú istú zdravotnú starostlivosť,“ zdôrazňuje Judita Smatanová, hovorkyňa Union zdravotnej poisťovne. „Lekár neúčtuje doplatok priamo za výkon hradený zdravotnou poisťovňou, ale za nadštandardné prevedenie, ktoré súviselo s hradeným výkonom,“ dodáva. Výkony, ktoré nie sú hradené z verejného zdravotného poistenia, je lekár povinný uviesť v cenníku. „Cenník výkonov musí byť umiestnený na viditeľnom mieste, pričom ošetrujúci lekár by mal o doplatkoch pacienta vopred informovať,“ hovorí Balážová.

Dbajte na preventívne prehliadky

Je však ešte jedna vec, ktorá vás môže pri platení u zubára nemilo prekvapiť. „V zmysle platnej legislatívy, ak poistenec neabsolvuje preventívnu prehliadku v tomto roku, v budúcom roku si bude musieť zaplatiť ošetrenie súvisiace so zubným kazom sám. Platí to rovnako pre dospelých aj pre deti,“ zdôrazňuje Balážová. V tejto veci sa nezodpovednosť doslova nevypláca.

Pripravte sa však na to, že ak si u zubára objednáte nadštandard, ten si zaplatíte z vlastného vrecka. „Nadštandard je všetko, čo presahuje rámec verejného zdravotného poistenia. A to výkony, stomatologické náhrady, čelustno-ortopedické aparáty a materiály na ich vyhotovenie, ktoré nie sú uvedené v platnom Vestníku Ministerstva zdravotníctva SR,“ hovorí Branislav Cehlárik, PR manažér zdravotnej poisťovne Dôvera.

Aby vás účet za návštevu zubnej ambulancie nezaskočil, nezaškodí si dopredu preštudovať cenník vášho lekára a tiež s ním vopred konzultovať cenu výkonu. Vyhnete sa tak možnému nemilému prekvapeniu.

Zdravotné výkony uhrádzané na základe verejného zdravotného poistenia (kategória I):

  • vstupné stomatologické a pedostomatologické vyšetrenia
  • preventívne prehliadky
  • akútne vyšetrenie
  • krátky administratívny úkon
  • rtg. snímky
  • injekčná anestéza
  • odstránenie zubného povlaku alebo kameňa
  • dočasné ošetrenie hlbokého zubného kazu
  • paliatívne ošetrenie koreň. Kanálikov
  • extrakcie zubov
  • resekcie
  • ošetrenia poextrakčných komplikácií a následné kontroly
  • ošetrenia sťaženého prerezávania zubov múdrosti
  • ošetrenia gingivy
  • plomby s kódom V13 (obsahuje liečbu kazu a výplň z plastického materiálu)
  • snímateľné náhrady celkové a čiastočné zhotovené zo štandardných materiálov
  • u detí do 18 rokov plomby s kódom V12 (liečba a definitívna výplň zuba, plastická trvalá výplň v celom rozsahu chrupu z nedózovaného amalgámu, vo frontálnom úseku v rozsahu očných zubov vrátane z estetického samopolymerizujúceho materiálu) a inštruktáž a nácvik ústnej hygieny a lokálna fluoridácia

Zdravotné výkony čiastočne uhrádzané na základe verejného zdravotného poistenia (kategória II)

  • plomby s kódmi V01 (jednoplôšková výplň zuba), V02 (dvojplôšková výplň), V03 (trojplôšková výplň), V05 (fotokompozit-jedna plôška), V06(fotokompozit- dve plôšky), V07 (fotokompozit- tri plôšky)
  • výkon V41 - endodontické ošetrenie jednokoreňového trvalého zuba (extirpácia zubnej drene, mechanická a chemická príprava a výplň koreňového kanálika. Výkon sa na základe verejného zdravotného poistenia plne uhrádza u detí do dovŕšenia 18.roku veku a u dospelých nad 60 rokov veku.) a výkon V42 - endodontické ošetrenie viackoreňového trvalého zuba (extirpácia zubnej drene, mechanická a chemická príprava a výplň koreňových kanálikov. Výkon sa na základe verejného zdravotného poistenia vykazuje u detí do dovŕšenia 18.roku veku a u dospelých nad 60 rokov veku so štandardného materiálu.)
  • niektoré parodontologické výkony
  • fixné zubné náhrady

Vyberáme z poistovne.sk

IMG_8015-500

Prieskum: Viac ako tretina Slovákov nemá poistenú nehnuteľnosť, v ktorej býva

Poistenie nehnuteľnosti či poistenie domácnosti je pre mnohých Slovákov témou až po negatívnej skúsenosti. Mnohí stále veria, že im sa škody stať nemôžu a škodové situácie ich budú obchádzať. Sú však aj takí, ktorí nevedia, kedy ich majetok chráni poistenie domácnosti a kedy poistenie nehnuteľnosti. Potvrdzuje to aj prieskum poisťovne Groupama, v ktorom sme spolu s agentúrou Focus zisťovali poistenosť nehnuteľností a domácnosti na Slovensku.
02.08.2021
Čítať viac o Prieskum: Viac ako tretina Slovákov nemá poistenú nehnuteľnosť, v ktorej býva

Čo robiť, ak vás zasiahol ničivý živel na dovolenke?

Náhle zmeny počasia každý rok spôsobujú problémy aj dovolenkárom. Požiare, silné búrky a víchrice neobchádzajú ani európske letoviská a spôsobujú obrovské škody na majetku aj na životoch. Ponúkame rady pre dovolenkárov, čo robiť v takýchto prípadoch.
29.07.2021 | redakcia
Čítať viac o Čo robiť, ak vás zasiahol ničivý živel na dovolenke?
Asistenčné služby Groupama

Klienti zbytočne prichádzajú o výhody. Nevedia, čo zahŕňajú asistenčné služby

Sú pre klientov k dispozícii zadarmo, no mnohí vôbec nevedia, čo všetko zahŕňajú a kedy sa dajú využiť. Hovoríme vo všeobecnosti o asistenčných službách, ale najmä o tých v havarijnom poistení. Klienti často nevedia, že ich vôbec majú a pri nehode či poruche auta na ceste ich využívajú len veľmi málo.
27.07.2021
Čítať viac o Klienti zbytočne prichádzajú o výhody. Nevedia, čo zahŕňajú asistenčné služby

Vyberáme z banky.sk