Aplikácia Horská záchranná služba s ďalšími vylepšeniami

Aplikácia Horská záchranná služba je na horách k dispozícii turistom už tretí rok. Za ten čas pomohla záchranárom a jej užívateľom už viac ako 250-krát. Tento rok v nej pribudlo zopár užitočných funkcionalít.

turistika2-redakcia
Nová verzia aplikácie Horská záchranná služba pomáha horským záchranárom aj turistom už tretí rok. Prínos aplikácie je neoceniteľný nielen pre turistov v núdzi, ale aj pre záchranárov. Aplikácia jednoducho poskytne záchranárom presnú polohu volajúceho, čo je základom rýchleho zásahu. Prínosom je aj Kniha vychádzok a túr, vďaka ktorej môžu pomôcť aj tým, ktorí sa dostanú na horách do problémov a nemôžu z nejakého dôvodu kontaktovať okolie pre pomoc.

Od svojho spustenia pomohla aplikácia záchranárom a jej užívateľom už viac ako 250-krát. Presne pre rokom napríklad pomohla 4 turistom, ktorí uviazli pri prechode od Zeleného plesa ku Téryho chate na snehovom poli vo vrcholovej časti Baranieho sedla. „Turisti boli mimo značeného turistického chodníka a bez potrebného vybavenia. Na základe ich presnej polohy, ktorú automaticky odoslala aplikácia záchranárom, priletel turistom na pomoc záchranársky vrtuľník,“ spomína Marek Biskupič, riaditeľ Horskej záchrannej služby.

Neoceniteľnou sa aplikácia ukázala aj počas minuloročného septembra, keď pomohla uviaznutým českým horolezcom na severovýchodnej stene Pustej Stráže. Keďže v tejto lokalite je nedostatočný telefónny signál, celá komunikácia prebiehala prostredníctvom chatu.

Každý rok pribudnú v apke novinky

Práve presná lokalizácia, ktorú aplikácia umožňuje, a možnosť komunikovať prostredníctvom chatu sú jej veľkým prínosom. „Aplikácia takýmto spôsobom v minulom roku pomohla v približne 80-tich prípadoch. Tento rok sme sa webový portál aplikácie rozhodli ešte viac prepracovať. Po novom dokáže prostredníctvom četu zasielať fotografie turistom v núdzi aj operačné stredisko. Táto funkcionalita je užitočná najmä v situáciách, keď záchranári s turistami pre nedostatočný signál nemôžu komunikovať štandardne a prostredníctvom fotiek im tak lepšie dokážu vysvetliť, ako do ich príchodu postupovať,” hovorí Filip Maleňák z Medical Information Technologies.

Dohovoria sa aj cudzinci

Slovenské hory a národné parky navštevujú aj mnohí turisti zo zahraničia a pri volaní na tiesňovú linku HZS sa záchranári stretávajú s jazykovou bariérou. Kým minulý rok si mohli zahraniční turisti nastaviť jazyk v apke na nemčinu alebo angličtinu, tento rok pribudla novinka automatický preklad četu z cudzieho jazyka do slovenčiny a naopak, a to podľa jazyka, v akom je nastavený mobilný telefón turistu. Pomoc prostredníctvom aplikácie si tak dokážu privolať aj cudzinci, ktorí nehovoria svetovými jazykmi. Aplikácia je dostupná na stiahnutie prostredníctvom App Store alebo Google Play na celom svete.

Vylepšená Kniha vychádzok a túr

Súčasťou aplikácie je aj kniha vychádzok, do ktorej si užívatelia môžu zadať plánované túry. Ponovom, bude mať apka aj preventívny charakter vďaka notifikáciam a upozorneniam na nebezpečenstvá. „Novinkou v aplikácii je aj možnosť nastaviť si zasielanie upozornení pre konkrétnu lokalitu, ktorú plánujeme navštíviť. Ak HZS vydá pre akúkoľvek oblasť nové varovanie, užívatelia aplikácie budú okamžite upozornení bez nutnosti aktívne tieto informácie vyhľadávať v aplikácii alebo na webe HZS,” vysvetľuje Maleňák.

Upozornenia na nebezpečenstvá v danej lokalite bude aplikácia turistom automaticky posielať aj vtedy, ak si v Knihe vychádzok a túr nastavia plánovanú trasu. Večer pred plánovaným dňom túry aplikácia sama odošle notifikáciu s aktuálnymi podmienkami vo vybranej oblasti hôr. Turisti tak majú dostatok času zvážiť inú trasu.

Slovenská Kniha vychádzok a túr funguje navyše po novom aj v českých horách a opačne.

Poistenie do hôr uzavriete aj cez apku

Zásah Horskej záchrannej služby nekryje štandardné zdravotné poistenie. Pred odchodom na túru je tak potrebné uzavrieť poistenie do hôr, ktoré si viete po jednoducho uzavrieť aj v aplikácii Horská záchranná služba. Poistenie do hôr preplatí zásah HZS v horských oblastiach a jaskyniach všade tam, kde má horská služba pôsobnosť. Toto poistenie kryje samotnú záchranu a poskytnutie prvej pomoci, ale napríklad aj pátranie, ak sa stratíte v lese. „Priemerná cena zásahu Horskej záchrannej služby sa pohybuje na úrovni 400 eur. V prípade náročnejšieho zásahu, alebo, ak je potrebné, privolať vrtuľník, však treba rátať s omnoho vyššími sumami,“ upozorňuje M. Biskupič.

V porovnaní s tým je poistenie do hôr zanedbateľnou položkou. Pokiaľ si chcete poistiť len zásah HZS, zaplatíte menej ako 1 eur na deň. Ak si chcete pripoistiť aj rizikové športy, prípadne úraz či zodpovednosť za škodu, denné poistné je lacnejšie ako 2 eur, čo je menej ako stojí pivo v tatranskom bufete.

Poistenie do slovenských hôr ponúkajú:

Allianz (0,7 eur/deň)
Európska cestovná poisťovňa (0,8 eur/deň)
Generali (1,6 eur/deň)
Komunálna poisťovňa
Kooperativa (0,65 eur/deň)
Union (0,95 eur/deň)
UNIQA (1,1 eur/deň)

Vývoj aplikácie Horská záchranná služba a nového portálu HZS dlhodobo podporuje poisťovňa Generali.

Vyberáme z poistovne.sk

Union-zdravomer

Zdravotná poisťovňa Union rozšírila ponuku telemedicínskych služieb o Zdravomer

Zdravomer dokáže monitorovať stav niektorých vitálnych parametrov. Pozrite si, ako táto apka funguje a aké telemedicínske služby poskytujú ostatné zdravotné poisťovne.
04.12.2024 | redakcia
Čítať viac o Zdravotná poisťovňa Union rozšírila ponuku telemedicínskych služieb o Zdravomer
womens-athletic-leggings

Telemedicína: Aký je rozdiel medzi telemonitoringom a používaním fitness aplikácie? Časť 3.

V poslednej dobe nastal rozmach nositeľných zariadení (náramkov, prsteňov,...), ktoré slúžia na sledovanie vlastného zdravia a umožňujú monitorovať podobné veličiny ako v telemedicíne. Dokáže fitness aplikácia nahradiť telemedicínsku? Aké sú v nich rozdiely?
02.12.2024 | redakcia
Čítať viac o Telemedicína: Aký je rozdiel medzi telemonitoringom a používaním fitness aplikácie? Časť 3.
redakcia-nehoda

Pri reťazovej zrážke môže byť vinníkov viac

Ako sa určuje vinník pri reťazovej zrážke? Je vinníkom vždy posledný v rade? Pre zabezpečenie likvidácie poistnej udalosti bez krátenia či zamietnutia poistného plnenia je potrebné dodržať niekoľko pravidiel.
27.11.2024 | redakčne upravené
Čítať viac o Pri reťazovej zrážke môže byť vinníkov viac

Vyberáme z banky.sk