7 najčastejších typov firemných podvodov a rady ako sa im vyhnúť
Podvodníci majú rôzne praktiky, ako firmy „vybieliť“. Lukratívne zákazky, biele kone, či zmeny na poslednú chvíľu... Aj toto sú spôsoby, ako dochádza k podvodom v obchodnom styku.
Práve podvody v obchodnom styku sú jednou z oblastí, kde firmy prichádzajú doslova o majetok a kde sa dá správnym nastavením procesov predísť podvodu aj finančným stratám. Tu je 7 najčastejších typov podvodného konania a rád, ako im vo firme predísť.
Riešenie: Najlepším riešením je vždy si preveriť obchodného partnera, prípadne priamo osoby a kontakty. Zaujímajte sa o odberateľa detailnejšie, viac vám povedia finančné výkazy, pomerové ukazovatele, negatívne platobné skúsenosti a podobne. Mnohé informácie sa dajú získať z verejných zdrojov, ak sa zákazky pohybujú vo väčších sumách, obráťte sa na odborníka. Následne uzavrite rámcovú príp. dodávateľskú zmluvu. Žiadajte platbu vopred, resp. krátku splatnosť tak, aby sa dalo predísť možnosti veľkého objemu tovaru mimo firmu bez zaplatenia.
Vyexpedovali ste tovar a zrazu vám "odberateľ" zavolá, že otvoril nový sklad, resp. starý sklad prerába a zatiaľ je tovar potrebné preložiť do iného kamióna niekde na pumpe? Pozor! Toto sú známe praktiky podvodníkov, ktoré sú často úspešné, pretože narábajú s časovou tiesňou a stresom. „Mnoho výrobných firiem pracuje s režimom dodania Ex works, t.j. tovar ako keby vyložili za fabriku a ďalej sa nestarajú a ich zodpovednosť za tovar je už na kupujúcom. To je jedným zo spôsobov, ako sa brániť odcudzeniu tovaru počas jeho transferu k zákazníkovi,“ vysvetľuje Janči.
Riešenie: S platbou či dodaním tovaru počkajte, kým si identitu aj záujem obchodného partnera nepreveríte. Využiť môžete aj poistenie pohľadávok.
Riešenie: Platí tu podobný postup ako v prípade č.1, vždy si preverte obchodného partnera, prípadne priamo osoby aj kontakty. Neopomínajte ich ani v prípade, že sa obchod odohráva na základe osobných vzťahov a preferencií.
Riešenie: Je dôležité, aby ste si obchodného partnera overili nielen cez registre, ale po obdržaní objednávkového formuláru urobili aj preventívne opatrenia. A to najmä, ak je z cudziny a od nového odberateľa. Porovnajte aj logo spoločnosti na webstránke s tým na objednávke. Falošné objednávkové formuláre nikdy nebudú dokonalé. Nebojte sa kontaktovať firmu cez dostupné kontakty (email a telefón) a dopytujte sa na meno pracovníka, ktorý vás kontaktoval. Nepodliehajte nátlaku na expresnú dodávku.
Riešenie: Na žiadosti cez sociálne siete vôbec neodpovedajte a komunikujte oficiálnou cestou. Vždy si porovnajte formát emailovej adresy obchodného partnera z objednávky s firemnými na webe. Zvyčajne existuje len jeden formát pre celú spoločnosť. Akýkoľvek rozdiel považujte za podozrivý. Pokiaľ ide o text emailu, často sú chyby vo vetnej skladbe a preklepy. Nastavte aj interné meradlá na kontrolu pravosti dokumentu.
Riešenie: „Zmeny požiadaviek - vrátane bankového účtu – treba vždy porovnať s dodávateľom. Pri pochybnostiach by firma mala zavolať vedeniu obchodného partnera a skontrolovať pravosť.“ Majte vo firme dvojitú kontrolu. Inštruujte aj účtovné oddelenie.
Riešenie: Predtým, než tovar pošlete do neznáma, preverte a volajte vedeniu obchodného partnera. Všetky zmeny si nechajte potvrdiť písomne.
1. Lukratívny obchod
Dostali ste do firmy gigantickú objednávku, pri ktorej už rozmýšľate, či prijmete nových zamestnancov, aby ste ju dokázali načas a v požadovanom množstve zabezpečiť? „Firma by mala byť vždy na pozore, ak príde lukratívne vyzerajúca ponuka, prípadne neprimerané, napríklad už dvoj- či trojnásobné navýšenie objednávok oproti dlhodobému štandardu bez dodatočného dovysvetlenia. A to najmä, ak ide o náhly záujem od neznámej spoločnosti,“ upozorňuje Juraj Janči, senior konzultant ERA. Obvykle taká spoločnosť ide do biznisu už so zámerom zaň nezaplatiť a spoločnosť uvedie do druhotnej platobnej neschopnosti a následného úpadku.Riešenie: Najlepším riešením je vždy si preveriť obchodného partnera, prípadne priamo osoby a kontakty. Zaujímajte sa o odberateľa detailnejšie, viac vám povedia finančné výkazy, pomerové ukazovatele, negatívne platobné skúsenosti a podobne. Mnohé informácie sa dajú získať z verejných zdrojov, ak sa zákazky pohybujú vo väčších sumách, obráťte sa na odborníka. Následne uzavrite rámcovú príp. dodávateľskú zmluvu. Žiadajte platbu vopred, resp. krátku splatnosť tak, aby sa dalo predísť možnosti veľkého objemu tovaru mimo firmu bez zaplatenia.
- Poistenie pohľadávok: Pribúdajú krádeže identity firiem
- Kyber poistenie vás chráni pred zneužitím osobných údajov, elektronickej platbe aj kyberšikane
- Poisťovne odhalili rekordný počet podvodov
2. Časová tieseň, resp. zmeny na poslednú chvíľu
Podvodná zákazka je zväčša spojená aj s požiadavkou na okamžité dodanie. Snahou podvodníka je čo najviac eliminovať, že bude odhalený. „V časovej tiesni sa obvykle robí najviac chýb a prehliadnu sa aj veci, ktoré by sa za iných okolností nestali,“ upozorňuje odborník.Vyexpedovali ste tovar a zrazu vám "odberateľ" zavolá, že otvoril nový sklad, resp. starý sklad prerába a zatiaľ je tovar potrebné preložiť do iného kamióna niekde na pumpe? Pozor! Toto sú známe praktiky podvodníkov, ktoré sú často úspešné, pretože narábajú s časovou tiesňou a stresom. „Mnoho výrobných firiem pracuje s režimom dodania Ex works, t.j. tovar ako keby vyložili za fabriku a ďalej sa nestarajú a ich zodpovednosť za tovar je už na kupujúcom. To je jedným zo spôsobov, ako sa brániť odcudzeniu tovaru počas jeho transferu k zákazníkovi,“ vysvetľuje Janči.
Riešenie: S platbou či dodaním tovaru počkajte, kým si identitu aj záujem obchodného partnera nepreveríte. Využiť môžete aj poistenie pohľadávok.
3. Partner zo zahraničia a biely kôň
V dôsledku globalizácie sú podvody často páchané nadnárodnými skupinami s územným presahom jedného štátu. „No tak, ako kriminálna skupina zo zahraničia môže páchať trestnú činnosť ukradnutím identity druhej spoločnosti a objednávaním si tovaru pod jej hlavičkou, tak aj skupina, povedzme, zo Slovenska pácha trestnú činnosť tak, že prevedie zadlženú spoločnosť na „bieleho koňa“, osobu, ktorá pochádza zo zahraničia.“ V súčasnosti sa tzv. biele kone využívajú pri úverových a faktoringových podvodoch. Cieľom je zbaviť sa firmy s tým, že pred následným prepisom na „biele kone“ bývalí konatelia častokrát zdvoj-trojnásobia objem objednaného tovaru alebo materiálu a následne prevedú firmy do okolitých krajín, pričom konatelia pochádzajú z inej krajiny, ako je adresa firmy.Riešenie: Platí tu podobný postup ako v prípade č.1, vždy si preverte obchodného partnera, prípadne priamo osoby aj kontakty. Neopomínajte ich ani v prípade, že sa obchod odohráva na základe osobných vzťahov a preferencií.
4. Odcudzená identita
Podvodníci často vystupujú pod falošnou identitou reálnych firiem, najmä s dobrou platobnou morálkou, aby si zaobstarali tovar a služby od ich zákazníkov. Falošné emailové adresy verejne dostupných emailových účtov nastavia tak, že poškodená firma si myslí, že jedná so zástupcami reálnej spoločnosti. Podvodníci sa dokážu dostať do telefónnych liniek, vytvárajú emailové adresy, zapisujú sa do registrov, či falšujú objednávkové formuláre.Riešenie: Je dôležité, aby ste si obchodného partnera overili nielen cez registre, ale po obdržaní objednávkového formuláru urobili aj preventívne opatrenia. A to najmä, ak je z cudziny a od nového odberateľa. Porovnajte aj logo spoločnosti na webstránke s tým na objednávke. Falošné objednávkové formuláre nikdy nebudú dokonalé. Nebojte sa kontaktovať firmu cez dostupné kontakty (email a telefón) a dopytujte sa na meno pracovníka, ktorý vás kontaktoval. Nepodliehajte nátlaku na expresnú dodávku.
5. SCAM, falošná komunikácia cez email a sociálne siete
Podvodníci sledujú nové trendy a komunikáciu okrem telefónov prenášajú aj na sociálne siete a komunikátory ako Messenger, Viber, či Whatsapp. Kto by neuveril familiárnemu osloveniu cez Whatsapp od vlastného šéfa, ktorého síce nikdy nevidel, no v prípade nadnárodnej spoločnosti to nie je nezvyčajné. V dobrej viere vyhovieť nadriadenému zamestnanec často naletí podvodníkovi. Podvodníci zväčša mailom kontaktujú lokálny manažment, resp. zamestnancov, ktorých oslovia za účelom vylákania finančných prostriedkov do „centrály“. Samozrejme urgentne. „Podvodníci zneužívajú neznalosť zabezpečených procesov, naivitu oslovených a ich snahu pomôcť."Riešenie: Na žiadosti cez sociálne siete vôbec neodpovedajte a komunikujte oficiálnou cestou. Vždy si porovnajte formát emailovej adresy obchodného partnera z objednávky s firemnými na webe. Zvyčajne existuje len jeden formát pre celú spoločnosť. Akýkoľvek rozdiel považujte za podozrivý. Pokiaľ ide o text emailu, často sú chyby vo vetnej skladbe a preklepy. Nastavte aj interné meradlá na kontrolu pravosti dokumentu.
6. Falošný účet
Varovným signálom, že sa obchodný partner snaží o podvod, je aj zmena účtu, prípadne tieto informácie podáva zamestnanec, ktorý na to nemá poverenie.Riešenie: „Zmeny požiadaviek - vrátane bankového účtu – treba vždy porovnať s dodávateľom. Pri pochybnostiach by firma mala zavolať vedeniu obchodného partnera a skontrolovať pravosť.“ Majte vo firme dvojitú kontrolu. Inštruujte aj účtovné oddelenie.
7. Kombinácia - žiaden voľný sklad, časový stres, ukradnutie identity
Nový obchod vyzerá sľubne, klient je nadnárodná spoločnosť, žiadosť o zdvojnásobenie objednávky je prijatá, no obchodný partner na poslednú chvíľu zavolá, že nemá voľný centrálny sklad, a je preto potrebné poslať tovar do iného. „Túto metódu obľubujú aj podvodníci, ktorí sa vydávajú za reálne firmy - dochádza teda jednak k odcudzeniu korporátnej identity, ktorí vedia „presmerovať“ dodávky do fiktívnych skladov, kde doručený tovar scudzia a rýchlo speňažia,“ hovorí Janči.Riešenie: Predtým, než tovar pošlete do neznáma, preverte a volajte vedeniu obchodného partnera. Všetky zmeny si nechajte potvrdiť písomne.