Poisťovne.sk zisťovali, pri ktorom poistení najčastejšie meníme poisťovňu a koľko máme na Slovensku nepoistených nehnuteľností a motorových vozidiel.
Poistná turistika je určite prítomná.
„Klienti veľakrát porovnávajú produkty poisťovní, ktoré najčastejšie využívajú , a to nielen z hľadiska ceny, ale aj poistného krytia alebo ponúkaných doplnkových služieb,“ hovorí Eva Irgel Jacková, hovorkyňa Slovenskej asociácie poisťovní.
„Klient má možnosť ukončiť poistnú zmluvu výpoveďou bez uvedenia dôvodu – jej doručením poisťovni šesť týždňov pred skončením poistného obdobia (čo býva u bežných poistení spravidla rok) – a uzavrieť inú poistnú zmluvu v inej poisťovni podľa svojich preferencií a potrieb.“
Aj Podľa Heleny Kanderkovej, hovorkyne poisťovne
Allianz, si klienti zvyknú porovnávať ponuky jednotlivých poisťovní, najmä cez
obľúbené poistné kalkulačky a využívajú aj spomínanú poistnú turistiku, aby získali výhodnejšie podmienky či cenu poistenia.
„Je to však častejšie pri poistení vozidla, najmä pri PZP. V prípade poistenia nehnuteľnosti je výmena menej častá.“
Najčastejšie po roku
Aj Beata Lipšicová, hovorkyňa poisťovne
Uniqa, uvádza, že poistná turistika sa najviac prejavuje pri PZP. „Ľudia porovnávajú ceny, využívajú online kalkulačky a poisťovňu menia
najčastejšie pri výročí zmluvy. Pri poistení nehnuteľností je situácia iná – tam klienti menia poisťovňu podstatne menej často,“ hovorí. „Niektorí si uzatvoria zmluvu a nechajú ju bežať roky. Tu je ale dôležité myslieť na to, že zmluvu treba
aktualizovať vždy, keď meníte bývanie, rekonštruujete alebo keď sa výrazne
zmenia ceny stavebných prác. Je to investícia do pokoja a bezpečia.“
Počet nepoistených nehnuteľností i áut je stále vysoký
Koľko nehnuteľností nie je poistených vôbec a koľko áut nemá havarijné poistenie, prípadne ani PZP?
„V prípade nehnuteľností je to naozaj iba odhad – predpokladáme, že okolo polovice. Havarijné poistenie má podľa našich údajov približne iba 20 % registrovaných motorových vozidiel,“ uvádza Jacková s tým, že počet nepoistených vozidiel osciluje okolo počtu
320 - 330 tisíc.
„Je to dynamický údaj, pretože denne sú motorové vozidlá registrované, ale aj vyraďované a rovnako sa uzatvárajú, ale aj ukončujú poistné zmluvy.“
Nepoistené autá zvyšujú cenu PZP
Kanderková v prípade nepoistených nehnuteľností uvádza odhad asi 40 %, a takisto spomína významné riziko pre ich vlastníkov, pretože v prípade poistnej udalosti si škody budú musieť
uhradiť z vlastného vrecka.
„Pokiaľ ide o autá, PZP je povinné, no stále po našich cestách jazdí približne 230-tisíc vozidiel bez povinného poistenia, čo zvyšuje cenu PZP, keďže poctiví vodiči sa musia zároveň skladať na škody, ktoré sú v rámci SKP hradené poškodeným, ktorým škodu spôsobili vozidlá bez platného PZP,“ dodáva.
„Uzatvorenie havarijného poistenia závisí najmä od veku vozidla a platí, že čím sú vozidla staršie, tým menej si ich majitelia uzatvárajú havarijné poistenie.“
Staršie autá majú havarijnú poistku najmenej často
Hovorkyňa poisťovne Uniqa odhadla počet slovenských domácností úplne bez poistenia nehnuteľnosti na polovicu.
„To je alarmujúce, keďže extrémne prejavy počasia, povodne či požiare sú čoraz častejšie,“ hovorí s tým, že pri autách je situácia lepšia, pretože PZP je povinné zo zákona. Pri havarijnom poistení, ktoré je dobrovoľné, presnými údajmi nedisponujú.
„Vodiči si ho uzatvárajú pri kúpe nového alebo ojazdeného vozidla a zvýšený záujem evidujeme na jar a jeseň, keď rastie riziko stretu so zverou, a tiež pred zimou, kvôli rizikám spojeným s počasím,“ hovorí s tým, že po medializovaných udalostiach, ako sú búrky či záplavy, záujem o poistenie
výrazne stúpa.
„Mnohí vodiči sa rozhodnú pre havarijné poistenie po vlastnej negatívnej skúsenosti – napríklad po vandalizme alebo poškodení čelného skla. Poistenie kryje aj škody spôsobené živlami, stretom so zverou či netradičnými nehodami, ktoré PZP nepokrýva. Najčastejšie si havarijné poistenie uzatvárajú majitelia vozidiel do 6–7 rokov, pričom staršie ako 20 rokov sa poisťujú len výnimočne,“ uzatvára a dodáva, že výrazne vyšší záujem je aj
medzi mestskými vodičmi, ktorí parkujú vonku a sú vystavení vyššiemu riziku poškodenia vozidla.