Čo je telematická aplikácia a na akom princípe funguje?
Telematické aplikácie môžu v budúcnosti priniesť väčšiu bezpečnosť na cesty. Ak jazdíte zodpovedne, ušetríte na poistení. Aj na Slovensku sa už objavila prvá telematická aplikácia KOOPilot.

Telematická aplikácia je softvér, ktorý využíva kombináciu GPS, telekomunikačných a informačných technológií. Zhromažďuje dáta o pohybe, spotrebe paliva, štýle jazdy, stave vozidla či dokonca o dopravnej situácii v reálnom čase. Telematické aplikácie majú využitie v logistike, verejnej doprave, pri firmených flotilách, my sa však zameráme na využitie v poisťovníctve.
Telematická aplikácia funguje na základe zberu, prenosu a analýzy dát. Najskôr senzory ( v automobile, mobilnom telefóne, alebo inom zariadení) monitorujú rôzne aspekty prevádzky, ako sú rýchlosť, akcelerácia, brzdenie, poloha či spotreba paliva. Tieto informácie sa následne prostredníctvom mobilnej siete odosielajú na centrálny server, kde ich špeciálny softvér spracováva a vytvára prehľadné reporty, upozornenia a odporúčania. Užívatelia si môžu tieto údaje prezerať prostredníctvom mobilnej aplikácie.
S podrobnými údajmi z vozidla je možné v budúcnosti poskytnúť úplne nové ponuky poistenia a sprístupniť nové služby: „V prípade nehody by bolo možné automaticky zaznamenávať rozsah škôd v reálnom čase vyhodnotením údajov o polohe a údajov z nárazových senzorov. Allianz by mohol okamžite informovať odťahovú službu, rezervovať auto z požičovne, objednať vhodné náhradné diely a dohodnúť stretnutie v servise. V prípade vážnych nehôd by mohla byť poskytnutá lekárska pomoc. V minulosti nás musel klient informovať. V budúcnosti budeme našich zákazníkov proaktívne kontaktovať my a poskytneme im pomoc, keď nás najviac potrebujú,” hovorí člen predstavenstva Allianz SE Klaus-Peter Röhler.
Mnohé poisťovne v zahraničí odmeňujú klientov, ktorí používajú telematickú aplikáciu a jazdia bezpečne. Odmena je zvyčajne v nižšom poistnom. Tento model je rozšírený najmä v USA a Kanade, kde telematika je kľúčovou súčasťou poistenia vozidiel (Usage-Based Insurance – UBI). Poisťovne tak môžu určiť výšku poistného individuálne na základe údajov o jazde klienta.
Ak ste nešoférovali (išli ste taxíkom, MHD, alebo ako spolujazdec) a apka vám jazdu započíta, môžete ju jednoducho vymazať.
cashbacku Kooperativa vypočíta zo sumy vášho ročného poistného a z dosiahnutého skóre, ktoré zozbierala aplikácia počas hodnotiaceho obdobia. Maximálne môžete dosiahnuť skóre 100 a odmenu vo forme 20% cashback z poistného. Čím nižšie skóre, tým nižší cashback. Minimálne musíte dosiahnuť skóre 75, aby ste dostali 2% z poistného späť. Skóre sa počíta štvrťročne a cashback sa vypláca 4x ročne na bankový účet klienta.
Poisťovňa Allianz, aj keď zatiaľ telematiku nevyužíva, vidí v nej budúcnosť: „V Allianzi neustále sledujeme technologické trendy a inovácie v oblasti poistenia, aby sme mohli poskytovať čo najlepšie služby svojim klientom. Telematické aplikácie, ktoré hodnotia jazdné správanie vodičov, sú jednou z možností, ktoré by mohli motivovať vodičov k zodpovednejšiemu správaniu na cestách. Na Slovensku takéto riešenie v súčasnosti neponúkame. Ide o oblasť, ktorá si vyžaduje legislatívnu úpravu v oblasti poskytovania a výmeny údajov o vozidlách. O možnostiach a výhodách využívania údajov z vozidiel v rámci Allianz diskutujeme už niekoľko rokov. Tejto téme sa venoval aj 11. Allianz Motor Day, na ktorom predstavitelia Allianz konštatovali, že s využitím podrobných údajov z vozidla môže Allianz ponúknuť každému klientovi najférovejšiu cenu, berúc do úvahy štýl jazdy vodiča aj to, či je vozidlo vybavené bezpečnostnými systémami a či ich má zapnuté alebo vypnuté,“ hovorí Helena Kanderková, PR špecialistka Allianzu.
Ako funguje telematická aplikácia a aké prináša výhody?
Aplikáciu si jednoducho nahráte do svojho mobilu rovnako ako akúkoľvek inú apku. Potom už len stačí, aby ste mali mobil stále so sebou keď šoférujete. Apka sa sama aktivuje pri určitej rýchlosti a začne zaznamenávať údaje o vašej jazde.Telematická aplikácia funguje na základe zberu, prenosu a analýzy dát. Najskôr senzory ( v automobile, mobilnom telefóne, alebo inom zariadení) monitorujú rôzne aspekty prevádzky, ako sú rýchlosť, akcelerácia, brzdenie, poloha či spotreba paliva. Tieto informácie sa následne prostredníctvom mobilnej siete odosielajú na centrálny server, kde ich špeciálny softvér spracováva a vytvára prehľadné reporty, upozornenia a odporúčania. Užívatelia si môžu tieto údaje prezerať prostredníctvom mobilnej aplikácie.
- Poistenie auta podľa najazdených kilometrov
- Dokedy treba nahlásiť poistnú udalosť?
- Preplatí vám poisťovňa škodu na aute spôsobenú hlodavcom alebo mačkou?
S podrobnými údajmi z vozidla je možné v budúcnosti poskytnúť úplne nové ponuky poistenia a sprístupniť nové služby: „V prípade nehody by bolo možné automaticky zaznamenávať rozsah škôd v reálnom čase vyhodnotením údajov o polohe a údajov z nárazových senzorov. Allianz by mohol okamžite informovať odťahovú službu, rezervovať auto z požičovne, objednať vhodné náhradné diely a dohodnúť stretnutie v servise. V prípade vážnych nehôd by mohla byť poskytnutá lekárska pomoc. V minulosti nás musel klient informovať. V budúcnosti budeme našich zákazníkov proaktívne kontaktovať my a poskytneme im pomoc, keď nás najviac potrebujú,” hovorí člen predstavenstva Allianz SE Klaus-Peter Röhler.
Mnohé poisťovne v zahraničí odmeňujú klientov, ktorí používajú telematickú aplikáciu a jazdia bezpečne. Odmena je zvyčajne v nižšom poistnom. Tento model je rozšírený najmä v USA a Kanade, kde telematika je kľúčovou súčasťou poistenia vozidiel (Usage-Based Insurance – UBI). Poisťovne tak môžu určiť výšku poistného individuálne na základe údajov o jazde klienta.
- Sú muži lepší šoféri ako ženy?
- Toto sú autá s najčastejšie stočenými kilometrami
- Čo je to register poistných udalostí
Ako funguje aplikácia KOOPilot?
Základnou podmienkou je, že v Kooperative máte uzatvorené havarijné poistenie a udelili ste súhlas s používaním KOOPilot. Z poisťovne dostanete aktivačnú SMSku, stiahnete si apku a zaregistrujete sa. Aplikácia vyhodnocuje každú vašu jazdu v týchto parametroch: rýchlosť, zrýchlenie, používanie mobilu, brzdenie, zatáčanie. Stačí, ak počas jazdy máte telefón stále nabitý a zapnuté služby GPS lokalizácie. Aplikácia funguje aj bez pripojenia na internet.Ak ste nešoférovali (išli ste taxíkom, MHD, alebo ako spolujazdec) a apka vám jazdu započíta, môžete ju jednoducho vymazať.
cashbacku Kooperativa vypočíta zo sumy vášho ročného poistného a z dosiahnutého skóre, ktoré zozbierala aplikácia počas hodnotiaceho obdobia. Maximálne môžete dosiahnuť skóre 100 a odmenu vo forme 20% cashback z poistného. Čím nižšie skóre, tým nižší cashback. Minimálne musíte dosiahnuť skóre 75, aby ste dostali 2% z poistného späť. Skóre sa počíta štvrťročne a cashback sa vypláca 4x ročne na bankový účet klienta.
Telematika v ďalšich poisťovniach
Telematickú aplikáciu používa aj poisťovňa Generali, avšak len na nemeckom trhu. „Túto aplikáciu klientom aktuálne na Slovensku neponúkame, no v prípade zvýšeného záujmu sa touto témou budeme zaoberať,” hovorí Catherine Černochová, hovorkyňa poisťovne Generali.Poisťovňa Allianz, aj keď zatiaľ telematiku nevyužíva, vidí v nej budúcnosť: „V Allianzi neustále sledujeme technologické trendy a inovácie v oblasti poistenia, aby sme mohli poskytovať čo najlepšie služby svojim klientom. Telematické aplikácie, ktoré hodnotia jazdné správanie vodičov, sú jednou z možností, ktoré by mohli motivovať vodičov k zodpovednejšiemu správaniu na cestách. Na Slovensku takéto riešenie v súčasnosti neponúkame. Ide o oblasť, ktorá si vyžaduje legislatívnu úpravu v oblasti poskytovania a výmeny údajov o vozidlách. O možnostiach a výhodách využívania údajov z vozidiel v rámci Allianz diskutujeme už niekoľko rokov. Tejto téme sa venoval aj 11. Allianz Motor Day, na ktorom predstavitelia Allianz konštatovali, že s využitím podrobných údajov z vozidla môže Allianz ponúknuť každému klientovi najférovejšiu cenu, berúc do úvahy štýl jazdy vodiča aj to, či je vozidlo vybavené bezpečnostnými systémami a či ich má zapnuté alebo vypnuté,“ hovorí Helena Kanderková, PR špecialistka Allianzu.