Prečo sa elektrické vozidlá predávajú horšie? Nie je to len o cene

Predaj batériových elektrických vozidiel bol v poslednom desaťročí na vzostupe, ale v roku 2024 by mal klesnúť o 2,5 %. Odborníci zo spoločnosti carVertical zosumarizovali dôvody, prečo elektrické automobily stále nie sú také populárne. Cena zďaleka nie je jedinou prekážkou.

photo-of-an-electric-car-charging-station

Bez štátnej podpory sú elektrické vozidlá ťažko dostupné

Práve cena je stále najčastejším dôvodom, prečo ľudia neprechádzajú na elektromobily. Spoločnosť carVertical odhalila, že na Slovensku bol v prvom polroku 2024 priemerný podiel elektromobilov preverených na platforme len 1,6 %. Elektromobily sú v priemere o 40 až 50 % drahšie ako benzínové vozidlá. Preto jednou z hlavných motivácií, prečo sa rozhodnúť pre elektromobil, zostáva aj naďalej štátna podpora, čo dokonale ilustruje príklad z Nemecka.

V decembri 2023 nemecká vláda ukončila program dotácií na elektromobily, aby sa vyhla finančnej krizii. Dovtedy predstavoval podiel elektromobilov na nemeckom trhu s novými automobilmi v prvej polovici roka 2023 15,8 %, ale v prvej polovici roka 2024 klesol na 12,5 %.

Naopak, predaj elektrických vozidiel prudko vzrástol v Taliansku, odkedy krajina obnovila štátnu podporu pre EV. V júni 2023 bolo zaregistrovaných 6 155 nových elektromobilov, zatiaľ čo v júni 2024 bolo zaregistrovaných 13 285 nových elektromobilov, čo predstavuje nárast až o 116 %. Hoci k tomuto rastu prispievajú aj iné faktory, dôležitú úlohu tu zohrala práve štátna podpora. V súčasnosti spotrebiteľ dokáže za 10 tisíc euro kúpiť benzínové alebo naftové auto, ktoré je svojim spôsobom univerzálne – slúži na prepravu do práce, rodinné výlety, či prevážanie väčších predmetov. Pri takejto cene by elektromobil bol vhodný nanajvýš na krátke cesty do mesta.

Strach z ďalšieho predaja

Elektromobily s pribúdajúcim vekom pomerne rýchlo strácajú na hodnote. Mnohí predajcovia ojazdených vozidiel tvrdia, že ojazdené elektromobily nikto nechce. Nielenže sú drahšie ako ich naftové a benzínové alternatívy, ale ich degradujúce batérie tiež ohrozujú ich zostatkovú hodnotu.

Matas Buzelis, odborník na automobilový priemysel zo spoločnosti carVertical, hovorí, že niektorí majitelia elektrických vozidiel sa dokonca vracajú k dieselovým a benzínovým autám: „Od predajcov áut počúvame, že už nie sú ochotní prijímať ojazdené elektromobily, pretože vyhliadky na ich predaj sú veľmi nízke. Tým sa narúša bežná prax – keďže zvyčajne ľudia, ktorí sú ochotní kúpiť si nové alebo mladšie auto, vymieňajú ojazdené auto za nové u predajcu. Vzhľadom na takúto situáciu nie je prekvapením, že niektorí ľudia, ktorí predtým vlastnili elektromobily, sa vracajú ku kúpe áut so spaľovacím motorom. Obávajú sa, že po niekoľkých rokoch vlastníctva nebudú vedieť elektromobil predať a utrpia tak finančnú ujmu.“

Veľa šoférov mení svoje autá každých niekoľko rokov, preto sa snažia vyhýbať kúpe áut, ktoré rýchlo strácajú na hodnote. Okrem toho nie je možné zistiť, ako rýchlo sa batéria opotrebuje, čo výrazne ovplyvňuje hodnotu elektromobilu. Niektoré elektromobily, napríklad Tesla a niekoľko modelov Audi, sú mimoriadne žiadané, ale žiadanosť zvyčajne nezabráni ich znehodnoteniu. Drahé luxusné elektromobily patria medzi najviac znehodnocujúce sa vozidlá na trhu. Najnovšie technológie rýchlo starnú, batérie sa opotrebúvajú a na trh prichádzajú stále pôsobivejšie modely, čo znižuje hodnotu takých modelov, ako sú Audi e-Tron GT, Tesla X a Tesla S.

Vlastníctvo elektromobilu zatiaľ prináša viac nepríjemností ako výhod

Pri kúpe sa ľudia sústreďujú najmä na výhody elektromobilov, s nepríjemnosťami zápasia až neskôr. Jedným z hlavných problémov elektromobilov je infraštruktúra dnešných miest a obcí, ktorá nie je prispôsobená elektromobilom a ani čoskoro nebude. Kým spaľovacie autá je možné natankovať v priebehu pár minút a znovu majú dojazd stovky kilometrov, elektromobily si vyžadujú nabíjacie miesta v husto obývaných štvrtiach v blízkosti obchodov, úradov a iných kľúčových miest.

Technológia elektrických vozidiel nie je ani zďaleka dokonalá a rýchlo sa mení, takže lacnejšie ojazdené elektrické vozidlá sú mimoriadne nevýhodné. Ľudia čakajú na lepšie batérie, rýchlejšie nabíjačky a ďalšie inovácie, aby sa vlastníctvo elektromobilu stalo prijateľnejším. Po ojazdených elektromobiloch nie je vysoký dopyt kvôli vysokým cenám, zhoršujúcim sa batériám, malému dojazdu a zastaraným technológiám.

V súčasnosti sa elektromobil javí ako dobrá voľba pre druhé auto, ktoré slúži na dochádzanie do práce po meste, ak ho človek môže nabiť doma.

Vyberáme z Poistovne.sk

burst-partners-doctor-reaches-towards-shelf

Na rakovinu denne ochorie 115 ľudí

Denne pribúda na Slovensku v priemere 115 prípadov onkologických ochorení. Tretina končí smrťou, ďalšiu časť predstavujú pacienti, ktorí sú kvôli ochoreniu dlhodobo PN či dokonca odchádzajú do invalidného dôchodku.
18.07.2025 | redakcia
Čítať viac o Na rakovinu denne ochorie 115 ľudí
povoden1-redakcia

Uniqa eviduje škody po júlovej búrke vo výške viac ako 1,94 milióna euro

Klienti UNIQA poisťovne už nahlásili škody po silnej búrke a víchrici, ktorá sa prehnala najmä východným Slovenskom začiatkom júla. Z obdobia od 4. - 11. júla eviduje UNIQA 717 hlásení od klientov, predbežná výška nahlásených škôd už presiahla 1,94 mil Eur. Najviac hlásení je z okresov Prešov, Svidník, Gelnica, Sabinov, Bardejov a Vranov nad Topľou.
17.07.2025
Čítať viac o Uniqa eviduje škody po júlovej búrke vo výške viac ako 1,94 milióna euro
burst-Matthew Henry-court

Úrad pre dohľad nad zdravotnou staroslivosťou uspel v spore so spoločnosťou FLOW

Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ďalej len „úrad“) uspel v súdnom spore so spoločnosťou FLOW s.r.o., ktorá si voči Slovenskej republike uplatňovala nárok na náhradu škody vo forme ušlého zisku vo výške 280 miliónov eur s úrokom z omeškania vo výške 5 % ročne.
17.07.2025
Čítať viac o Úrad pre dohľad nad zdravotnou staroslivosťou uspel v spore so spoločnosťou FLOW

Vyberáme z banky.sk