Životné poistenie cez internet? Dôležité rozhodnutia si vyžadujú osobný prístup, tvrdí odborník
Zverili by ste výber životného poistenia online dotazníku? Dokáže vám poradiť lepšie ako finančný poradca? zisťovali sme viac.
Podľa prieskumu spoločnosti Nielsen Admosphere Slovakia nadpolovičná väčšina populácie by neváhala zveriť výber životného poistenia do rúk online dotazníka. A to napriek tomu, že v zásade ide o najdôležitejší druh poistky, ktorý má v prípade ťažkej choroby, úrazu či smrti zaopatriť najbližších. Je samozrejmé, že bežný človek sa nevyzná vo všetkých poistných produktoch, no za zamyslenie stojí, či naprogramovaný online dotazník mu dokáže vybrať optimálnu životnú poistku. Poistovne.sk zisťovali medzi finančnými poradcami ich názor.
„Korektné nastavenie akejkoľvek životnej poistky nepatrí na internet. Zložitosť a zodpovednosť takého úkonu vyžaduje osobný a profesionálny prístup. Certifikovaní a kvalitne preškolení poradcovia totiž dokážu klientovi zrozumiteľne vysvetliť, ktorou cestou sa vydať, v akej výške poistku uzavrieť, dokážu celistvo poňať všetky možné riziká a zasadiť ich tak do celkových potrieb klienta,“ vysvetľuje Filip Bartoš z poisťovne YOUPLUS.
Bartoš ďalej upozorňuje na to, že pri výbere životného poistenia cez internet je často nedostatočný výber poistných možností. Nielen to. Aby klient vyplnil online dotazník až dokonca, musí mať primeraný počet otázok. Je otázne, či tento počet otázok dokáže pojať všetky podstatné eventuality a spoľahlivo ich vyhodnotiť. "Ak by aj existoval online formulár, ktorý by všetky možnosti dokázal zohľadniť, bol by veľmi komplikovaný a zdĺhavý. Klient by mohol niektoré otázky pochopiť nesprávne, alebo odpovede vyklikať takpovediac z rýchlika. Tieto okolnosti môžu viesť k uzatvoreniu životného poistenia, ktoré nebude klientovi poskytovať dostatočné krytie, alebo nebude zohľadňovať všetky jeho potreby," konštatuje Martin Tóth, obchodný analytik Swiss Life Select.
Všetci odborníci na financie sa zhodujú v tom, že životné poistenie treba každému ušiť na mieru. „Bez odborného poradenstva majú ľudia vyššiu pravdepodobnosť toho, že nedostanú kvalitný produkt," tvrdí Bartoš.
Navyše, život človeka, jeho príjmy, výdavky a riziká, ktoré potrebuje kryť, sa v čase menia. "Dôležitou úlohou sprostredkovateľa je teda zabezpečovať pravidelný servis klienta. Je logické, že napríklad riziká a poistné sumy obsiahnuté v životnej poistke mladého muža, ktorý práve skončil vysokú školu a vstupuje na trh práce, by mali byť odlišné v porovnaní so 40-ročným mužom, ktorý je živiteľom rodiny, a na jeho príjem je odkázaná manželka s dvoma malými deťmi," vysvetľuje Tóth.
Na webe dávajú zmysel orientačné kalkulačky, ktoré rámcovo ukážu záujemcovi možnosti v oblasti životného poistenia a posunú jeho kontakt odborníkovi, ktorý sa mu ozve a na stretnutí po rozhovore detailne nastaví rizikové životné poistenie. "Kalkulačka na webe spolu s informáciami môže slúžiť na získanie pozornosti a nasmerovanie záujemcu k odborníkovi, avšak nemôže nahradiť finančného sprostredkovateľa pri samotnom nastavení poistenia," myslí si Búlik.
Digitalizácii v poisťovníctve sa finanční poradcovia nebránia. Vidia ju však skôr v komunikácii, podpisovaní dokumentov, likvidácii poistných udalostí. Samotný výber poistenia, by zatiaľ nechali v rukách odborníkov.
„Korektné nastavenie akejkoľvek životnej poistky nepatrí na internet. Zložitosť a zodpovednosť takého úkonu vyžaduje osobný a profesionálny prístup. Certifikovaní a kvalitne preškolení poradcovia totiž dokážu klientovi zrozumiteľne vysvetliť, ktorou cestou sa vydať, v akej výške poistku uzavrieť, dokážu celistvo poňať všetky možné riziká a zasadiť ich tak do celkových potrieb klienta,“ vysvetľuje Filip Bartoš z poisťovne YOUPLUS.
Bartoš ďalej upozorňuje na to, že pri výbere životného poistenia cez internet je často nedostatočný výber poistných možností. Nielen to. Aby klient vyplnil online dotazník až dokonca, musí mať primeraný počet otázok. Je otázne, či tento počet otázok dokáže pojať všetky podstatné eventuality a spoľahlivo ich vyhodnotiť. "Ak by aj existoval online formulár, ktorý by všetky možnosti dokázal zohľadniť, bol by veľmi komplikovaný a zdĺhavý. Klient by mohol niektoré otázky pochopiť nesprávne, alebo odpovede vyklikať takpovediac z rýchlika. Tieto okolnosti môžu viesť k uzatvoreniu životného poistenia, ktoré nebude klientovi poskytovať dostatočné krytie, alebo nebude zohľadňovať všetky jeho potreby," konštatuje Martin Tóth, obchodný analytik Swiss Life Select.
- Fascinujúce štatistiky detských úrazov
- Aký je rozdiel medzi čakacou dobou, ochrannou dobou a karenčnou dobou?
- Dokedy treba nahlásiť poistnú udalosť?
- Životné poistenie: čo je dôležité pri jeho výbere?
Všetci odborníci na financie sa zhodujú v tom, že životné poistenie treba každému ušiť na mieru. „Bez odborného poradenstva majú ľudia vyššiu pravdepodobnosť toho, že nedostanú kvalitný produkt," tvrdí Bartoš.
Navyše, život človeka, jeho príjmy, výdavky a riziká, ktoré potrebuje kryť, sa v čase menia. "Dôležitou úlohou sprostredkovateľa je teda zabezpečovať pravidelný servis klienta. Je logické, že napríklad riziká a poistné sumy obsiahnuté v životnej poistke mladého muža, ktorý práve skončil vysokú školu a vstupuje na trh práce, by mali byť odlišné v porovnaní so 40-ročným mužom, ktorý je živiteľom rodiny, a na jeho príjem je odkázaná manželka s dvoma malými deťmi," vysvetľuje Tóth.
Pozor na parametre poistnej zmluvy
Problémom do budúcnosti môžu byť nízko nastavené poistné sumy alebo nedostatočný rozsah rizík, ktoré zmluva pokrýva. „Častá je, bohužiaľ, aj kombinácia oboch. Typická je situácia, keď si klient uzavrie životné poistenie a žije vo falošnej spokojnosti, že vlastne nejaké má. Otázkou však zostáva, čo mu poistenie kryje, v akých poistných sumách alebo na aké obdobie. A to sú už veci, ktoré chcú trochu hlbšiu analýzu a na ktoré bežný človek z absolútne pochopiteľných dôvodov nemá kapacitu,“ hovorí Bartoš.- Poistné plnenie v prípade depresie
- Životné poistenie - kedy vás poisťovňa nepoistí a aké máte možnosti?
- Počet prípadov rakoviny narastá. Poistenie vám pomôže zmierniť finančné následky
- Aký je rozdiel medzi poistením pre prípad dožitia a poistením pre prípad úmrtia?
Na webe dávajú zmysel orientačné kalkulačky, ktoré rámcovo ukážu záujemcovi možnosti v oblasti životného poistenia a posunú jeho kontakt odborníkovi, ktorý sa mu ozve a na stretnutí po rozhovore detailne nastaví rizikové životné poistenie. "Kalkulačka na webe spolu s informáciami môže slúžiť na získanie pozornosti a nasmerovanie záujemcu k odborníkovi, avšak nemôže nahradiť finančného sprostredkovateľa pri samotnom nastavení poistenia," myslí si Búlik.
Digitalizácii v poisťovníctve sa finanční poradcovia nebránia. Vidia ju však skôr v komunikácii, podpisovaní dokumentov, likvidácii poistných udalostí. Samotný výber poistenia, by zatiaľ nechali v rukách odborníkov.