Ako sa odškodňuje zrušenie resp. meškanie lietadla, vlaku, autobusu a lode?
Cestujúci v rámci EÚ majú právo na odškodnenie v prípade problémov pri cestovaní verejnými dopravnými prostriedkami, vrátane lietadiel, vlakov, autobusov a lodí. Pozrite si, na čo máte nárok.

Letecká doprava
V leteckej doprave dochádza k mnohým zmenám pri letoch i v prípadoch ich oneskorenia. „V prípade odopretia nástupu na palubu, zrušenia alebo významného oneskorenia letov, ak odlietate z letiska, ktoré sa nachádza na území EÚ s ktorýmkoľvek dopravcom alebo odlietate z tretej krajiny s európskym dopravcom, máte právo na bezplatnú starostlivosť, ktorá zahŕňa: ubytovanie a občerstvenie, zabezpečenie prepravy náhradným letom alebo aj finančné odškodnenie, a to za presne definovaných podmienok,“ uvádza Eduarda Hekšová, riaditeľka dTestu. Cestujúci nemajú právo na finančné odškodnenie, ak oneskorenie alebo zrušenie letu, spôsobila vyššia moc, za čo sa považuje napríklad nepriaznivé počasie.Odškodnenie v leteckej doprave je odstupňované podľa vzdialeností:
- 250 EUR pri všetkých letoch s dĺžkou do 1500 kilometrov.
- 400 EUR pri všetkých letoch v rámci EÚ dlhších ako 1500 kilometrov a pri všetkých ostatných letoch s dĺžkou od 1500 kilometrov do 3500 kilometrov.
- 600 EUR pri všetkých ostatných letoch.
- Dovolenka v plameňoch. Čo môže spotrebiteľ požadovať od cestovnej kancelárie?
- Poistenie liečebných nákladov a úrazové poistenie. Aký je medzi nimi rozdiel?
- Poistenie batožiny - na čo si treba dať pozor
Železnica
V železničnej doprave má cestujúci nárok na odškodnenie v závislosti od dĺžky meškania vlaku.- Pri oneskorení medzi východiskovou a cieľovou stanicou 60 až 119 minút, je výška kompenzácie 25 % ceny cestovného lístka.
- Pri oneskorení presahujúcom 120 minút je výška kompenzácie 50 % ceny cestovného lístka.
Autobusová doprava
Vo verejnej autobusovej doprave sa s ohľadom na ťažko predvídateľné pomery na cestách nerieši meškanie nabrané na ceste, ale zrušenie autobusového spoja, nezabezpečenie rezervovanej dopravy (tzv. overbooking) alebo oneskorenie pri odchode autobusu z východzej stanice o viac ako 120 minút, a to iba pri diaľkovej doprave presahujúcej 250 km. V týchto prípadoch má cestujúci nárok na:a) pokračovanie alebo presmerovanie do cieľového miesta určenia, bez akýchkoľvek ďalších nákladov a pri najbližšej príležitosti alebo
b) náhradu cestovného a prípadnú bezplatnú spiatočnú prepravu autobusom do pôvodného miesta odchodu
„Ak dopravca cestujúcemu takéto možnosti neponúkne, má cestujúci právo na náhradu cestovného a na náhradu škody vo výške 50 % ceny cestovného. Dopravca je povinný túto čiastku vyplatiť v lehote jedného mesiaca od podania žiadosti o náhradu,“ dodáva Hekšová.