Rezort zdravotníctva sa topí v problémoch
Nie počet poistencov, ale úroveň služieb a dostupnosť zdravotnej starostlivosti hovorí o kvalite zdravotnej poisťovne. Mediálny "hon na čarodejnice" odpútava pozornosť od vážnejších problémov.
Kauza nekalého prepoisťovania medzi zdravotnými poisťovňami pokračuje. Hladinu adrenalínu v zdravotníctve opäť zdvihol dočasne poverený minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský v otvorenom liste zdravotným poisťovniam, v ktorom ich vyzýva, aby prestali obchodovať so zdravím a dodáva, že kvalitu poisťovne neodráža počet poistencov, ale úroveň služieb, servis a dostupnosť kvalitnej zdravotnej starostlivosti.
Ďalší deň po zverejnení tohto listu vyplynulo, že jeho autorom nie je Lengvarský, ale hovorkyňa Všeobecnej zdravotnej poisťovne Eva Peterová.
Union na svojej webovej stránke uvádza: Nesúhlasíme s tvrdením pána ministra, že zdravotné poisťovne obchodujú so zdravím poistencov a považujeme ho za veľmi zavádzajúce. Desiatky tisíc klientok a klientov, ktorí do Union zdravotnej poisťovne v minulých rokoch prestúpili a ktorí v nej naďalej sú, jasne vyjadrujú svoju spokojnosť a nie je správne spochybňovať ich slobodné rozhodnutie.
Union zároveň pripomína, že štátna VšZP minulý rok minula na prepoisťovanie veľké množstvo financií s neefektívnym výsledkom a celkovo sa počet klientov štátnej poisťovne opäť znížil. "Samozrejme, samotné zníženie počtu poistencov a poisteniek VsŽP je potrebné vnímať pozitívne, vzhľadom na jej dominantné postavenie na trhu."
Union výdavky na prepoisťovaciu kampaň nezverejnila.
Dôvera vo svojej reakcii na list ministra uvádza: Ak však ide skutočne o list ministra zdravotníctva, súhlasíme s jeho slovami, že kvalitu poisťovne neodráža počet poistencov, ale úroveň služieb, servis a dostupnosť kvalitnej zdravotnej starostlivosti. Preto do našich služieb, servisu, kvality a dostupnosti zdravotnej starostlivosti ročne investujeme milióny eur. A súčasne neustále sprísňujeme interné pravidlá pri získavaní nových poistencov, aby sme zabránili nekalému náboru.
Slavomíra Lorencová, PR špecialistka Dôvery dodáva: "Zároveň sa každoročne stretávame s desiatkami prípadov, kedy boli naši poistenci bez ich súhlasu prepoistení do štátnej zdravotnej poisťovne. Preto rovnako transparentný a férový prístup pri nábore očakávame aj od našej konkurencie. Medzi súkromnými poisťovňami bolo prepoistenie v marginalizovaných komunitách v minulom roku na úrovni 2500 až 3800 prihlášok. Čo zodpovedá normálnym zmenám poisťovne. Naopak, veľké aktivity sme zaznamenali zo strany VšZP, kam len z Dôvery odišlo z vybraných obcí z marginalizovaných komunít cca 19-tisíc poistencov."
Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou tvrdí, že prepoisťovanie celé roky pozorne sleduje, analyzuje a v prípade podozrení na nekalé praktiky aj rieši trestnými oznámeniami. "Občania-poistenci majú zákonné právo raz ročne zmeniť zdravotnú poisťovňu a toto právo majú aj občania v marginalizovaných komunitách. Súčasne však nesmie k prepoisteniu dochádzať na základe nekalých praktík," reaguje vo svojom stanovisku ÚDZS. K téme prepoisťovania v minulých rokoch sa vyjadril vo svojej tlačovej správe.
Dôvera ako jediná poisťovňa zverejnila sumu, koľko vynaložila na marketingové kampane. Náklady na marketing boli vlani 1,65 milióna eur. “V tejto sume nie sú započítané naše personálne ani iné štandardné prevádzkové náklady spojené s náborom nových poistencov,” vysvetľuje Štepiansky, hovorca Dôvery.
Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) v reakcii na ministrovu výzvu dala verejný prísľub, že nábor nových poistencov bude zabezpečovať už len cez vlastných zamestnancov. “Nikdy sme nevyužívali služby finančných agentov, ale po novom už nebudeme spolupracovať ani s vyškolenými externými zamestnancami, aby sme tak zamedzili podvodnému prepoisťovaniu,” tvrdí hovorkyňa VšZP Eva Peterová.
Peterová priamo obviňuje súkromných konkurentov z nekalého prepoisťovania: “Napríklad vlani našich poistencov kontaktovali osoby, ktoré sa vydávali za zamestnancov VšZP a poistencom tvrdili, že ukončujeme svoju činnosť, že nemáme zmluvy s lekármi a nemocnicami, a preto by sa mali čo najskôr prepoistiť.” Podľa nej ani snahy štátu o sprísnenie legislatívy nezastavia tieto praktiky. "V prípade, že súkromné zdravotné poisťovne neupustia od nekalých prepoisťovacích praktík a nerozviažu spoluprácu s tisíckami finančných sprostredkovateľov, už teraz predpokladáme, že poistný kmeň najväčšej zdravotnej poisťovne môže tento rok utrpieť výrazné straty,” dodáva.
Ak sa všetky poisťovne zhodujú v tom, že rozhodujúca je kvalita a dostupnosť zdravotníckych služieb, prečo sa štátna poisťovňa už vopred bojí ďalšieho odlivu poistencov? Veď predsa spokojní poistenci nemajú dôvod zo svojej poisťovne odísť.
VšZP celkové výdavky na prepoisťovaciu kampaň neprezradila. Podľa Moniky Kolejákovej, tímlíderky KDH pre zdravotníctvo, marketingová kampaň VšZP stála 5,3 milióna eur.
V boji proti nekalým prepoisťovacím praktikám ÚDZS v spolupráci s Ministerstvom zdravotníctva navrhol, aby zdravotné poisťovne mohli vykonávať nábor poistencov len prostredníctvom osôb, ktoré sú s nimi v riadnom pracovnom pomere v zmysle Zákonníka práce. Toto riešenie, ktoré by sprehľadnilo prácu týchto sprostredkovateľov, parlament v rámci novely zákona o zdravotných poisťovniach v decembri minulého roka neprijal.
V dlhodobej strate nie je len štátna poisťovňa, ale aj mnohé štátne nemocnice. Dúfať, že tento rok bude ich hospodárenie plusové (alebo aspoň na nule) je asi zbytočné...
Súkromné poisťovne, keďže nemôžu počítať s tým, že každý rok ich štátna kasa zachráni od krachu, hospodária efektívnejšie a hoci sa nevyhnú zlým hospodárskym výsledkom, dokázali v minulosti zaviesť kontrolné mechanizmy, ktoré zabraňujú podvodom v zdravotníctve.
K efektivite by prispela aj väčšia digitalizácia v zdravotníctve, využívanie moderných liečebných postupov a prevencia.
Za poriadok v zdravotníctve je zodpovedné Ministerstvo zdravotníctva a Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. K transparentnosti a efektívnosti v zdravotníctve by prispel aj DRG systém, ktorý je vo svete považovaný za najobjektívnejší, najtransparentnejší a najspravodlivejší systém financovania nemocníc. DRG systém meria ako efektívne nemocnice využívajú diagnostiku, liečbu a svoje služby. Súčasné financovanie nemocníc na Slovensku takéto charakteristiky bohužiaľ nespĺňa.
Poriadok v zdravotníctve by mali nastoliť transparentné pravidlá záväzné pre všetky subjekty, bez toho, aby sa neustále zvýhodňovali štátne neefektívne organizácie, ktoré prehlbujú deficit verejných financií. Zodpovednosť za vytvorenie týchto pravidiel má v rukách štát, nie súkromné zdravotné poisťovne.
Ďalší deň po zverejnení tohto listu vyplynulo, že jeho autorom nie je Lengvarský, ale hovorkyňa Všeobecnej zdravotnej poisťovne Eva Peterová.
Kto kradne poistencov komu?
Všetky zdravotné poisťovne zaujali k otvorenému listu jednoznačný postoj.Union na svojej webovej stránke uvádza: Nesúhlasíme s tvrdením pána ministra, že zdravotné poisťovne obchodujú so zdravím poistencov a považujeme ho za veľmi zavádzajúce. Desiatky tisíc klientok a klientov, ktorí do Union zdravotnej poisťovne v minulých rokoch prestúpili a ktorí v nej naďalej sú, jasne vyjadrujú svoju spokojnosť a nie je správne spochybňovať ich slobodné rozhodnutie.
Union zároveň pripomína, že štátna VšZP minulý rok minula na prepoisťovanie veľké množstvo financií s neefektívnym výsledkom a celkovo sa počet klientov štátnej poisťovne opäť znížil. "Samozrejme, samotné zníženie počtu poistencov a poisteniek VsŽP je potrebné vnímať pozitívne, vzhľadom na jej dominantné postavenie na trhu."
Union výdavky na prepoisťovaciu kampaň nezverejnila.
Dôvera vo svojej reakcii na list ministra uvádza: Ak však ide skutočne o list ministra zdravotníctva, súhlasíme s jeho slovami, že kvalitu poisťovne neodráža počet poistencov, ale úroveň služieb, servis a dostupnosť kvalitnej zdravotnej starostlivosti. Preto do našich služieb, servisu, kvality a dostupnosti zdravotnej starostlivosti ročne investujeme milióny eur. A súčasne neustále sprísňujeme interné pravidlá pri získavaní nových poistencov, aby sme zabránili nekalému náboru.
Slavomíra Lorencová, PR špecialistka Dôvery dodáva: "Zároveň sa každoročne stretávame s desiatkami prípadov, kedy boli naši poistenci bez ich súhlasu prepoistení do štátnej zdravotnej poisťovne. Preto rovnako transparentný a férový prístup pri nábore očakávame aj od našej konkurencie. Medzi súkromnými poisťovňami bolo prepoistenie v marginalizovaných komunitách v minulom roku na úrovni 2500 až 3800 prihlášok. Čo zodpovedá normálnym zmenám poisťovne. Naopak, veľké aktivity sme zaznamenali zo strany VšZP, kam len z Dôvery odišlo z vybraných obcí z marginalizovaných komunít cca 19-tisíc poistencov."
Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou tvrdí, že prepoisťovanie celé roky pozorne sleduje, analyzuje a v prípade podozrení na nekalé praktiky aj rieši trestnými oznámeniami. "Občania-poistenci majú zákonné právo raz ročne zmeniť zdravotnú poisťovňu a toto právo majú aj občania v marginalizovaných komunitách. Súčasne však nesmie k prepoisteniu dochádzať na základe nekalých praktík," reaguje vo svojom stanovisku ÚDZS. K téme prepoisťovania v minulých rokoch sa vyjadril vo svojej tlačovej správe.
Dôvera ako jediná poisťovňa zverejnila sumu, koľko vynaložila na marketingové kampane. Náklady na marketing boli vlani 1,65 milióna eur. “V tejto sume nie sú započítané naše personálne ani iné štandardné prevádzkové náklady spojené s náborom nových poistencov,” vysvetľuje Štepiansky, hovorca Dôvery.
Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) v reakcii na ministrovu výzvu dala verejný prísľub, že nábor nových poistencov bude zabezpečovať už len cez vlastných zamestnancov. “Nikdy sme nevyužívali služby finančných agentov, ale po novom už nebudeme spolupracovať ani s vyškolenými externými zamestnancami, aby sme tak zamedzili podvodnému prepoisťovaniu,” tvrdí hovorkyňa VšZP Eva Peterová.
Peterová priamo obviňuje súkromných konkurentov z nekalého prepoisťovania: “Napríklad vlani našich poistencov kontaktovali osoby, ktoré sa vydávali za zamestnancov VšZP a poistencom tvrdili, že ukončujeme svoju činnosť, že nemáme zmluvy s lekármi a nemocnicami, a preto by sa mali čo najskôr prepoistiť.” Podľa nej ani snahy štátu o sprísnenie legislatívy nezastavia tieto praktiky. "V prípade, že súkromné zdravotné poisťovne neupustia od nekalých prepoisťovacích praktík a nerozviažu spoluprácu s tisíckami finančných sprostredkovateľov, už teraz predpokladáme, že poistný kmeň najväčšej zdravotnej poisťovne môže tento rok utrpieť výrazné straty,” dodáva.
Ak sa všetky poisťovne zhodujú v tom, že rozhodujúca je kvalita a dostupnosť zdravotníckych služieb, prečo sa štátna poisťovňa už vopred bojí ďalšieho odlivu poistencov? Veď predsa spokojní poistenci nemajú dôvod zo svojej poisťovne odísť.
VšZP celkové výdavky na prepoisťovaciu kampaň neprezradila. Podľa Moniky Kolejákovej, tímlíderky KDH pre zdravotníctvo, marketingová kampaň VšZP stála 5,3 milióna eur.
V boji proti nekalým prepoisťovacím praktikám ÚDZS v spolupráci s Ministerstvom zdravotníctva navrhol, aby zdravotné poisťovne mohli vykonávať nábor poistencov len prostredníctvom osôb, ktoré sú s nimi v riadnom pracovnom pomere v zmysle Zákonníka práce. Toto riešenie, ktoré by sprehľadnilo prácu týchto sprostredkovateľov, parlament v rámci novely zákona o zdravotných poisťovniach v decembri minulého roka neprijal.
Skutočným problémom v zdravotníctve však nie je prepoisťovanie
Kým média sú plné vyjadrení o nekalých prepoisťovaniach, slovenské zdravotníctvo v skutočnosti trápia iné, oveľa vážnejšie problémy. Neefektívnosť a netransparentnosť. V článku zverejnenom na zdravotníckom portáli mediweb.hnonline.sk sa píše, že výnosy z verejného zdravotného poistenia nestačili VšZP na pokrytie všetkých nákladov spojených s poskytnutou zdravotnou starostlivosťou. Ako je to možné, keď z balíka financií určených na verejnené zdravotníctvo si "uchňapne" najviac? Peniaze (stovky miliónov eur ročne) dostáva aj cez tzv. prerozdeľovací mechanizmus od súkromných zdravotných poisťovní z toho, čo na odvodoch zaplatia ich poistenci. A v posledných rokoch ju navyše štát stále zachraňuje ďalšími stovkami miliónov eur z daní poistencov všetkých zdravotných poisťovní, len aby nezbankrotovala. Do zdravotníctva minulý rok pritieklo viac ako 6 miliárd euro. Po transparentnosti a väčšej efektivite vo VšZP volajú aj politici.V dlhodobej strate nie je len štátna poisťovňa, ale aj mnohé štátne nemocnice. Dúfať, že tento rok bude ich hospodárenie plusové (alebo aspoň na nule) je asi zbytočné...
Súkromné poisťovne, keďže nemôžu počítať s tým, že každý rok ich štátna kasa zachráni od krachu, hospodária efektívnejšie a hoci sa nevyhnú zlým hospodárskym výsledkom, dokázali v minulosti zaviesť kontrolné mechanizmy, ktoré zabraňujú podvodom v zdravotníctve.
K efektivite by prispela aj väčšia digitalizácia v zdravotníctve, využívanie moderných liečebných postupov a prevencia.
Za poriadok v zdravotníctve je zodpovedné Ministerstvo zdravotníctva a Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. K transparentnosti a efektívnosti v zdravotníctve by prispel aj DRG systém, ktorý je vo svete považovaný za najobjektívnejší, najtransparentnejší a najspravodlivejší systém financovania nemocníc. DRG systém meria ako efektívne nemocnice využívajú diagnostiku, liečbu a svoje služby. Súčasné financovanie nemocníc na Slovensku takéto charakteristiky bohužiaľ nespĺňa.
Poriadok v zdravotníctve by mali nastoliť transparentné pravidlá záväzné pre všetky subjekty, bez toho, aby sa neustále zvýhodňovali štátne neefektívne organizácie, ktoré prehlbujú deficit verejných financií. Zodpovednosť za vytvorenie týchto pravidiel má v rukách štát, nie súkromné zdravotné poisťovne.