Zastihla vás búrka? Toto určite nerobte
Krúpy, pád vetiev, prípadne aquaplaning môžu mať tragické následky. Poradíme, čoho sa vyvarovať a ako zmierniť škody.
Čoraz častejšie sa u nás vyskytujú extrémne búrky, na aké sme neboli zvyknutí. Obyčajný dážď sa v priebehu pár sekúnd zmení na smršť, kedy cez husté krúpy a silný vietor nedokážete dostatočne odhadnúť stav vozovky a vzdialenosť vozidiel pred a za vami. Jazda v takejto situácii však môže byť nielen nebezpečná, ale mať fatálne následky. Čo robiť a ako zmierniť dôsledky?
Poškodenie čelného skla ľadovcom je poistnou udalosťou, za ktorú väčšina poisťovní poskytuje poistné plnenie z havarijného poistenia so štandardne dohodnutou spoluúčasťou. Ak ju chcete znížiť na nulu, možnosťou je pripoistenie čelného skla. V prípade takejto poistnej udalosti poisťovňu zaujíma, kde a kedy k poškodeniu došlo a poisťovňa si preveruje, či v sa v danej lokalite a v danom čase takýto typ počasia vyskytol. Preto je potrebné uviesť pri nahlasovaní poistnej udalosti presné a pravdivé údaje. V opačnom prípade sa môže stať, že aj napriek havarijnému poisteniu by mohla poisťovňa krátiť či odmietnuť poistné plnenie.
Vyhnite sa aj úsekom, ktoré sú zaliate vodou, napríklad v podjazdoch. Čoraz častejšie sa objavujú škody spôsobené nasatím vody do spaľovacieho priestoru motora pri vedomej jazde cez zaplavený terén. Problém je, že šofér nedokáže odhadnúť výšku vody ny ceste. Žiadna poisťovňa vám takéto dobrodružstvo nepokryje, a to ani z havarijného poistenia.„Pokiaľ v takýchto prípadoch nie je možné z miesta zatopenia vozovky s vozidlom bezpečne odísť, je nutné okamžite zastaviť vozidlo a vypnúť motor, čím sa škody na vozidle minimalizujú,“ dodáva Guštafik.
Krúpy? Pribrzdite
Krúpy najčastejšie majú rozmer drobných kamienkov, no stretávame sa aj väčšími, ktoré dokážu poškodiť čelné sklo aj kapotu vozidla. Pri plnej rýchlosti, krúpy dokážu poškodiť čelné sklo auta podobne ako kamienky odletujúce spod kolies. Základná rada preto znie, znížte rýchlosť jazdy zapnite svetlá výstražného znamenia a ak je to možné, zaparkujte na najbližšom odpočívadle alebo podzemnom parkovisku. Rizikom nie je len poškodenie čelného skla, ale aj samotná jazda, pretože viditeľnosť i stav vozovky sa zhoršujú. „Určite nezastavujte priamo v jazdnom pruhu, prípadne pod mostom. Idúce autá za vami by nemuseli zareagovať včas, čím by mohla vzniknúť omnoho vyššia škoda,“ upozorňuje Vladimír Guštafik, Head of Operations Services Business Lease Slovakia.Poškodenie čelného skla ľadovcom je poistnou udalosťou, za ktorú väčšina poisťovní poskytuje poistné plnenie z havarijného poistenia so štandardne dohodnutou spoluúčasťou. Ak ju chcete znížiť na nulu, možnosťou je pripoistenie čelného skla. V prípade takejto poistnej udalosti poisťovňu zaujíma, kde a kedy k poškodeniu došlo a poisťovňa si preveruje, či v sa v danej lokalite a v danom čase takýto typ počasia vyskytol. Preto je potrebné uviesť pri nahlasovaní poistnej udalosti presné a pravdivé údaje. V opačnom prípade sa môže stať, že aj napriek havarijnému poisteniu by mohla poisťovňa krátiť či odmietnuť poistné plnenie.
- Kedy treba volať k nehode políciu?
- Pokuta za telefonovanie počas jazdy stúpne až na 300 eur
- Predávate auto? Poradíme vám, čo zvyšuje a čo znižuje jeho cenu
- Sú muži lepší šoféri ako ženy?
Lietajúce konáre a iné predmety
Havarijné poistenie vie zmierniť škody na vozidle aj v prípade pádu konára, stromu, uvoľnených predmetov zo striech, balkónov, ale aj z idúceho auta pred vami, či oproti vám. Ak výška škody nepresahuje 4000 eur, nemusíte privolať ani políciu. Škodu však tiež riadne zdokumentujte. Ak je to čo i len trochu možné, auto neparkujte pod veľkými stromami, ktoré môžu padnúť za obeť silnému vetru. Ak ste za silného vetra práve na ceste, znížte rýchlosť a ak je to nevyhnutné, čo najskôr zastavte na bezpečnom mieste.Vyhnite sa vode
Najmä pri silných búrkach voda nedokáže dostatočne rýchlo odtekať z cesty a na ceste sa vytvárajú kaluže a dlhé vodné plochy. Ak do nej v plnej rýchlosti nabehnete, vaše vozidlo sa stane neovládateľné. Pneumatiky nepriliehajú k vozovke a po vrstve vody začnú kĺzať. Riziko aquaplaningu stúpa, ak má vozidlo ojazdené pneumatiky. Najlepšie je vyhnúť sa mu tým, že idete mimo vyjazdených koľají, v ktorých stojí voda. Ideálne je prejsť jednou stranou vozidla po nezaliatej časti vozovky. Ak sa vode nevyhnete, držte pevne volant, kolesá rovno a ak sa vám podarí, tak zošľapnite spojkový pedál. Nebrzdite a nepridávajte plyn. Je totiž lepšie vyčkať, až pneumatiky znovu získajú kontakt s vozovkou.Vyhnite sa aj úsekom, ktoré sú zaliate vodou, napríklad v podjazdoch. Čoraz častejšie sa objavujú škody spôsobené nasatím vody do spaľovacieho priestoru motora pri vedomej jazde cez zaplavený terén. Problém je, že šofér nedokáže odhadnúť výšku vody ny ceste. Žiadna poisťovňa vám takéto dobrodružstvo nepokryje, a to ani z havarijného poistenia.„Pokiaľ v takýchto prípadoch nie je možné z miesta zatopenia vozovky s vozidlom bezpečne odísť, je nutné okamžite zastaviť vozidlo a vypnúť motor, čím sa škody na vozidle minimalizujú,“ dodáva Guštafik.