Tretina Slovákov na vianočných nákupoch šetrí. Patríte medzi nich aj vy?

Koniec roka sa blíži a spolu s ním pre mnohých ľudí aj tie najväčšie a najkrajšie sviatky v roku. Tohtoročné Vianoce ale poznačila pandémia, pre ktorú šetrí na vianočných darčekoch viac ako tretina Slovákov.

a-cozy-sit-by-the-christmas-tree
Tento údaj vyplýva z prieskumu agentúry Focus, ktorá ho realizovala pre poisťovňu Groupama v októbri 2020. V prieskume sa agentúra respondentov pýtala na otázku – „Keď zvážite, koľko Vaša domácnosť minie na vianočné nákupy, teda na nákupy darčekov, potravín, vianočných ozdôb a iných vecí súvisiacich s Vianocami, plánujete tento rok v porovnaní s predchádzajúcim rokom minúť na vianočné nákupy viac peňazí, približne rovnako alebo menej peňazí?“

Graf_Slováci a vianočné nákupy

Viac ako polovica opýtaných (56%) minie rovnaký objem financií ako v predchádzajúcich rokoch. Podľa šéfa agentúry Focus, Martina Slosiarika, takto odpovedala skupina ľudí, ktorých sa pandémia nemusela až tak finančne dotknúť alebo boli na horšie časy lepšie pripravení a majú finančnú rezervu. „Častejšie ide na jednej strane o starších respondentov vo veku 65 a viac rokov so stabilným mesačným dôchodkom a na druhej strane o respondentov s vysokoškolským vzdelaním, ktorí pracujú predovšetkým v nemanuálnych profesiách, ako sú napr. tvoriví odborní pracovníci, ktorí na rozdiel od manuálnych profesií môžu počas koronakrízy využívať home-office. Vyššiu ochotu respondentov minúť na vianočné nákupy rovnakú sumu sme zaznamenali skôr v menších obciach a mestách, než veľkých sídlach.“ Na druhej strane je skupina ľudí, ktorí deklarovali, že budú na vianočných výdavkoch šetriť, ide o 39% respondentov. Vyšší podiel takýchto respondentov nachádzame medzi opýtanými s nižším vzdelaním, skôr manuálne pracujúcimi a nezamestnanými. M. Slosiarik v tejto súvislosti upozorňuje na to, že „časť respondentov síce deklaruje, že sa pri vianočných výdavkoch dostanú do módu šetrenia, ale v konečnom dôsledku ich reálne výdavky súvisiace s Vianocami nemusia klesnúť, ak o týchto svojich výdavkoch nemajú dostatočný prehľad, napr. aj v porovnaní s minulým rokom.“

„Nie je tak vôbec prekvapivé, že viac ako minulý rok plánujú míňať na vianočné výdavky len 2% ľudí. Pochybnosti a finančná neistota, ktoré pandémia priniesla, sa odrazili aj na kúpyschopnosti obyvateľov. Výsledky tak odzrkadľujú aktuálnu situáciu v spoločnosti,“ dodáva PR konzulant poisťovne Groupama, Ivan Bobošík.

(Tlačová správa)

Vyberáme z poistovne.sk

computer-security-lock-and-payment

Pri sporoch s e-shopom aj pri zneužití karty vám môže pomocť banka i poisťovňa

Poradíme čo robiť, ak ste natrafili na falošný alebo neseriózny e-shop, alebo čo máte robiť, ak niekto zneužil vašu platobnú kartu.
25.01.2021 | redakcia
Čítať viac o Pri sporoch s e-shopom aj pri zneužití karty vám môže pomocť banka i poisťovňa
34148_obr

Pandémia zmenila štruktúru škôd, cestovné poistenie prepadlo

Priemerné náklady na jednu škodu stúpli minulý rok o 15 %. Cestovné poistenie sa prepadlo o 60 %. Prírodné živly vyčíňali napriek pandémii, škody na privátnom majetku medziročne stúpli.
20.01.2021
Čítať viac o Pandémia zmenila štruktúru škôd, cestovné poistenie prepadlo
burst-research-labjpg

Pandémia po prvýkrát medzi najväčšími rizikami podnikania. Hrozí rekordný nárast bankrotov

Prerušenie prevádzky, pandémia a kybernetické útoky sú tri najväčšie hrozby podnikania v roku 2021. Všetky tri sú silne prepojené. Pandémia poskočila zo 17. na 2. miesto top rizík podnikania. Až 59 % respondentov ju považuje za hlavnú príčinu prerušenia výroby. Sociálno-ekonomické dôsledky pandémie prinesú v tomto roku viac platobnej neschopnosti, rekordný nárast bankrotov a pravdepodobne podporia ďalšie občianske nepokoje.
19.01.2021
Čítať viac o Pandémia po prvýkrát medzi najväčšími rizikami podnikania. Hrozí rekordný nárast bankrotov

Vyberáme z banky.sk