Odškodnenie za meškajúci let. Kedy na neho máte nárok a ako treba postupovať?

Mešká vám lietadlo? Odškodnenie nedostanete vždy.


Rastúci počet letov, štrajky letiskového personálu a uzemnenie lietadiel Boeing 737 MAX prispievajú k situácii, že meškajúcich či zrušených letov je čím ďalej tým viac.

Práva cestujúcich v leteckej doprave upravuje Nariadenie EÚ č. 261/2004 , ktoré okrem iného ustanovuje spoločné pravidlá systému náhrad v prípade zrušenia alebo veľkého meškania letov a ktoré sa vzťahuje na:
  • lety v rámci EÚ,
  • lety z EÚ letísk do tretích krajín,
  • lety z tretích krajín do EÚ, ak letecký dopravca má sídlo v EÚ.
Medzi EÚ letiská patria aj letiská v Nórsku, Švajčiarsku, Lichtenštajnsku a na Islande.

Kedy má cestujúci právo na finančnú kompenzáciu


- ak priletí do cieľovej destinácie s meškaním väčším ako 3 hodiny
- ak cestujúci na zrušený let nebol upozornený viac ako 14 dní pred plánovaným odletom
- ak príčina meškania nie je spôsobená mimoriadnymi udalosťami, ako napríklad nepriaznivé počasie, či štrajk.

Výška finančnej náhrady


Výška finančnej náhrady závisí od dĺžky letu.

Dĺžka letu  Výška finančnej náhrady
 1 500 km a menej  250 €
 Nad 1 500 km v rámci EÚ a všetky ostatné lety od 1 500 km do 3 500 km  400 €
 Viac ako 3 500 km  600 €

Zrušenie letu


Ak letecká spoločnosť informovala cestujúceho viac ako14 dní pre plánovaným termínom odletu, že let je zrušený, môže mu ponúknuť vrátenie ceny letenky alebo zmenu rezervácie na iný let za porovnateľných prepravných podmienok.

Nárok na odškodnenie vzniká v prípade, ak bol cestujúci o zrušení letu informovaný menej ako 14 dní pred plánovaným termínom odletu a príčinou zrušenia letu nie sú mimoriadne okolnosti.

Meškanie letu


Ak let mešká viac ako 3 hodiny, cestujúci je oprávnený požadovať finančnú kompenzáciu. Meškanie sa posudzuje pri prílete, nie pri odlete.

Horeuvedené sa vzťahuje na európske aerolinky. V čase, keď chýbajúce kapacity vykrývajú lietadlá z mimoeurópskych aeroliniek, napríklad afrických, dochádza k situáciam, keď cestujúci nedostanú finančnú náhradu pri veľmi dlhom meškaní letu. Napríklad pri viac než 3-hodinovom meškaní letu z tuniskej Djerby do Bratislavy s tuniskými aerolinkami nemá cestujúci nárok na odškodnenie. Ale pokiaľ by išlo o rovnaký let s európskou leteckou spoločnosťou, nárok na odškodnenie už je možné uplatniť.

Záleží aj na príčine meškania


Či máte nárok na odškodnenie za meškajúci let, záleží aj na príčine meškania. Prečo meškanie nastalo, vám povedia zamestnanci leteckej spoločnosti. Ak je dôvodom meškania technická porucha alebo nedostatok personálu, máte na odškodnenie nárok. Ak let meškal kvôli snehovej búrke, nárok na finančnú kompenzáciu nevzniká.

Nárok na finančnú kompenzáciu si môžete uplatniť priamo v leteckej spoločnosti, ak nepochodíte, môžete sa obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu. Druhou možnosťou je obrátiť sa na niektorú z firiem, ktoré sa špecializujú na vybavovanie odškodného. Ich služby sú za poplatok, orientačne im zaplatíte 25% zo sumy, ktorú vám pomôžu získať.

Pri žiadaní odškodného máte vyššiu šancu na úspech, ak máte čo najviac "dôkazov". Odfoťte si tabuľu odletov, na ktorej vidno dlžku meškania vášho letu, uschovajte si letenku a palubný lístok. Žiadajte od zamestnancov leteckej spoločnosti informácie prečo let mešká a nechajte si ich písomne potvrdiť. A samozrejme, nezabudnite podať žiadosť o finančnú kompenzáciu.

Výška finančnej náhrady závisí od dlžky letu.

 

Vyberáme z Poistovne.sk

woman-in-grey-sweater-wearing-disposable-face-mask

Zdravotná poradňa: Ako zistím, či som prekonala COVID-19?

Viackrát som sa stretla s niekým, kto bol COVID pozitívny. Ja som však mala zakaždým negatívny výsledok antigénového testu. Je môžné, že som toto ochorenie už prekonala? Ako to môžem zistiť?
25.02.2021 | redakcia
Čítať viac o Zdravotná poradňa: Ako zistím, či som prekonala COVID-19?
HERMES 2020

Allianz je opäť najlepšie komunikujúcou poisťovňou

Allianz – Slovenská poisťovňa opäť obhájila prvenstvo v súťaži Hermes Komunikátor roka 2020, keď sa stala najlepšie komunikujúcou poisťovňou na trhu. Pozíciu najlepšieho komunikátora medzi poisťovňami obhájila v 7. ročníku súťaže, ktorá hodnotí komunikáciu spoločnosti so zákazníkom.
22.02.2021
Čítať viac o Allianz je opäť najlepšie komunikujúcou poisťovňou
typing-at-desk

Prehľad zmien v sociálnom poistení v roku 2021 - pandemické dávky, zmena termínov a povinností (4.časť)

Niektoré povinnosti voči Sociálnej poisťovni odbudnú. Zavádza sa dlhodobé ošetrovné i tehotenská dávka. Zmena nastáva aj v 13. a 14. platoch.
22.02.2021 | redakcia
Čítať viac o Prehľad zmien v sociálnom poistení v roku 2021 - pandemické dávky, zmena termínov a povinností (4.časť)

Vyberáme z banky.sk