Dopravná nehoda? Takto postupujte, ak máte/nemáte havarijnú poistku
Samozrejme, všetci veríme, že nám sa to nikdy nestane; pravda je však taká, že dopravná nehoda sa môže pritrafiť každému. V tomto článku sa pozrieme na to, čo treba robiť v každom prípade a čo vtedy, ak ste predtým uzavreli alebo neuzavreli havarijnú poistku.
Motorista, ktorý spôsobí škodu (teda je vinníkom nehody) a vozidlo nemá havarijne poistené, bude musieť opravu vozidla hradiť z vlastného. V prípade, ak je vozidlo havarijne poistené, náhradu škody si môže uplatniť v poisťovni a v takomto prípade je povinný jej poistnú udalosť ohlásiť. „Ak škodová udalosť nepresahuje 3 990 eur, nebola zranená/usmrtená osoba, nebolo poškodené všeobecne prospešné zariadenie a účastníci dopravnej nehody sa zhodnú na tom, kto nehodu zavinil – písomne to uvedú na tlačive o nehode a potvrdia podpisom, nie je nutné volať políciu,“ hovorí Daniela Vlčková z komunikácie a PR Wüstenrot poisťovne.
- Ako sa pri kúpe ojazdeného vozidla "nepopáliť"
- Čo pokrýva PZP a čo havarijné poistenie?
- Ako prežiť zimu bez poistnej udalosti
- Aj TOTO ovplyvňuje výšku havarijnej poistky
- Poskytnite prvú pomoc zraneným a zavolajte záchrannú službu.
- Pri nehode nižšej ako 4 000 eur, alebo nehode, kde nedôjde k zraneniu či usmrteniu, vodiči nemusia volať políciu, ale sú povinní vypísať Správu o nehode.
- Ak nemáte pri sebe formulár správy, treba si vyžiadať údaje o účastníkoch dopravnej nehody - evidenčné čísla vozidiel a názvy poisťovní, v ktorých sú ich autá poistené, číslo poistnej zmluvy, číslo zelenej karty, ak ste v zahraničí, a tiež mená a adresy účastníkov a svedkov dopravnej nehody. Najjednoduchšie je odfotografovať si tieto doklady.
- Dohodnúť sa, kto je vinníkom nehody. Pokiaľ to nie je možné, vždy treba volať políciu.
- Pokiaľ sa Vám stala nehoda v zahraničí, nikdy nepodpisujte správy či dokumenty, ktorým nerozumiete. Ak si to situácia vyžaduje, nárokujte si poskytnutie tlmočníka.
- Odporúčame nafotiť si nielen škodu, ale aj miesto nehody. Vlastná fotodokumentácia sa vždy zíde pri riešení poistnej udalosti.
- Ak pri nehode došlo k poruche vozidla a vozidlo je nepojazdné, kontaktujte asistenčnú službu, ktorá je k dispozícii 24 hodín denne, 7 dní v týždni. Asistenčná služba zabezpečí opravu vozidla na mieste alebo jeho odtiahnutie do servisu.
- Škodu na vozidle treba poisťovni nahlásiť bez zbytočného odkladu najneskôr do 15 dní, v prípade nehody v zahraničí najneskôr do 30 dní od nehody.
Uhradenie vzniknutých škôd
Ako následne funguje uhradenie škôd? „Pokiaľ poškodený vodič preukáže, že autonehodu nespôsobil, škoda bude uhradená z PZP zodpovedného šoféra. Ak má uzatvorenú havarijnú poistku, môže požiadať o náhradu škody z nej,“ hovorí Daniela Michaličová, riaditeľka úseku komunikácie a bankopoisťovníctva Komunálnej poisťovne s tým, že havarijné poistenie hradí aj škody na vozidle spôsobené rôznymi inými náhodnými udalosťami bez zavinenia poisteného – napríklad živelnými pohromami, krádežou, vandalizmom a podobne.- Funkčnosť bŕzd v zime nepodceňujte
- Pozor na autobatériu v zime
- Chystáte sa na lyžovačku autom? Toto si musíte prečítať!
Čo robiť vtedy, ak vinník nemal PZP?
Ak spôsobí nehodu auto bez PZP, škoda je uhradená z poistného garančného fondu, ktorý spravuje Slovenská kancelária poisťovateľov. „Tá každoročne eviduje niekoľko tisíc takýchto kolízií. Potom, čo uhradí poškodenému opravu, od vinníka vymáha celú výšku plnenia, a to súdnou cestou, respektíve prostredníctvom exekútora,“ dodáva Michaličová.Nabudúce si načrtneme niekoľko situácií, ktoré môžu v takýchto prípadoch nastať, spolu s návodom, ako ich treba riešiť.