Čo priniesla novela zákona o PZP v 2024?
Novela zákona o PZP priniesla niekoľko pozitív pre poistených, prísnejšie pravidlá pre e-kolobežky či vyššie limity poistného krytia. Stále sa však nedarí presadiť kroky na zníženie počtu nepoistených vozidiel. Toto sú reálne pozitíva aj negatíva novely zákona o PZP.
Od 1. augusta vstúpili do platnosti viaceré zmeny v povinnom zmluvnom poistení. „Asi najvýraznejšou zmenou v prospech poistených je zjednotenie mechanizmu určenia výšky spôsobenej škody,“ hovorí Pavol Michalec, odborný garant pre neživotné poistenie UNIVERSAL maklérsky dom.
„Väčšina elektrobicyklov a elektrokolobežiek má však od výrobcu zvyčajne obmedzenú rýchlosť do 25 km/h, takže sa na ne povinnosť PZP nevzťahuje,“ vysvetľuje Erika Šabíková, poistná analytička Swiss Life Select. A ak ste si teda mysleli, že budú povinne poistené aspoň tie, ktoré si ľudia môžu požičať vo väčšine slovenských miest, ste na omyle, ani na tieto sa nová zákonná povinnosť nevzťahuje.
Takýmto prístupom trpí podľa Pavla Michalca aj Slovenská kancelária poisťovateľov (SKP), ktorej povinnosťou je okrem iného hradiť aj škody spôsobené nepoistenými vozidlami. Vybrané pokuty totiž neputujú do Garančného fondu SKP, z ktorého sa tieto škody hradia, ale do štátneho rozpočtu, čo dlhodobo znevýhodňuje držiteľov vozidiel, ktorí poctivo platia svoje PZP.
SKP pripravila návrh riešenia na výrazné zníženie počtu nepoistených vozidiel – ich označením v evidencii vozidiel a následným vyradením z cestnej premávky. No ani tento návrh sa do zákona nedostal. „Hrozba vyradenia vozidla z cestnej premávky, ako i zvýšenie výberu pokút a ich presmerovanie do Garančného fondu, by v konečnom dôsledku mohli viesť k poklesu počtu nepoistených vozidiel a zároveň aj k zastaveniu každoročného navyšovania ceny PZP. Na to si však zrejme ešte budeme musieť počkať,“ dodáva na záver Pavol Michalec.
Jednotné určovanie výšky škody
Zjednotenie mechanizmu určenia výšky spôsobenej škody znamená, že všetky poisťovne sa musia pri jej určovaní riadiť vyhláškou Ministerstva spravodlivosti SR, a nie vlastnými internými pravidlami, ako doteraz. „To často viedlo až k súdnym sporom, pri ktorých súdy rozhodovali práve podľa tejto vyhlášky,“ pripomína Michalec.Nižšie sankcie
Ďalšou výraznou pozitívnou zmenou je prístup k sankciám za neskoré nahlásenie vzniknutej škody. „V prípade objektívnych príčin, ako je liečenie zranenia po nehode, pobyt v nemocnici a pod., už poisťovne nebudú môcť klienta regresovať. Aj v ostatných prípadoch sú touto novelou určené hranice 30, max. 50 %-ného regresu. Táto hranica sa však netýka závažného porušenia pravidiel cestnej premávky, ako je napríklad jazda pod vplyvom návykových látok. Tam je regres stále vo výške 100 %,“ upozorňuje Michalec.Prenos bezškodového priebehu do zahraničia
Novela má aj ďalšie prínosy pre určité skupiny občanov. Napríklad pri presťahovaní sa do iného štátu Európskej únie si môže klient uplatniť bonus za bezškodový priebeh v novom bydlisku na základe jednotného dokladu o bezškodovom priebehu akceptovaného všetkými štátmi EÚ. „Novela tiež zavádza nový, lepší systém výmeny informácií v rámci EÚ, ktorý pomôže pri riešení medzinárodných poistných udalostí a zníži súčasnú byrokratickú záťaž pre škodcov aj poškodených,“ vysvetľuje odborník.- Súvisí výkon motora s počtom nehôd?
- 10 najčastejších podvodov pri kúpe ojazdeného auta
- Špecifiká poistenia elektromobilu – v čom sa líši od poistenia benzínového auta?
Elektrokolobežky a segwaye po novom
Majitelia e-bicyklov, e-kolobežiek, golfových vozíkov, troj- a štvorkoliek, segwayov s konštrukčnou rýchlosťou vyššou ako 25 km/h, prípadne tieto vozidlá ťažšie ako 25 kg s konštrukčnou rýchlosťou nad 14 km/h, sa však musia pripraviť na nové povinnosti. Novela zavádza povinnosť poistiť si svoju zodpovednosť za prípadné možné škody spôsobené prevádzkou svojho vozidla. „Tu sa však očakávajú problémy pri šetrení škodových udalostí, nakoľko mnoho z týchto vozidiel nemá nielen registráciu, ale dokonca ani žiadne označenie ako je napr. VIN vozidla. Bude tak veľmi ťažké identifikovať vozidlo, ktoré spôsobilo škodu. Aj preto toto poistenie neponúkajú všetky poisťovne,“ upozorňuje Michalec.„Väčšina elektrobicyklov a elektrokolobežiek má však od výrobcu zvyčajne obmedzenú rýchlosť do 25 km/h, takže sa na ne povinnosť PZP nevzťahuje,“ vysvetľuje Erika Šabíková, poistná analytička Swiss Life Select. A ak ste si teda mysleli, že budú povinne poistené aspoň tie, ktoré si ľudia môžu požičať vo väčšine slovenských miest, ste na omyle, ani na tieto sa nová zákonná povinnosť nevzťahuje.
- Ako riešiť nehodu ak vinník nemá PZP? Kedy dostanete náhradu z Poistného garančného fondu?
- Ako podať výpoveď poistnej zmluvy k PZP?
- Kedy treba volať k nehode políciu?
Pokuta za neuzatvorenie PZP
Nepoisteným držiteľom hrozia vyššie pokuty za nesplnenie povinnosti uzatvoriť PZP. Tie sa zvyšujú zo 16 – 3.300 eur na 50 – 5.000 eur. Ak vaše elektrické vozidlo spĺňa vyššie uvedené parametre, oplatí sa uzatvoriť si PZP. Poistenie malých vozidiel s elektrickým pohonom stojí 20 - 40 eur ročne, čo je menej ako pokuta.Nová výška poistného krytia
„Základnou zmenou je však výška limitov plnenia, ktoré narástli z 5,24 mil. na 6,45 mil. eur pri škodách na živote a zdraví a z 1,05 mil. na 1,3 mil. eur pri škodách na majetku, strate zisku a nákladoch právneho zastúpenia,“ dodáva Pavol Michalec, odborný garant pre neživotné poistenie UNIVERSAL maklérsky domPočet nepoistených áut narastá, zákon tento problém nevyrieši
Do novely stále nie sú zapracované dôležité pripomienky odborných organizácií, ktoré by viedli k zníženiu počtu nepoistených vozidiel. „Ide najmä o nefunkčnosť sakcionovania za nesplnenie povinnosti uzatvoriť PZP. Okresné úrady v roku 2023 udelili pokuty len za približne 2 % z celkového počtu nepoistených vozidiel. Vinou tohto prístupu štátnych orgánov nám neustále narastá počet nepoistených vozidiel, ktorý dosiahol už cca 320 tisíc,“ zdôrazňuje Pavol Michalec.Takýmto prístupom trpí podľa Pavla Michalca aj Slovenská kancelária poisťovateľov (SKP), ktorej povinnosťou je okrem iného hradiť aj škody spôsobené nepoistenými vozidlami. Vybrané pokuty totiž neputujú do Garančného fondu SKP, z ktorého sa tieto škody hradia, ale do štátneho rozpočtu, čo dlhodobo znevýhodňuje držiteľov vozidiel, ktorí poctivo platia svoje PZP.
SKP pripravila návrh riešenia na výrazné zníženie počtu nepoistených vozidiel – ich označením v evidencii vozidiel a následným vyradením z cestnej premávky. No ani tento návrh sa do zákona nedostal. „Hrozba vyradenia vozidla z cestnej premávky, ako i zvýšenie výberu pokút a ich presmerovanie do Garančného fondu, by v konečnom dôsledku mohli viesť k poklesu počtu nepoistených vozidiel a zároveň aj k zastaveniu každoročného navyšovania ceny PZP. Na to si však zrejme ešte budeme musieť počkať,“ dodáva na záver Pavol Michalec.