Aplikácia HZS zjednoduší lokalizáciu zranenej osoby

Novinka v aplikácii HZS prináša turistom digitálneho Anjela strážneho.

hzs
Operačné stredisko Horskej záchrannej služby prijalo za prvý polrok 2024 celkovo 1178 tiesňových volaní. Záchranné a pátracie akcie sa stávajú časovo aj technicky náročnejšími. Žiaľ, záchranári evidujú aj zvýšený počet smrteľných úrazov, ktoré vzrástli o skoro polovicu v porovnaní s minulým rokom.

Aby sa minimalizoval počet záchranných výjazdov, základom je kvalitná príprava na túru. „Okrem digitálnej mapy v telefóne je dobré mať so sebou aj fyzickú mapu pre lepšiu orientáciu. Nezabudnite si pribaliť lekárničku, plne nabitý mobilný telefón pre prípad núdze a vrchnú vrstvu odolnú voči vetru a dažďu,“ vysvetľuje riaditeľ Horskej záchrannej služby Martin Matušek. Šéf záchranárov odporúča sledovať aj počasie na oficiálnych webových stránkach, kde je možné vidieť aj vývoj búrkových oblakov či pohyb zrážok. Zároveň by mal mať každý vysokohorských turista nainštalovanú aplikáciu HZS, ktorá posiela notifikáciu s aktuálnymi podmienkami vo vybranej oblasti hôr pred plánovanou turistikou.

Aplikácia HZS pomáha už 4 roky

Záchranárom už štvrtý rok pomáha aplikácia HZS, ktorú si stiahlo a využíva už takmer 167 tisíc ľudí. Od začiatku fungovania si cez aplikáciu privolalo pomoc viac ako 700 ľudí, z toho je 150 volaní len za rok 2024

Od spustenia aplikácie HZS bolo do Knihy vychádzok a túr zaznamenaných takmer 12 000 túr, pričom len za posledný mesiac ich bolo do systému pridaných viac ako 500. Aplikácia HZS ponúka množstvo výhod pre turistov a milovníkov hôr. Jedným tlačidlom si môžu privolať pomoc v prípade núdze a zdieľať svoju aktuálnu polohu so záchranármi. Poskytuje aktuálne informácie o počasí, výstrahách a teréne. Má medzinárodný presah a funguje aj v Česku, Maďarsku, Rakúsku a navyše ponúka možnosť uzatvorenia poistenia do hôr. Neoceniteľným pomocníkom bola aplikácia napríklad aj pri žiadosti o pomoc od mamičky 14-ročného syna, ktorý si v oblasti Šalviového prameňa spôsobil úraz kolena, kde bol následne ošetrený horskými záchranármi a transportovaný terénnym vozidlom na Bielu vodu. „Po štyroch rokoch spolupráce s aplikáciou môžem objektívne zhodnotiť, že najväčším prínosom pre Horskú záchrannú službu je rýchlejšia lokalizácia zraneného alebo uviaznutého človeka ešte pred samotným výjazdom. Až v 90 % prípadov evidujeme, že aplikáciu HZS majú nainštalovanú vo svojich telefónoch hlavne Slováci a česky hovoriaci turisti,“ dopĺňa riaditeľ HZS Martin Matušek.

Anjel strážny – nová funkcionalita na lokalizáciu turistu v núdzi

Aplikácia HZS prináša novinku, ktorá nepochybne pomôže urýchliť celý proces záchrannej alebo pátracej akcie. Funkcia Anjel strážny je navrhnutá tak, aby zjednodušila lokalizáciu zranenej alebo stratenej osoby aj v prípade, že už nie je schopná zavolať si pomoc sama. V prípade núdze môžu záchranné zložky alebo vaši blízki rýchlo a efektívne zasiahnuť, a poskytnúť potrebnú pomoc. „Ak sa ocitnete v ťažkostiach a máte aktivovanú funkciu Anjel strážny vaši blízki, prípadne záchranári, budú vedieť ihneď určiť vašu poslednú známu polohu a poslať k vám adekvátnu pomoc,“ vysvetľuje Filip Maleňák, riaditeľ Medical Information Technologies, ktorý zároveň za posledné štyri roky stojí za vývojom aplikácie HZS. Dodáva: „Doposiaľ boli súčasťou knihy túr iba informácie zadané užívateľom a nepracovalo sa so skutočnou polohou počas túry. Na základe spätnej väzby od záchranárov aj užívateľov teraz aplikácia umožní ukladať posledné tri známe polohy. Tie sú potom v prípade núdze dostupné nielen pre blízkych, ale aj pre záchranárov.“

Užívateľ si môže aktivovať funkciu Anjel strážny dvomi spôsobmi. Prvá možnosť je v rámci zadávania konkrétnej horskej aktivity v knihe vychádzok a túr. Druhý spôsob je pod tlačidlom miesta záujmu, kde nie je potrebné plánovať konkrétnu túru, ale je možné funkciu samostatne zapnúť aj mimo horských oblastí. Používateľ si vyberie ako dlho chce mať funkciu aktívnu a pridá kontaktné osoby, ktoré v prípade núdze získajú prístup k poslednej známej polohe. Používanie tejto funkcie zároveň neovplyvňuje výdrž batérie mobilného telefónu.

Nezabudnite na poistenie do hôr

Pred odchodom na túru je potrebné mať uzatvorené poistenie do hôr, ktoré si viete jednoducho uzavrieť aj prostredníctvom aplikácie Horská záchranná služba. Poistenie do hôr preplatí zásah Horskej záchrannej služby v horských oblastiach a jaskyniach všade tam, kde má horská služba pôsobnosť. Toto poistenie kryje samotnú záchranu a poskytnutie prvej pomoci, ale napríklad aj pátranie, ak sa stratíte v lese. „Zásahy Horskej záchrannej služby sa pohybujú v priemere okolo 250 eur. V prípade náročnejšieho zásahu, alebo, ak je potrebné, privolať vrtuľník, však treba rátať s omnoho vyššími sumami,“ upozorňuje Pavol Pitoňák, obchodný riaditeľ poisťovne Generali.

V porovnaní s tým je poistenie do hôr od Generali zanedbateľnou položkou. Pre jedného turistu na jeden deň si ho uzavriete v základnom krytí už od 0,72 €. Poistenie do hôr by tak spolu s aplikáciou mali byť povinnou výbavou každého turistu.

Vyberáme z poistovne.sk

womens-athletic-leggings

Telemedicína: Aký je rozdiel medzi telemonitoringom a používaním fitness aplikácie? Časť 3.

V poslednej dobe nastal rozmach nositeľných zariadení (náramkov, prsteňov,...), ktoré slúžia na sledovanie vlastného zdravia a umožňujú monitorovať podobné veličiny ako v telemedicíne. Dokáže fitness aplikácia nahradiť telemedicínsku? Aké sú v nich rozdiely?
02.12.2024 | redakcia
Čítať viac o Telemedicína: Aký je rozdiel medzi telemonitoringom a používaním fitness aplikácie? Časť 3.
redakcia-nehoda

Pri reťazovej zrážke môže byť vinníkov viac

Ako sa určuje vinník pri reťazovej zrážke? Je vinníkom vždy posledný v rade? Pre zabezpečenie likvidácie poistnej udalosti bez krátenia či zamietnutia poistného plnenia je potrebné dodržať niekoľko pravidiel.
27.11.2024 | redakčne upravené
Čítať viac o Pri reťazovej zrážke môže byť vinníkov viac
woman-checking-phone

Telemedicína, či lekár na diaľku –Ako fungujú telekonzultácie, telemonitoring a telekonzílium. Časť 2.

Mnohí ľudia si nevedia predstaviť, ako môže lekár liečiť na diaľku. Vysvetlíme vám, ako fungujú niektoré telemedicínske aktivity a aké benefity prinášajú pacientom.
25.11.2024 | redakcia
Čítať viac o Telemedicína, či lekár na diaľku –Ako fungujú telekonzultácie, telemonitoring a telekonzílium. Časť 2.

Vyberáme z banky.sk