Chystáte sa na hory? Nezabudnite si stiahnuť aplikáciu HZS
Počet zásahov Horskej záchrannej služby (HZS) je čoraz vyšší a pre nedisciplinovanosť turistov sú čoraz náročnejšie. V kritickej chvíli vám pomôže apka HZS a poistenie na hory.
Počet zásahov HZS z roka na rok narastá. „Viac, než zvyšujúci sa počet, je alarmujúci fakt, že zásahy našich záchranárov sú čoraz náročnejšie. Turisti sa pohybujú v náročnom teréne a opúšťajú značené turistické chodníky, aj keď nemajú potrebné skúsenosti a výstroj. Preto hlavným spoločným menovateľom nešťastí na horách je precenenie síl a napriek ľahkej dostupnosti údajov, aj neinformovanosť o počasí, podmienkach a výstrahách,“ hovorí Marek Biskupič, riaditeľ Horskej záchrannej služby.
Počas zimnej sezóny záchranári zaznamenajú približne 200 až 400 lavín. Ide však asi len o 10 % lavín, ktoré na slovenských horách spadnú počas zimy. Šanca, že sa počas zimnej turistiky stretnete s lavínou, je teda pomerne vysoká. „Vo väčšine prípadov ide o uvoľnenie lavíny samotnými turistami alebo skialpinistami, ktorí zle odhadli terén, a ich následné strhnutie,“ hovorí Filip Kyzek, riaditeľ Strediska lavínovej prevencie HZS.
Užívatelia aplikácie HZS môžu sledovať detailné informácie o lavínovej situácii nielen na Slovensku, ale aj v Česku a Rakúsku.
Do príchodu záchranárov môže operátor s turistom zahájiť videohovor alebo s ním komunikovať prostredníctvom chatu, v rámci ktorého je možné odosielať fotografie či návody prvej pomoci. Táto funkcionalita je užitočná najmä v situáciách, keď záchranári potrebujú od volajúceho zistiť dodatočné informácie a prostredníctvom fotiek či videa dokážu rozhodnúť, akú techniku a postup pre záchranu využiť.
„Mobilná aplikácia pomáha najmä jej užívateľom, ale aj nám, záchranárom. Veľmi ľahká manipulácia umožňuje kontaktovať HZS aj pri zraneniach, ktoré spôsobia, že človek nedokáže rozprávať. V zimnom období oceňujeme najmä jej využitie na lyžiarskych svahoch, keď nám pacient dokáže poskytnúť presné súradnice, kde sa nachádza. To urýchľuje náš zásah,“ uvádza príklady využitia mobilnej aplikácie v praxi Marek Biskupič.
Okrem uvedených noviniek sa v aplikácii nachádzajú funkcionality ako Privolanie záchrannej služby, Kniha vychádzok a túr, Varovania a výstrahy, a obľúbenou je aj možnosť odoberať upozornenia pre vybrané oblasti. Hlavným partnerom aplikácie je poisťovňa Generali.
V lete zasa aplikácia pomohla českému turistovi, ktorého uhryzol had. 61-ročný turista schádzal zo sedla Priehyba smerom na Heľpu v Nízkych Tatrách. Po uhryznutí hadom chcel privolať pomoc, no na mieste nebol signál mobilného telefónu. Prostredníctvom aplikácie HZS tak odoslal tiesňovú SMS správu, ktorá horským záchranárom prišla hneď, ako sa jeho telefón dostal do siete. Záchranári následne turistu lokalizovali a vydali sa mu na pomoc.
Zachránila už viac ako 600 ľudí
Záchranárom už štvrtý rok pomáha aplikácia Horská záchranná služba, ktorú si stiahlo a využíva už takmer 139 tisíc ľudí. Od začiatku fungovania si pomocou aplikácie privolalo pomoc viac ako 600 ľudí. „Aplikácia Horská záchranná služba pomáha využiť mobilný telefón v krízových situáciách pre efektívne a rýchle privolanie záchranárov vrátane odovzdania presnej polohy a ďalších informácií slúžiacich pre rýchlu záchranu. Významná je však aj v oblasti prevencie a plánovania aktivít v horskom teréne,“ konštatuje Filip Maleňák, riaditeľ spoločnosti Medical Information Technologies, ktorá aplikáciu vyvíja.Nový lavínový modul
Do apky každý rok pribúdajú nové funkcionality, ktoré prinášajú užitočné informácie turistom a záchranárom uľahčujú ich prácu. Najnovšie bol do aplikácie pridaný Lavínový modul, ktorý užívateľovi poskytne detailný prehlaď o aktuálnych lavínových výstrahách.- Kde platí poistenie do slovenských hôr a aké riziká kryje?
- Lyžovanie, skialpinizmus, zimná turistika. Aké poistenie budete potrebovať na Slovensku a v zahraničí?
- Preplatí poisťovňa ukradnuté či zničené lyže? Ako kedy
Počas zimnej sezóny záchranári zaznamenajú približne 200 až 400 lavín. Ide však asi len o 10 % lavín, ktoré na slovenských horách spadnú počas zimy. Šanca, že sa počas zimnej turistiky stretnete s lavínou, je teda pomerne vysoká. „Vo väčšine prípadov ide o uvoľnenie lavíny samotnými turistami alebo skialpinistami, ktorí zle odhadli terén, a ich následné strhnutie,“ hovorí Filip Kyzek, riaditeľ Strediska lavínovej prevencie HZS.
Užívatelia aplikácie HZS môžu sledovať detailné informácie o lavínovej situácii nielen na Slovensku, ale aj v Česku a Rakúsku.
Presná lokalizácia aj videohovor
Ďalšou novinkou je vynovený webový portál aplikácie. „Nástroj pre naviazanie komunikácie medzi zraneným a záchranármi pomocou webového odkazu zaslaného v SMS využíva Horská záchranná služba už takmer dva roky. Teraz spúšťame jeho úplne novú verziu, ktorá okrem iného umožňuje v ideálnych podmienkach tiež zahájenie videohovoru z miesta udalosti,“ vysvetľuje Maleňák.Do príchodu záchranárov môže operátor s turistom zahájiť videohovor alebo s ním komunikovať prostredníctvom chatu, v rámci ktorého je možné odosielať fotografie či návody prvej pomoci. Táto funkcionalita je užitočná najmä v situáciách, keď záchranári potrebujú od volajúceho zistiť dodatočné informácie a prostredníctvom fotiek či videa dokážu rozhodnúť, akú techniku a postup pre záchranu využiť.
„Mobilná aplikácia pomáha najmä jej užívateľom, ale aj nám, záchranárom. Veľmi ľahká manipulácia umožňuje kontaktovať HZS aj pri zraneniach, ktoré spôsobia, že človek nedokáže rozprávať. V zimnom období oceňujeme najmä jej využitie na lyžiarskych svahoch, keď nám pacient dokáže poskytnúť presné súradnice, kde sa nachádza. To urýchľuje náš zásah,“ uvádza príklady využitia mobilnej aplikácie v praxi Marek Biskupič.
Okrem uvedených noviniek sa v aplikácii nachádzajú funkcionality ako Privolanie záchrannej služby, Kniha vychádzok a túr, Varovania a výstrahy, a obľúbenou je aj možnosť odoberať upozornenia pre vybrané oblasti. Hlavným partnerom aplikácie je poisťovňa Generali.
Už štyri roky pomáha turistom aj záchranárom
Od svojho spustenia pomohla aplikácia HZS vo viac ako 600 prípadoch. Jedným z posledných bol prípad slovenskej turistky, ktorá sa spolu s dvoma deťmi vybrala z Liptovskej Anny na Čerenovú skalu. Cestou zišla z chodníka a zablúdila v húštine. Pomocou aplikácie sa ju podarilo lokalizovať a telefonicky naviesť na chodník, bez potreby zásahu záchranárov HZS.V lete zasa aplikácia pomohla českému turistovi, ktorého uhryzol had. 61-ročný turista schádzal zo sedla Priehyba smerom na Heľpu v Nízkych Tatrách. Po uhryznutí hadom chcel privolať pomoc, no na mieste nebol signál mobilného telefónu. Prostredníctvom aplikácie HZS tak odoslal tiesňovú SMS správu, ktorá horským záchranárom prišla hneď, ako sa jeho telefón dostal do siete. Záchranári následne turistu lokalizovali a vydali sa mu na pomoc.