Nehoda na zdieľanej kolobežke či bicykli. Kto nesie zodpovednosť a ako treba postupovať ?

Vo väčších mestách na Slovensku si môžete prenajať elektrickú kolobežku, alebo bicykel. Všetko vyriešite cez apku v mobile. Čo však v prípade, ak spôsobíte nehodu? Kedy je zodpovedný používateľ a kedy majiteľ, resp. prevádzkovateľ? Prečítajte si, aký postup treba dodržať.

bicycle-in-the-garden

Skúma sa zodpovednosť

Ako by sa riešila nehoda, ktorú by niekto spôsobil na prenajatej kolobežke, pričom príčinou by bol jej zlý technicky stav? „Na uvedené je potrebné odpovedať v širších súvislostiach,“ vysvetľuje Beata Lipšicová, hovorkyňa poisťovne UNIQA. „V prvom rade by nikto nemal používať zariadenie v zlom technickom stave. Samozrejme, prenajímateľ (vlastník) by mal tento stav pravidelne kontrolovať a v podstate za stav kolobežky a jej funkčnosť zodpovedá." Nie je však vylúčená ani zodpovednosť samotného užívateľa (nájomcu) kolobežky za prípady, ak povedzme zlý stav kolobežky spôsobil vlastním konaním. „Samozrejme, za každých okolností je potrebné skúmať zodpovednosť daného subjektu, či už vlastníka zariadenia alebo jeho užívateľa, za spôsobenú škodu. Na základe uvedeného zistenia by škoda bola riešená z poistenia toho subjektu, ktorý je za danú škodu skutočne zodpovedný.“ Pre poisťovňu a nahlásenie škodovej udalosti je potrebné, aby klient pravdivo opísal skutkový stav a okolnosti vzniku škody.

Nezabudnite na fotografie

Katarína Kukurová, hovorkyňa poisťovne Generali, odporúča v prípade škodovej udalosti na zdraví alebo vozidle z dôvodu zlého technického stavu zdieľanej kolobežky privolať na miesto políciu, ktorá spíše s účastníkmi škodovej udalosti správu. „Škodu je zároveň potrebné dôkladne nafotiť. Ak poškodený utrpí v dôsledku zrážky s kolobežkou úraz, je potrebné preukázať rozsah ujmy na zdraví lekárskymi správami. Všetky tieto dokumenty bude od poškodeného požadovať poisťovňa vinníka,“ vysvetľuje s tým, že ak sa preukáže, že k škode na zdraví alebo majetku došlo z dôvodu zlého technického stavu kolobežky, náhradu škody si je možné nárokovať priamo u prenajímateľa (respektíve jeho poisťovne), keďže za dobrý technický stav kolobežiek zodpovedá práve on. Poisťovne klientom odporúčajú pred jazdou na prenajatej kolobežke skontrolovať jej stav. Ak kolobežka nie je v dobrom stave, je vhodné nájsť si radšej takú, ktorej stav umožňuje bezpečnú jazdu.

Nehodu nahláste v aplikácii alebo na zákazníckej podpore

Prenajímatelia sa však samozrejme snažia, aby boli ich kolobežky v dobrom technickom stave a pravidelne ich kontrolujú, aby sa presne takéto prípady nestávali. Oslovili sme medzinárodnú spoločnosť Bolt, ktorá takéto kolobežky prevádzkuje vo viacerých krajinách. „Či už spoločnosť Bolt kontaktuje v prípade nehody zákazník alebo polícia, urobíme všetko pre čo možno najdôslednejšie vyšetrenie danej udalosti. Samotný užívateľ je povinný nehodu nahlásiť v aplikácii, alebo prostredníctvom zákazníckej podpory na e-mailovej adrese slovakia-kolobezky@bolt.sk,“ hovorí Martin Zajíc, manažér pre elektrické kolobežky Bolt na Slovensku. „Bolt, ako platforma pre prenájom kolobežiek, nemôže prevziať zodpovednosť za udalosti týkajúce sa požičaných kolobežiek. Sprístupnili sme ich ľuďom vo veku od 18 rokov. Každý, kto si našu kolobežku požičia, je zodpovedný za svoju vlastnú bezpečnosť a za prípadné škody spôsobené svojou jazdou. Naše kolobežky sú pravidelne udržiavané a opravované, takže technické problémy sa vyskytujú minimálne,“ dodáva manažér.
 
  Zodpovednosť prevádzkovateľa Zodpovednosť užívateľa
Zlý technický stav Áno  Nie
Zlý stav spôsobený úžívateľom Nie Áno 
Nezvládnutie jazdy Nie Áno 
 
Pokiaľ je za škodu zodpovedný užívateľ, škodu preplatí poisťovňa z jeho poistenia zodpovednosti. Ak ho má uzatvorené.

Vyberáme z Poistovne.sk

hiker-climbing-mountains

Potrebná výbava pre turistov: aplikácia HZS, poistenie a vhodná strava

Podcenenie prípravy na turistický výlet môže ohroziť váš život. Dôležitá nie je len fyzická kondícia. Čo by vám nemalo chýbať a aká strava je ideálna pre turistov? Ponúkame praktické tipy pre bezpečnú turistiku.
11.07.2025 | redakčne upravené
Čítať viac o Potrebná výbava pre turistov: aplikácia HZS, poistenie a vhodná strava
packed-and-ready-to-go

Pri celoročnom cestovnom poistení si dajte pozor na maximálnu dobu nepretržitého vycestovania

Vedeli ste, že celoročné poistenie neplatí nepretržite? Po istej dobe sa totiž musíte vrátiť späť na Slovensko, inak vám poistenie prestane platiť. Porovnali sme tieto doby nepretžitého pobytu vo všetkých poisťovniach.
09.07.2025 | redakcia
Čítať viac o Pri celoročnom cestovnom poistení si dajte pozor na maximálnu dobu nepretržitého vycestovania
dovolenka10-redakcia

Poistenie liečebných nákladov a úrazové poistenie. Aký je medzi nimi rozdiel?

Základ cestovného poistenia tvorí poistenie liečebných nákladov. Navyše si môžete pripoistiť aj úraz. Aj keď obe poistenia sa týkajú nášho zdravia, je medzi nimi zásadný rozdiel.
07.07.2025 | Katarína Macková
Čítať viac o Poistenie liečebných nákladov a úrazové poistenie. Aký je medzi nimi rozdiel?

Vyberáme z banky.sk