Čo je to register poistných udalostí
Vedeli ste, že existuje Register poistných udalostí? Pozrite si, aké údaje sa do neho zaznamenávajú a čo je jeho hlavnou úlohou.

Register vybraných informácií o poistných udalostiach alebo škodových udalostiach (ďalej budeme používať skrátený termín „register“) bol zavedený v roku 2017 a je spravovaný Slovenskou asociáciou poisťovní (SLASPO) ako preventívny nástroj v boji proti poistným podvodom. Jeho hlavnou úlohou je zabezpečiť efektívnejšie spracovanie poistných udalostí a zabrániť nelegálnym požiadavkám na poistné plnenie.
Od vzniku bolo do registra vložených viac ako 17,8 milióna záznamov. Evidujú sa v ňom údaje týkajúce sa životného aj neživotného poistenia. Štruktúru údajov evidovaných v registri vymedzuje zákon č. 39/2015 Z. z. o poisťovníctve (§72, ods. 9).
Register obsahuje:
- údaje o poisťovateľovi, ktorý zaevidoval poistnú alebo škodovú udalosť,
- údaje o poistení – označenie poistenia, ku ktorému sa poistná udalosť alebo škodová udalosť viaže,
- údaje o účastníkoch o poistnej udalosti alebo škodovej udalosti – meno, priezvisko, adresa alebo obchodné meno, IČO, sídlo, pri poistení motorových vozidiel aj EVČ a VIN vozidla,
- údaje o samotnej poistnej udalosti alebo škodovej udalosti – dátum vzniku, číslo udalosti,
- informácie o výške poistného plnenia z konkrétnej poistnej alebo škodovej udalosti, pri poistení motorových vozidiel aj údaj o totálnej škode na vozidle,
- informácie o dátume zániku poistnej zmluvy alebo zániku práva na poistné plnenie z konkrétnej poistnej alebo škodovej udalosti – táto informácia je dôležitá z dôvodu splnenia povinnosti prevádzkovateľa registra uchovávať údaje v registri 5 rokov od zániku poistnej zmluvy alebo 5 rokov od zániku práva na poistné plnenie podľa toho, ktorá udalosť nastala neskôr.
Možnosťou zdieľania informácií slúži register v konečnom dôsledku aj na efektívnejšiu a rýchlejšiu likvidáciu poistných udalostí.
Od svojho spustenia prešiel register niekoľkými technickými vylepšeniami, ktoré zabezpečili lepšiu integráciu a spracovanie údajov. Bezpečnosť systému je na vysokej úrovni a spĺňa všetky aktuálne bezpečnostné požiadavky, čo zaručuje dôvernosť a ochranu osobných údajov klientov.
Poisťovne môžu zdieľať údaje v registri bez súhlasu dotknutých osôb – teda poistených a účastníkoch poistných udalostí. Ak chcete vedieť, aký záznam o vašej poistnej udalosti je vedený v registri, môžete raz ročne požiadať svoju poisťovňu o túto informáciu.