Poistiť sa dá už aj kyberšikana
Zasielanie útočných mailov, vytváranie dehonestujúcich webov, zverejňovanie fotiek a videí s cieľom poškodiť inej osobe, či ohováranie v diskusných fórach. To všetko sa dnes bežne deje na internete. Dá sa proti tomu brániť obozretnosťou, ale toto riziko sa už dá aj poistiť.
Podľa Národnej banky Slovenska je pravdepodobnosť kybernetického útoku vyššia ako pravdepodobnosť dopravnej nehody. Faktom je, že počet ľudí s prístupom k internetu je na Slovensku vyšší ako počet vlastníkov osobných áut.
To, že kyberšikana sa stala skutočným strašiakom dokazuje aj nedávny prieskum Uniqa poisťovne. Podľa neho až 60% opýtaných sa obáva toho, aby o ňom na internete nekolovali nepravdivé informácie. Prieskum zároveň ukázal, že najmä deti ani rodičia často nevedia, ako sa proti šikanovaniu cez sociálne siete alebo internet brániť.
Ľudia sa stávajú obeťou kyber útoku najčastejšie pri nákupoch a platbách cez internet. „Až 62% prípadov spotrebiteľských sporov, ktoré riešia poisťovne, sa týka nákupov cez internet,“ informuje Beáta Lipšicová, horokyňa Uniqua poisťovne.
► Ako bezpečne nakupovať na internete
► Zaplatili ste online za tovar a nedorazil? Takto budete postupovať
► Kryptomeny
► Kryptomeny - ako ich zneužívajú kyberzločinci
Veľkou hrozbou je aj odcudzenie identity, keď bez vášho vedomia cudzia osoba komunikuje na internete pod vašim menom. Dejú sa prípady, keď sa cudzia osoba nabúra niekomu do profilu na sociálnej sieti alebo zriadi falošné facebookové konto, komunikuje pod jeho menom a žiada peniaze na charitu. „Ak budú ľudia posielať peniaze na účet, ktorý uviedol podvodník a následne zistia, že ide o podvod, môžu si vrátenie peňazí nárokovať u osoby, za ktorú sa podvodník vydával,“ vysvetľuje Lipšicová.
Takisto sa môže stať, že ak vám zlodej ukradne doklady tak zneužije vaše údaje na pôžičku cez internet.
Ako sa brániť
Ak niekto zažije šikanu cez internet a je poistený proti tomuto riziku treba zavolať asistenčnú službu a prípad nahlásiť. Poisťovňa vtedy zabezpečí odstránenie alebo vytesnenie takýchto informácií z internetu. Takisto má klient nárok na právne zastúpenie a úhradu s tým súvisiacich nákladov.
„Naše skúsenosti hovoria, že telefonát právnika poisťovne býva veľmi efektívny pri riešení takýchto citlivých sporov. Určite by sme zabezpečili mazanie dotyčných správ, blokovanie profilu a poskytli by sme právnu a IT asistenciu,“ tvrdí Robert Koch, riaditeľ poistenia majetku Uniqa poisťovne.
Kryje šikanu aj dobrú povesť
Kyberpoistenie kryje nielen šikanu na internete, ale aj ochranu pred poškodzovaním online povesti napríklad odcudzením fotografií z mobilu a ich zverejnenie na internete bez súhlasu majiteľa.
► Bojíte sa, že vás počas dovolenky vykradnú? Minimalizujte riziko!
► Bizardné poistné podvody
► Rozmýšľate nad poistením rozostavaného domu? Štyri veci, na ktoré si treba dať pozor
Za poškodenie online povesti sa považuje napríklad ohováranie, urážka či nezákonné vyzradenie informácií o súkromnom živote. Podľa odborníkov máte v tomto prípade nárok na úhradu právnych krokov voči osobe, ktorá negatívne informácie o vás zverejnila ako aj voči vydavateľovi alebo webu na stránkach ktorej boli negatívne informácie zverejnené.
Limity a cena
Poistné krytie pri spomínaných kyber rizikách má svoje limity. Náklady na právne zastúpenie či znalecké posudky hradí poisťovňa pri každom jednom riziku až do výšky 12 000 eur. V prípade, že sa poistnú udalosť nepodarí vyriešiť do piatich mesiacov, uhradí poisťovňa skutočne vzniknutú škodu až do výšky 2 000 eur
„Ako bonus má poistený občan k dispozícii právne poradenstvo vo forme neobmedzenej linky právnych informácií a aktívnu pomoc IT špecialistov pre danú oblasť na riešenie konkrétnych prípadov,“ dodáva Lipšicová.
Kyberpoistenie sa dá uzatvoriť k poisteniu domácnosti, to znamená, že poskytuje ochranu celej rodine. Okrem poškodzovania online povesti kryje aj útoky v rámci elektronických platieb, ohrozenie virtuálnej identity v prípade zneužitia vašich údajov a riziko nákupu cez internet napríklad cez e-shopy.
Pripoistenie kyberšikany pre štvorčlennú rodinu výjde 36 eur ročne a mesačne sú to tri eurá.
Výluky
Samozrejme ako každá poistka aj kyberpoistenie má svoje výluky. Z poistenia sú vylúčené informácie, ktoré zverejňujú bežné spravodajské médiá. Poistenie takisto nekryje spor s anonymným útočníkom, lebo sa zvyčajne nie je možné dostať k jeho registračným údajom.
„Ide o štandardnú výluku, ktorá má zabrániť možnému zneužívaniu poistenia zo strany verejne známych osôb napríklad celebrít, pri ktorých je ťažké oddeliť súkromný od profesijného života,“ vysvetľuje Lipšicová.
Poisťovne sa niekedy zdráhajú vyplatiť krytie aj vtedy, ak došlo k odcudzeniu identity následkom klientovej nedbanlivosti. Tá sa totiž ťažko posudzuje. V podstate, ak dáte svoje heslá či iné údaje tretej osobe dobrovoľne a vedome, škodu vám nepreplatia. Preto je dôležité mať správu z polície, že k útoku došlo nevedome.
„Ak polícia potvrdí, že zo strany klienta nedošlo k pochybeniu a naozaj prišlo k zneužitiu údajov, poisťovňa mu uhradí náklady na právne zastupovanie a do limitu plnenia aj vzniknutú škodu,“ dodáva Lipšicová.
Iné poisťovne
Na Slovensku v súčasnosti kyberpoistenie ponúka iba Uniqa poisťovňa. Konkurenčné poisťovne zatiaľ riziko kyberšikany nepoisťujú. „Zatiaľ sme dopyt po kyber risk poistení u našich klientov nezaznamenali. Z toho dôvodu takéto poistenie zatiaľ neposkytujeme,“ vysvetľuje Katarína Kukurová, hovorkyňa Generali.
Poisťovne však nevylučujú, že v budúcnosti toto poistenie budú ponúkať, ak oň bude záujem. „Nebránime sa do budúcnosti tento produkt vyvinúť a ponúkať klientom,“ tvrdí Matej Neumann, hovorca Union poisťovne. So zvyšovaním povedomia klientov o kybernetických rizikách sa podľa odborníkov môže zvýšiť aj dopyt po krytí tohto rizika.
Allianz – Slovenská poisťovňa nepoisťuje priamo kyber riziká, ale poisťuje stratu citlivých údajov ako škodu spôsobenú pri podnikaní. Ak napríklad e-shopu uniknú kvôli kybernetickým útokom citlivé dáta jeho klientov, môže si žiadať náhradu u poisťovne. Toto poistenie však nie je určené pre fyzické osoby.