Ako riešiť haváriu na dovolenke v zahraničí
Slovenský dovolenkár, ktorý spôsobí dopravnú nehodu na dovolenke v zahraničí, by mal zvládnuť niekoľko základných krokov, aby sa vyhol nepríjemnostiam.
Nehoda autom vám môže pokaziť letnú dovolenku, najmä ak netušíte, ako ju riešiť so svojou poisťovňou. Prinášame vám rady, ako sa dá aj nepríjemná udalosť zvládnuť s pokojom a ešte si aj užiť pobyt za hranicami všedných dní.
V prvom rade by ste na dovolenku mali ísť pripravení - to znamená aj poistení a vybavení všetkými dokumentmi, ktoré sa vám pri nehode zídu. Nutné je mať minimálne povinné zmluvné poistenie (PZP) a zelenú kartu. Poisťovne odporúčajú uzavrieť si aj havarijné poistenie, ktoré vám ušetrí veľa starostí.
Pri nehode za hranicami sa môže stať niekoľko prípadov. Nehodu spôsobíte vy a poškodíte cudzie auto. Vtedy sa vám zíde PZP. Ak sami nabúrate do stromu, pomôže vám havarijná poistka. Ak nemáte uzatvorené PZP, mohli by ste mať problém prejsť s havarovaným vozidlom späť cez hranice domov. Polícia vám totiž vydá potvrdenie o účasti na dopravnej nehode, len ak PZP uzatvorené máte.
* Ako postupova, ak na dovolenke: ochoriete, stratíte batožinu, či niekomu spôsobíte škodu?
* Na čo si dať pozor pri výbere cestovného poistenia
* Poistite sa na cesty online
* Poistenie batožiny
* Aké riziká pokrýva cestovné poistenie
* Cestovné poistenie a liečebné náklady: čo vám preplatia a aké sú výluky
Poisťovne po nehode odporúčajú volať miestnu políciu a kontaktovať svoju poisťovňu cez asistenčnú službu. Jej číslo by ste mali mať uložené v mobile alebo zapísané na mieste, kde ho ľahko aj v strese nájdete. Pre potreby poisťovne musíte spoločne vyplniť a podpísať tlačivo „Záznam/správa o dopravnej nehode“, ktoré dostanete od svojej poisťovne pri podpise zmluvy, alebo si ho môžete stiahnuť z jej web stránky. V ňom treba vyplniť osobné údaje, údaje o vozidle a o poistení (číslo zelenej karty), podrobne zaznačiť priebeh nehody a rozsah poškodení a nezabudnúť tlačivo podpísať. Poisťovne tiež odporúčajú fotograficky zdokumentovať miesto nehody, poškodenie vozidla či dopravnú situáciu na ceste.
Po nehode máte lehotu do 30 dní, aby ste ju písomne nahlásili svojej poisťovni.
Kedy volať políciu
To, v akom prípade volať políciu, záleží od krajiny, kde sa nehoda stala a tiež od rozsahu škody.Jednotlivé krajiny majú stanovené rôzne limity na šetrenie dopravnej nehody políciou. Napríklad v Chorvátsku je klient povinný privolať políciu k dopravnej nehode vždy. Rovnako to odporúčajú tiež poisťovne - aj vtedy, ak pri nehode nedošlo k zraneniu či veľkej škode, pretože je vhodné mať ich potvrdenie o účasti na dopravnej nehode. „Odporúčame ju privolať vždy, i keď ste nehodu nespôsobili vy, ale narazil do Vás iný vodič, ktorý nemá PZP,“ radí Beata Lipšicová, hovorkyňa UNIQA poisťovne.
Polícii by ste mali podrobne vysvetliť priebeh a okolnosti nehody. V prípade, že neovládate cudzí jazyk, mali by ste trvať na tlmočníkovi. Imrich Polák, riaditeľ oddelenia poistenia áut z UNIQA poisťovne, vysvetľuje: „Mnohí vodiči ani nevedia, že pre tieto prípady sú klientom k dispozícii asistenčné služby, ktoré poskytujú telefonické tlmočenie a preklady aj pri styku s políciou alebo pri cestnej kontrole.“
Ak sa nedá inak, tak aspoň do zápisnice dopíšte vetu, že nerozumiete tomu, čo podpisujete. Poisťovne tiež upozorňujú na to, aby ste nikdy nepodpisovali záznam, pokiaľ jeho časť vyplnil druhý účastník a nerozumiete, aké údaje za seba uviedol. „Zároveň platí, že v niektorých krajinách, napríklad v Rakúsku, o miere zavinenia polícia vôbec nerozhoduje. Potom mieru zavinenia určujú podľa vlastného šetrenia poisťovne, alebo až súd,“ dodáva Lipšicová.
Tiež sa odporúča poznačiť si presný názov policajného útvaru, ktorý nehodu šetril, adresu, telefón a pokiaľ možno aj e-mailovú adresu. Tieto údaje sú potrebné z dôvodu, keby polícia nevydala kópiu policajnej správy, aby poisovateľ vinníka alebo poškodeného vedel, na koho sa obrátiť so žiadosťou o jej vydanie.
Ak cudzinec - vinník chce spolupracovať, mal by vám umožniť nahliadnutie do jeho zelenej karty a vyznačiť v zázname o nehode, kto je „vinník“ a kto „poškodený“. „V prípade, ak cestujete s osobami vo vozidle, treba žiadať o zaznamenanie ich svedeckých výpovedí,“ dodáva Judita Smatanová, hovorkyňa Union poisťovne.
Čo v prípade cudzieho zavinenia
V prípade, že ste poškodený iným šoférom vy, môžete si po obhliadke vozidla a vyčíslení škody uplatniť nárok na náhradu škody voči poisťovni vinníka buď priamo, alebo cez jej likvidačného zástupcu na Slovensku. Mali by ste kontaktovať poisťovňu vinníka, v ktorej má vozidlo poistené, alebo sa spojiť so zmluvnou poisťovňou v mieste nehody, prípadne s poisťovňou na Slovensku. V prípade, že sa s danou poisťovňou neviete spojiť, môžete si uplatniť nárok na náhradu škody cez web Slovenskej kancelárie poisovateľov www.skp.sk , kde je k dispozícii vyhľadávač likvidačných zástupcov.