Zo zdravotných poisťovní môžu byť aj správcovské spoločnosti, navrhuje úrad pre dohľad
Cez verejné zdravotné poistenie pretečie podľa Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou 6 miliárd eur.
Cez verejné zdravotné poistenie v tomto roku pretečie takmer 6 miliárd eur, čo nie je málo a je nevyhnutné ich regulovať. Jednou z možných ciest regulácie je zmeniť zdravotné poisťovne na správcovské spoločnosti. V správe o stave vykonávania verejného zdravotného poistenia za rok 2021 to uviedol Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS).
V čo najbližšom čase je potrebné podľa ÚDZS zabezpečiť kontrolu nad zdrojmi zdravotných poisťovní. „V niektorých európskych krajinách sa úspešne používa model, v ktorom zdravotná poisťovňa vystupuje ako správca, ktorý zodpovedá za správnu distribúciu zdrojov medzi poskytovateľov zdravotnej starostlivosti,“ argumentuje úrad. Za správcovskú činnosť potom dostáva odmenu, závislú od poistného. Finančné zdroje, ktoré do zdravotníctva odvedú poistenci a štát, nie sú majetkom správcovskej spoločnosti a nemôže s nimi disponovať. Prebytok poistného nad výdavkami na zdravotnú starostlivosť po odpočítaní správcovského poplatku sú rezervou na budúce výdavky na zdravotnú starostlivosť či medicínsky výskum. Vrátia sa teda do systému zdravotníctva. „V prípade prijatia správcovského modelu je možné očakávať vyššiu transparentnosť v systéme,“ predpokladá ÚDZS.
Okrem správcovského systému je možné podľa ÚDZS uvažovať ešte o dvoch spôsoboch regulácie zdravotných poisťovní. Jedným z nich je zastropovanie zisku, ktorý si môže zdravotná poisťovňa vyplatiť. O tejto téme mala vláda rokovať v jeseni minulého roku. Návrh bol z rokovania stiahnutý. Druhou regulačnou možnosťou je zvýšiť kapitálovú primeranosť zdravotných poisťovní, čo zahŕňa najmä povinnosť tvoriť rezervy v dostatočnej výške či nutnosť dofinancovať poddimenzovaný kapitál všetkých troch poisťovní.
V čo najbližšom čase je potrebné podľa ÚDZS zabezpečiť kontrolu nad zdrojmi zdravotných poisťovní. „V niektorých európskych krajinách sa úspešne používa model, v ktorom zdravotná poisťovňa vystupuje ako správca, ktorý zodpovedá za správnu distribúciu zdrojov medzi poskytovateľov zdravotnej starostlivosti,“ argumentuje úrad. Za správcovskú činnosť potom dostáva odmenu, závislú od poistného. Finančné zdroje, ktoré do zdravotníctva odvedú poistenci a štát, nie sú majetkom správcovskej spoločnosti a nemôže s nimi disponovať. Prebytok poistného nad výdavkami na zdravotnú starostlivosť po odpočítaní správcovského poplatku sú rezervou na budúce výdavky na zdravotnú starostlivosť či medicínsky výskum. Vrátia sa teda do systému zdravotníctva. „V prípade prijatia správcovského modelu je možné očakávať vyššiu transparentnosť v systéme,“ predpokladá ÚDZS.
Okrem správcovského systému je možné podľa ÚDZS uvažovať ešte o dvoch spôsoboch regulácie zdravotných poisťovní. Jedným z nich je zastropovanie zisku, ktorý si môže zdravotná poisťovňa vyplatiť. O tejto téme mala vláda rokovať v jeseni minulého roku. Návrh bol z rokovania stiahnutý. Druhou regulačnou možnosťou je zvýšiť kapitálovú primeranosť zdravotných poisťovní, čo zahŕňa najmä povinnosť tvoriť rezervy v dostatočnej výške či nutnosť dofinancovať poddimenzovaný kapitál všetkých troch poisťovní.