Prirážku k PZP dostanete len málokedy

Na Slovensku prirážky k povinnému zmluvnému poisteniu (PZP) zatiaľ iba začínajú fungovať. Ako poisťovne priraďujú malusy, klientom zisťovali Poistovne.sk.


V minulosti v rámci konkurenčného boja malus pri PZP väčšina poisťovní neuplatňovala. To znamenalo, že nového klienta sa veľmi nepýtali na jeho šoférsku minulosť. Preto tiež existovala poisťovacia turistika. Ak ste vo svojej starej poisťovni spôsobili nehodu a mohlo vám to zdražiť poistku, jednoducho ste zmenili poisťovňu.

Preverujú, ale nezohľadňujú


Od apríla tohto roka musia poisťovne zo zákona zohľadňovať bonusy aj malusy a pýtať od nového klienta jeho škodovú históriu od starej poisťovne. Minulosť je možné overiť si niekoľkými spôsobmi. Najbežnejším je kontrola dokladov o škodovom priebehu poistenia z predchádzajúcich poisťovní. Na Slovensku existuje evidencia poistných udalostí klientov - centrálny register škôd, ktorým sa poisťovne riadia. Ak poisťovňa zistí, že ste mali v minulosti búračku, tak vám môže vám znížiť bonus, ktorý vám ponúkne. Lenže v praxi sa malusy veľmi neuplatňujú.

 
PZP

 
“Malus sa prakticky ani neuplatňuje. V praxi ide v podstate len o to, v akej výške dostane klient bonus. Pri vstupe do poistenia sa pýtame, či klient spôsobil škodu za posledných 36 mesiacov. Pokiaľ nie, má nárok na najvyšší bonusový stupeň 60%,” vysvetľuje Milan Janásik, hovorca Generali.
Za každú zavinenú poistnú udalosť vám v tejto poisťovni klesne bonus o dva bonusové stupne. „Klientovi so 60% bonusom bude po jednej poistnej udalosti stanovená výška bonusu na nasledujúce poistné obdobie podľa tabuľky na 45%,“ dodáva Janásik.

Na druhej strane, poisťovňa Genertel uplatňuje Bonus a Malus veľmi prísne. Riaditeľ poisťovne, Miroslav Chovan, hovorí: "Ak klientovi klesne bonus až do malusu, uplatníme aj ten. Genertel je zameraný na vodičov zodpovedných a jazdiacich bez nehody. Zastávame názor, že vodiči, ktorí spôsobili nehodu by mali platiť viac ako tí, ktorí jazdia bez nehody."

V niektorých poisťovniach podpisuje klient čestné prehlásenie, kde vyhlasuje, že nespôsobil škodu za posledných 36 mesiacov.

Ak by ste však nepriznali všetky vaše prehrešky, môžete na to doplatiť. Konkrétne prípady, ak klient klamal o svojej vodičskej minulosti, sa riešia individuálne. Poisťovňa vám môže poistku vypovedať, alebo zvýšiť cenu poistného.

Lista Odporucame
 

Nový klient cennejší ako starý?


To, že aj v poisťovníctve niekedy platí, že poisťovňa si viac váži nového klienta ako starého, si redaktor Poisťovne.sk vyskúšal na vlastnej koži.
Od svojej poisťovne Genertel dostal novú ponuku ceny PZP na úrovni 97 eur, pričom keď si na jej webe namodeloval to isté auto, cena bola o desať eur nižšia. Je to možno aj preto, že práve narazil na akciové ponuky – no nie je to voči stálym zákazníkom fér.
Miroslav Chovan reaguje: "Genertel v roku 2014 vydal verejný prísľub, v ktorom sa zaviazal, že existujúcim klientom a klientom, ktorí vtedy vstúpili do poistenia, nezmení cenu 2 roky. To nesie riziko pre poisťovňu, ak ceny na trhu porastú, že nebude môcť klientom cenu v ďalšom roku zvýšiť. Stalo sa, že napriek očakávaniam sa cena v niektorých skupinách znížila. Preto je možné, že existujúci klient dostal ponuku inú, ako nový. Našim existujúcim klientom, ak sa ozvali včas, sme umožnili prechod na novú cenu."

Situáciu vysvetľuje aj Milan Janásik: „Vždy sa ale môže stať, že starý klient, ktorý má existujúcu zmluvu v poisťovni niekoľko rokov, by podľa nových podmienok dostal inú cenu ako v minulosti. Či bude vyššia alebo nižšia však závisí od množstva faktorov a aktuálnej cenotvorby poisťovne.“
 

Vyberáme z poistovne.sk

34148_obr

Pandémia zmenila štruktúru škôd, cestovné poistenie prepadlo

Priemerné náklady na jednu škodu stúpli minulý rok o 15 %. Cestovné poistenie sa prepadlo o 60 %. Prírodné živly vyčíňali napriek pandémii, škody na privátnom majetku medziročne stúpli.
20.01.2021
Čítať viac o Pandémia zmenila štruktúru škôd, cestovné poistenie prepadlo
burst-research-labjpg

Pandémia po prvýkrát medzi najväčšími rizikami podnikania. Hrozí rekordný nárast bankrotov

Prerušenie prevádzky, pandémia a kybernetické útoky sú tri najväčšie hrozby podnikania v roku 2021. Všetky tri sú silne prepojené. Pandémia poskočila zo 17. na 2. miesto top rizík podnikania. Až 59 % respondentov ju považuje za hlavnú príčinu prerušenia výroby. Sociálno-ekonomické dôsledky pandémie prinesú v tomto roku viac platobnej neschopnosti, rekordný nárast bankrotov a pravdepodobne podporia ďalšie občianske nepokoje.
19.01.2021
Čítať viac o Pandémia po prvýkrát medzi najväčšími rizikami podnikania. Hrozí rekordný nárast bankrotov
54134

Ak si sporíte v 2.pilieri v konzervatívnom fonde, dosiahnete 3x nižšie úspory

Stav úspor v konzervatívnych dlhopisových dôchodkových fondoch sa za posledný rok znížil len minimálne: zo 72 % (2019) na 69 % (2020). Ak chcete získať pri odchode do dôchodku 3-krát vyššie úspory, je načase prestúpiť z konzervatívneho do rastového fondu.
19.01.2021 | redakčne upravené
Čítať viac o Ak si sporíte v 2.pilieri v konzervatívnom fonde, dosiahnete 3x nižšie úspory

Vyberáme z banky.sk