Poisťovne stáli chybné údaje od daniarov necelých 5 tis. eur

Minister financií Peter Kažimír vo štvrtok prezentoval poslancom finančného parlamentného výboru správu o audite na finančnej správe. Chybu pri expedovaní údajov priznáva, reakcie opozície však boli podľa neho prehnané.

Zdravotné poisťovne a Sociálna poisťovňa mali z dôvodu expedovania chybných údajov finančnou správou dodatočné priame náklady spolu necelých 5 000 eur. Uvádza sa to v správe o audite na finančnej správe, ktorú po zistení problémov s údajmi pre ročné zúčtovanie zdravotného poistenia a taktiež na výpočet preddavkov sociálnych odvodov inicioval minister financií Peter Kažimír. Ten správu zároveň vo štvrtok prezentoval poslancom parlamentného finančného výboru.

ZÍSKAJTE VSTUPNÝ BONUS AŽ 2 000 €!


Ako tvrdí, Sociálna poisťovňa mala dodatočné náklady na nápravu chybne vypočítaných odvodov na úrovni 4 000 eur, zdravotná poisťovňa Dôvera pre zle vypočítané ročné zúčtovania necelých 600 eur a štátna VšZP 260 eur. Poisťovňa Union nahlásila iba marginálne náklady, keďže ročné zúčtovania začali poistencom posielať až po korekcii údajov z finančnej správy. "Tieto čísla sú v priamom rozpore s medializovanými možnými dopadmi," komentoval údaje Kažimír s tým, že vystúpenia niektorých členov opozície k tejto téme vnímal ako snahu vtiahnuť finančnú správu do politického konfliktu.

Správa tiež podľa ministra konštatuje, že finančná správa pochybila, keď expedovala dávku dát, ktoré boli potrebné pre ročné vyúčtovanie s chybami, v prípade Sociálnej poisťovne dokonca oneskorene. Zároveň potvrdila, že išlo o ľudské zlyhanie pracovníkov informatiky na finančnej správe. Dôležité podľa Kažimíra však je, že hneď potom, čo sa všetky strany uistili, že nastala chybná expedícia dát, bola do dvoch dní vykonaná náprava. "Ospravedlňujem sa za problém, ktorý vznikol platiteľom odvodov aj inštitúciám, že mali dodatočné náklady spojené s ročným zúčtovaním," povedal Kažimír.

Reálne boli výpočty na základe chybných údajov zaslané necelým deviatim stovkám poistencov zdravotných poisťovní a zhruba 10 tis. poistencom Sociálnej poisťovne. Celá táto situácia pritom podľa Kažimíra poukázala tak na nedostatočné personálne kapacity na finančnej správe, ako aj na potrebu doladenia procesu zasielania údajov zo strany finančnej správy. "Treba priznať, že treba dotiahnuť legislatívu, čo sa týka výmeny informácií a ich vierohodnosti," dodal na rokovaní finančného výboru vo štvrtok Kažimír.

Opozičnému poslancovi Pavlovi Zajacovi (KDH) sa však niektoré údaje zo správy nepozdávali. Hovoril najmä o sume dodatočných nákladov v Sociálnej poisťovni, ktorá sa mu zdala "smiešne nízka". Upozorňoval však najmä na to, že Sociálna poisťovňa podľa neho kvôli neskorej a nepresnej dodávke údajov porušila zákon, keď posunula termín na platenie odvodov. Zároveň kritizoval fakt, že zlyhali výstupy zo systému, ktorý stál desiatky miliónov eur, za čo by mal podľa neho dodávateľ niesť zodpovednosť. Taktiež Zajac tvrdí, že by mala byť vyvodená aj personálna zodpovednosť, a to zo strany ministra financií voči šéfovi finančnej správy Františkovi Imreczemu.

Poslanci finančného výboru sa napokon po rokovaní o správe o audite zhodli, že vykonajú ďalšie poslanecké prieskumy či už na finančnej správe, ale aj v Sociálnej poisťovni. Termíny, ako aj témy týchto poslaneckých kontrol, majú špecifikovať neskôr.


Vyberáme z poistovne.sk

34148_obr

Allianz – SP vyplatila za COVID-19 už skoro štvrť milióna eur, najviac za úmrtia

Za necelých 10 mesiacov pandémie nahlásili klienti Allianz – SP poistné udalosti súvisiace s ochorením za takmer 350-tisíc eur. Najviac vyplatila Allianz – SP za úmrtia v dôsledku COVID-19. Životná poistka kryje v súvislosti s ochorením PN-ku, hospitalizáciu, smrť, invaliditu, chirurgický zákrok aj ušlý zárobok.
27.01.2021
Čítať viac o Allianz – SP vyplatila za COVID-19 už skoro štvrť milióna eur, najviac za úmrtia
computer-security-lock-and-payment

Pri sporoch s e-shopom aj pri zneužití karty vám môže pomocť banka i poisťovňa

Poradíme čo robiť, ak ste natrafili na falošný alebo neseriózny e-shop, alebo čo máte robiť, ak niekto zneužil vašu platobnú kartu.
25.01.2021 | redakcia
Čítať viac o Pri sporoch s e-shopom aj pri zneužití karty vám môže pomocť banka i poisťovňa
34148_obr

Pandémia zmenila štruktúru škôd, cestovné poistenie prepadlo

Priemerné náklady na jednu škodu stúpli minulý rok o 15 %. Cestovné poistenie sa prepadlo o 60 %. Prírodné živly vyčíňali napriek pandémii, škody na privátnom majetku medziročne stúpli.
20.01.2021
Čítať viac o Pandémia zmenila štruktúru škôd, cestovné poistenie prepadlo

Vyberáme z banky.sk