Ako nahlásiť škody po búrke, víchrici a povodni? Na toto by ste nemali zabudnúť

Už niekoľko dní trápia Slovákov povodne a búrky. Veľká voda ničí majetky, aj úrodu. Ak spôsobila škodu aj u vás doma, poradíme vám, ako postupovať pri uplatňovaní náhrady škody v poisťovni.

7457
Už niekoľko dní trápia Slovákov povodne a búrky. Veľká voda ničí majetky, aj úrodu. Ak spôsobila škodu aj u vás doma, poradíme vám, ako postupovať pri uplatňovaní náhrady škody v poisťovni.

Poisťovne evidujú tisíce škôd na majetku a výška škôd sa pohybuje v miliónoch euro. Generali odhaduje škody vo výške 568 000 euro, Allianz viac ako milión euro, Uniqa 300 000 euro. Tieto čísla však nie sú konečné.

Čo sa týka škôd, ide najmä o zaplavené pivnice, garáže a dielne, poškodené strechy a strešné krytiny domov a altánkov, poškodené terasy a skleníky, ako aj zatečené steny. Početné sú aj škody na motorových vozidlách. Počet poistných udalostí bude zrejme ešte narastať. Náhradu škody na majetku, ktoré spôsobia búrky a silné dažde, poisťovne vyplácajú svojim klientom z poistenia nehnuteľnosti a domácnosti. Konkrétne kryje tieto škody poistenie živelných rizík (víchrica, krupobitie, povodne a záplavy).

Prinášame vám užitočné rady, ak váš majetok zasiahol prírodný živel:

1. Čo mám ako prvé urobiť, keď mi vytopí dom, garáž, pivnicu, záhradu?

Je dobré sledovať predpoveď počasia – keď hlásia silné búrky, premiestnite veci z garáže a pivnice na vyššie miesto, odložte voľne stojace veci v záhrade a preparkujte auto. Ak už samotná škodová udalosť nastane, odporúčame vyhotoviť z nej fotodokumentáciu. „Zničené veci však odporúčame až do vykonania obhliadky nevyhadzovať. K vybaveniu škodovej udalosti je potrebný súpis poškodených vecí s udaním rozsahu poškodenia a je vhodné urobiť si aj vlastnú fotodokumentáciu,“ hovorí riaditeľka oddelenia komunikácie UNIQA poisťovne Silvia Vlasková.
 

2. Do kedy mám nahlásiť škodu

Ak klient zistí, že na jeho majetku došlo k škode, odporúčame túto škodu nahlásiť poisťovni čím skôr. Ak je z hygienických alebo bezpečnostných dôvodov potrebné začať s odstraňovaním škôd, vzniknuté škody si podrobne nafoťte. Optimálne je zhotoviť fotografie z poškodenia, prípadne fotografie zo samotného odstraňovania následkov a nahlásiť udalosť hneď, ako to situácia umožní.

Škodu je spravidla možné poisťovni nahlásiť cez online formulár , ktorý je zverejnený na webovej stránke poisťovne, alebo telefonicky.
 

3. Ako dlho bude trvať likvidácia?

Dĺžka likvidácie je závislá od spôsobu odstraňovania škôd – teda či to klient urobí svojpomocne alebo si na to zavolá firmu. No a potom ešte od toho, ako rýchlo pošle doklady o odstránení škôd.
 

4. Musím čakať na človeka z poisťovne alebo stačí poslať fotky?

Podľa rozsahu škody a kvality zaslanej fotodokumentácie sa likvidátor rozhodne, či je nutné vykonať obhliadku aj osobne alebo to stačí urobiť cez mobilný telefón. Klient si v takomto prípade len dohodne presný čas, kedy sa telefonicky spojí s likvidátorom, ktorý cez kameru mobilného telefónu vidí naživo miesto škody a vie ju rovno zdokumentovať. Týmto sa značne zrýchli celý proces likvidácie škody a klient po niekoľkominútovom telefonáte bude mať peniaze za škodu na účte v omnoho kratšom čase.
 

5. Čo ak mi krúpy poškodili lak na aute? Prípadne ho poškodila veľká voda?

Takéto poškodenia sú predmetom náhrady škody, ak má klient dojednané havarijné poistenie alebo pripoistenie k PZP. V prípade, že je vozidlo nepojazdné, odporúčame kontaktovať asistenčnú službu a dohodnúť si odtiahnutie vozidla do servisu, ktorý vykoná jeho diagnostiku.

A ešte jedna rada na záver:

V predpovedi počasia hlásili povodne - ako rýchlo si môžem poistiť svoj dom, aby mi bola preplatená prípadná škoda?

Ak klient podpíše zmluvu dnes, účinnosť nadobúda najskôr zajtra. Riziko povodeň a záplava však NIE JE možné poistiť v prípadoch, ak už je v danej oblasti vyhlásený 3. stupeň povodňovej aktivity alebo 2. stupeň povodňovej aktivity so stúpajúcou hladinou vodného toku (viď. SHMÚ). Rovnako to NIE JE možné ani v prípade, že za posledných 10 rokov vznikla na poisťovanom dome alebo byte škoda v dôsledku záplavy či povodne.

Vyberáme z Poistovne.sk

the-illuminated-tiled-terminal-of-an-airport

Zmeškaný let vám v niektorých prípadoch uhradí poisťovňa. Zrušený let však nie.

Meškanie či rušenie letov aktuálne zažívajú cestujúci v celej Európe. Mnohí klienti sa letu nedočkajú vôbec, iní musia čakať na letisku hodiny. Ponúkame rady, čo robiť v prípade meškania či zmeškania letu a kedy majú klienti v rámci cestovného poistenia nárok na náhradu.
08.08.2022 | redakčne upravené
Čítať viac o Zmeškaný let vám v niektorých prípadoch uhradí poisťovňa. Zrušený let však nie.
image009

„Od zábavy k úrazu je na skok,“ varuje nová preventívna kampaň

„Prevencia má cenu zlata!“ je názov novej preventívnej kampane Nadácie Allianz a Slovenského paralympijského výboru (SPV). Neuvážený skok do vody môže mať fatálne následky.
05.08.2022
Čítať viac o „Od zábavy k úrazu je na skok,“ varuje nová preventívna kampaň

Vyberáme z banky.sk