Ako nahlásiť škody po búrke, víchrici a povodni? Na toto by ste nemali zabudnúť

Už niekoľko dní trápia Slovákov povodne a búrky. Veľká voda ničí majetky, aj úrodu. Ak spôsobila škodu aj u vás doma, poradíme vám, ako postupovať pri uplatňovaní náhrady škody v poisťovni.

7457
Už niekoľko dní trápia Slovákov povodne a búrky. Veľká voda ničí majetky, aj úrodu. Ak spôsobila škodu aj u vás doma, poradíme vám, ako postupovať pri uplatňovaní náhrady škody v poisťovni.

Poisťovne evidujú tisíce škôd na majetku a výška škôd sa pohybuje v miliónoch euro. Generali odhaduje škody vo výške 568 000 euro, Allianz viac ako milión euro, Uniqa 300 000 euro. Tieto čísla však nie sú konečné.

Čo sa týka škôd, ide najmä o zaplavené pivnice, garáže a dielne, poškodené strechy a strešné krytiny domov a altánkov, poškodené terasy a skleníky, ako aj zatečené steny. Početné sú aj škody na motorových vozidlách. Počet poistných udalostí bude zrejme ešte narastať. Náhradu škody na majetku, ktoré spôsobia búrky a silné dažde, poisťovne vyplácajú svojim klientom z poistenia nehnuteľnosti a domácnosti. Konkrétne kryje tieto škody poistenie živelných rizík (víchrica, krupobitie, povodne a záplavy).

Prinášame vám užitočné rady, ak váš majetok zasiahol prírodný živel:

1. Čo mám ako prvé urobiť, keď mi vytopí dom, garáž, pivnicu, záhradu?

Je dobré sledovať predpoveď počasia – keď hlásia silné búrky, premiestnite veci z garáže a pivnice na vyššie miesto, odložte voľne stojace veci v záhrade a preparkujte auto. Ak už samotná škodová udalosť nastane, odporúčame vyhotoviť z nej fotodokumentáciu. „Zničené veci však odporúčame až do vykonania obhliadky nevyhadzovať. K vybaveniu škodovej udalosti je potrebný súpis poškodených vecí s udaním rozsahu poškodenia a je vhodné urobiť si aj vlastnú fotodokumentáciu,“ hovorí riaditeľka oddelenia komunikácie UNIQA poisťovne Silvia Vlasková.
 

2. Do kedy mám nahlásiť škodu

Ak klient zistí, že na jeho majetku došlo k škode, odporúčame túto škodu nahlásiť poisťovni čím skôr. Ak je z hygienických alebo bezpečnostných dôvodov potrebné začať s odstraňovaním škôd, vzniknuté škody si podrobne nafoťte. Optimálne je zhotoviť fotografie z poškodenia, prípadne fotografie zo samotného odstraňovania následkov a nahlásiť udalosť hneď, ako to situácia umožní.

Škodu je spravidla možné poisťovni nahlásiť cez online formulár , ktorý je zverejnený na webovej stránke poisťovne, alebo telefonicky.
 

3. Ako dlho bude trvať likvidácia?

Dĺžka likvidácie je závislá od spôsobu odstraňovania škôd – teda či to klient urobí svojpomocne alebo si na to zavolá firmu. No a potom ešte od toho, ako rýchlo pošle doklady o odstránení škôd.
 

4. Musím čakať na človeka z poisťovne alebo stačí poslať fotky?

Podľa rozsahu škody a kvality zaslanej fotodokumentácie sa likvidátor rozhodne, či je nutné vykonať obhliadku aj osobne alebo to stačí urobiť cez mobilný telefón. Klient si v takomto prípade len dohodne presný čas, kedy sa telefonicky spojí s likvidátorom, ktorý cez kameru mobilného telefónu vidí naživo miesto škody a vie ju rovno zdokumentovať. Týmto sa značne zrýchli celý proces likvidácie škody a klient po niekoľkominútovom telefonáte bude mať peniaze za škodu na účte v omnoho kratšom čase.
 

5. Čo ak mi krúpy poškodili lak na aute? Prípadne ho poškodila veľká voda?

Takéto poškodenia sú predmetom náhrady škody, ak má klient dojednané havarijné poistenie alebo pripoistenie k PZP. V prípade, že je vozidlo nepojazdné, odporúčame kontaktovať asistenčnú službu a dohodnúť si odtiahnutie vozidla do servisu, ktorý vykoná jeho diagnostiku.

A ešte jedna rada na záver:

V predpovedi počasia hlásili povodne - ako rýchlo si môžem poistiť svoj dom, aby mi bola preplatená prípadná škoda?

Ak klient podpíše zmluvu dnes, účinnosť nadobúda najskôr zajtra. Riziko povodeň a záplava však NIE JE možné poistiť v prípadoch, ak už je v danej oblasti vyhlásený 3. stupeň povodňovej aktivity alebo 2. stupeň povodňovej aktivity so stúpajúcou hladinou vodného toku (viď. SHMÚ). Rovnako to NIE JE možné ani v prípade, že za posledných 10 rokov vznikla na poisťovanom dome alebo byte škoda v dôsledku záplavy či povodne.

Vyberáme z Poistovne.sk

Komunalna-poistovna1

Blanka Hatalová: Životné poistenie netreba podceňovať ani v dvadsiatke

Pred 20-timi rokmi bolo životné poistenie vnímané ako cesta k úsporám. Detské poistenia znamenali našetriť pre svojho potomka aspoň základnú investíciu pre vstup do života. Keď prišlo obdobie investičných poistení, s myšlienkou, že sumu poistného vyplatenú pri dožití nám nikto negarantuje, sme sa zmierovali ťažšie. Ale ešte vždy nás dokázala presvedčiť predstava sporenia. Dnes je situácia opäť trošku iná a na poistenie sa učíme pozerať z uhla, ktorý najviac zodpovedá jeho podstate – krytiu rizika a solidarite. O nových perspektívach v životnom poistení hovorí BLANKA HATALOVÁ, členka predstavenstva KOMUNÁLNEJ poisťovne.
21.10.2021
Čítať viac o Blanka Hatalová: Životné poistenie netreba podceňovať ani v dvadsiatke
53720

Čo je to kurzarbeit?

Za posledný rok viaceré firmy zápasili s nedostatkom práce pre svojich zamestnancov. V zahraničí už roky úspešne funguje prechodné skrátenie pracovného času, tzv. kurzarbeit, no slovenská legislatívna tento pojem nepozná. Od budúceho roku to však bude inak.
19.10.2021 | redakčne upravené
Čítať viac o Čo je to kurzarbeit?
brown-eyes-of-a-person-wearing-a-face-mask

Zdravotná poradňa: Očkovanie proti COVID-19 vs. očkovanie proti chrípke

Ak som zaočkovaný proti COVID-19, chráni ma táto vakcína aj proti bežnej chrípke?
14.10.2021 | redakcia
Čítať viac o Zdravotná poradňa: Očkovanie proti COVID-19 vs. očkovanie proti chrípke

Vyberáme z banky.sk