Ako nahlásiť škody po búrke, víchrici a povodni? Na toto by ste nemali zabudnúť
Minulý týždeň Slovákov trápil dlhotrvajúci dážď. Ak voda spôsobila škodu aj u vás doma, poradíme vám, ako postupovať pri uplatňovaní náhrady škody v poisťovni.
Škody spôsobené vodou
Čo sa týka škôd, ide najmä o zatečené steny, zaplavené pivnice, garáže a dielne, v kombinácii so silným vetrom môže dôjsť k poškodeniu striech, altánkov, terás a skleníkov. Povodne a záplavy spôsobujú aj škody na motorových vozidlách.- Kedy by ste mali prehodnotiť svoju poistnú zmluvu?
- Búrky, víchrice či záplavy pribúdajú. Aký vplyv majú výkyvy počasia na poisťovne a ich klientov?
- Ako ochrániť seba i majetok pred letnou búrkou?
Prinášame vám užitočné rady, ak váš majetok zasiahol prírodný živel:
1. Čo mám ako prvé urobiť, keď mi vytopí dom, garáž, pivnicu, záhradu?
Je dobré sledovať predpoveď počasia – keď hlásia silné búrky, premiestnite veci z garáže a pivnice na vyššie miesto, odložte voľne stojace veci v záhrade a preparkujte auto. Ak už samotná škodová udalosť nastane, odporúčame vyhotoviť z nej fotodokumentáciu. „Zničené veci však odporúčame až do vykonania obhliadky nevyhadzovať. K vybaveniu škodovej udalosti je potrebný súpis poškodených vecí s udaním rozsahu poškodenia a je vhodné urobiť si aj vlastnú fotodokumentáciu,“ hovorí riaditeľka oddelenia komunikácie UNIQA poisťovne Silvia Vlasková.2. Do kedy mám nahlásiť škodu
Ak klient zistí, že na jeho majetku došlo k škode, odporúčame túto škodu nahlásiť poisťovni čím skôr. Ak je z hygienických alebo bezpečnostných dôvodov potrebné začať s odstraňovaním škôd, vzniknuté škody si podrobne nafoťte. Optimálne je zhotoviť fotografie z poškodenia, prípadne fotografie zo samotného odstraňovania následkov a nahlásiť udalosť hneď, ako to situácia umožní.Škodu je spravidla možné poisťovni nahlásiť cez online formulár , ktorý je zverejnený na webovej stránke poisťovne, alebo telefonicky.
3. Ako dlho bude trvať likvidácia?
Dĺžka likvidácie je závislá od spôsobu odstraňovania škôd – teda či to klient urobí svojpomocne alebo si na to zavolá firmu. No a potom ešte od toho, ako rýchlo pošle doklady o odstránení škôd.4. Musím čakať na človeka z poisťovne alebo stačí poslať fotky?
Podľa rozsahu škody a kvality zaslanej fotodokumentácie sa likvidátor rozhodne, či je nutné vykonať obhliadku aj osobne alebo to stačí urobiť cez mobilný telefón. Klient si v takomto prípade len dohodne presný čas, kedy sa telefonicky spojí s likvidátorom, ktorý cez kameru mobilného telefónu vidí naživo miesto škody a vie ju rovno zdokumentovať. Týmto sa značne zrýchli celý proces likvidácie škody a klient po niekoľkominútovom telefonáte bude mať peniaze za škodu na účte v omnoho kratšom čase.5. Čo ak mi krúpy poškodili lak na aute? Prípadne ho poškodila veľká voda?
Takéto poškodenia sú predmetom náhrady škody, ak má klient dojednané havarijné poistenie alebo pripoistenie k PZP. V prípade, že je vozidlo nepojazdné, odporúčame kontaktovať asistenčnú službu a dohodnúť si odtiahnutie vozidla do servisu, ktorý vykoná jeho diagnostiku.A ešte jedna rada na záver:
V predpovedi počasia hlásili povodne - ako rýchlo si môžem poistiť svoj dom, aby mi bola preplatená prípadná škoda?
Ak klient podpíše zmluvu dnes, účinnosť nadobúda najskôr zajtra. Riziko povodeň a záplava však NIE JE možné poistiť v prípadoch, ak už je v danej oblasti vyhlásený 3. stupeň povodňovej aktivity alebo 2. stupeň povodňovej aktivity so stúpajúcou hladinou vodného toku (viď. SHMÚ). Rovnako to NIE JE možné ani v prípade, že za posledných 10 rokov vznikla na poisťovanom dome alebo byte škoda v dôsledku záplavy či povodne.
STRUČNÝ POSTUP NAHLÁSENIA ŠKODY: Ako nahlásiť škodu po povodni
|