Nehoda na zdieľanej kolobežke či bicykli. Kto nesie zodpovednosť a ako treba postupovať ?

Vo väčších mestách na Slovensku si môžete prenajať elektrickú kolobežku, alebo bicykel. Všetko vyriešite cez apku v mobile. Čo však v prípade, ak spôsobíte nehodu? Kedy je zodpovedný používateľ a kedy majiteľ, resp. prevádzkovateľ? Prečítajte si, aký postup treba dodržať.

bicycle-in-the-garden

Skúma sa zodpovednosť

Ako by sa riešila nehoda, ktorú by niekto spôsobil na prenajatej kolobežke, pričom príčinou by bol jej zlý technicky stav? „Na uvedené je potrebné odpovedať v širších súvislostiach,“ vysvetľuje Beata Lipšicová, hovorkyňa poisťovne UNIQA. „V prvom rade by nikto nemal používať zariadenie v zlom technickom stave. Samozrejme, prenajímateľ (vlastník) by mal tento stav pravidelne kontrolovať a v podstate za stav kolobežky a jej funkčnosť zodpovedá." Nie je však vylúčená ani zodpovednosť samotného užívateľa (nájomcu) kolobežky za prípady, ak povedzme zlý stav kolobežky spôsobil vlastním konaním. „Samozrejme, za každých okolností je potrebné skúmať zodpovednosť daného subjektu, či už vlastníka zariadenia alebo jeho užívateľa, za spôsobenú škodu. Na základe uvedeného zistenia by škoda bola riešená z poistenia toho subjektu, ktorý je za danú škodu skutočne zodpovedný.“ Pre poisťovňu a nahlásenie škodovej udalosti je potrebné, aby klient pravdivo opísal skutkový stav a okolnosti vzniku škody.

Nezabudnite na fotografie

Katarína Kukurová, hovorkyňa poisťovne Generali, odporúča v prípade škodovej udalosti na zdraví alebo vozidle z dôvodu zlého technického stavu zdieľanej kolobežky privolať na miesto políciu, ktorá spíše s účastníkmi škodovej udalosti správu. „Škodu je zároveň potrebné dôkladne nafotiť. Ak poškodený utrpí v dôsledku zrážky s kolobežkou úraz, je potrebné preukázať rozsah ujmy na zdraví lekárskymi správami. Všetky tieto dokumenty bude od poškodeného požadovať poisťovňa vinníka,“ vysvetľuje s tým, že ak sa preukáže, že k škode na zdraví alebo majetku došlo z dôvodu zlého technického stavu kolobežky, náhradu škody si je možné nárokovať priamo u prenajímateľa (respektíve jeho poisťovne), keďže za dobrý technický stav kolobežiek zodpovedá práve on. Poisťovne klientom odporúčajú pred jazdou na prenajatej kolobežke skontrolovať jej stav. Ak kolobežka nie je v dobrom stave, je vhodné nájsť si radšej takú, ktorej stav umožňuje bezpečnú jazdu.

Nehodu nahláste v aplikácii alebo na zákazníckej podpore

Prenajímatelia sa však samozrejme snažia, aby boli ich kolobežky v dobrom technickom stave a pravidelne ich kontrolujú, aby sa presne takéto prípady nestávali. Oslovili sme medzinárodnú spoločnosť Bolt, ktorá takéto kolobežky prevádzkuje vo viacerých krajinách. „Či už spoločnosť Bolt kontaktuje v prípade nehody zákazník alebo polícia, urobíme všetko pre čo možno najdôslednejšie vyšetrenie danej udalosti. Samotný užívateľ je povinný nehodu nahlásiť v aplikácii, alebo prostredníctvom zákazníckej podpory na e-mailovej adrese slovakia-kolobezky@bolt.sk,“ hovorí Martin Zajíc, manažér pre elektrické kolobežky Bolt na Slovensku. „Bolt, ako platforma pre prenájom kolobežiek, nemôže prevziať zodpovednosť za udalosti týkajúce sa požičaných kolobežiek. Sprístupnili sme ich ľuďom vo veku od 18 rokov. Každý, kto si našu kolobežku požičia, je zodpovedný za svoju vlastnú bezpečnosť a za prípadné škody spôsobené svojou jazdou. Naše kolobežky sú pravidelne udržiavané a opravované, takže technické problémy sa vyskytujú minimálne,“ dodáva manažér.
 
  Zodpovednosť prevádzkovateľa Zodpovednosť užívateľa
Zlý technický stav Áno  Nie
Zlý stav spôsobený úžívateľom Nie Áno 
Nezvládnutie jazdy Nie Áno 
 
Pokiaľ je za škodu zodpovedný užívateľ, škodu preplatí poisťovňa z jeho poistenia zodpovednosti. Ak ho má uzatvorené.

Vyberáme z poistovne.sk

redakcia_pzp

Havarijné poistenie: 60 % poistných udalostí nie je spojených s haváriami

Veľa vodičov si myslí, že ak majú uzatvorené povinné zmluvné poistenie, sú plne chránení. PZP však kryje škody, ktoré spôsobíme iným, ale naše vlastné auto zostáva nechránené. Navyše, v mnohých prípadoch vozidlo je poškodené iným spôsobom ako haváriou.
13.11.2024 | redakčne upravené
Čítať viac o Havarijné poistenie: 60 % poistných udalostí nie je spojených s haváriami
pexels-mikebirdy-120049

Havarijné poistenie vs. pripoistenie k PZP. Dá sa určiť, čo je výhodnejšie?

Havarijné poistenie nemusíte mať ako samostatný produkt, ale môžete si k PZP pripoistiť rôzne havarijné riziká. Pozreli sme sa na výhody i nevýhody.
11.11.2024 | Kataríma Macková
Čítať viac o Havarijné poistenie vs. pripoistenie k PZP. Dá sa určiť, čo je výhodnejšie?
redakcia (4)

Ako správne poistiť bytový dom

O poistenie bytového domu sa ľudia zvyčajne začnú zaujímať po veľkých tragických udalostiach, ktoré postihnú bytovky. No každodenná prax ukazuje, že oveľa častejšie sú menšie škody, ktoré kvôli absencii poistky, alebo jej neprávnemu nastaveniu, zbytočne zaťažujú fond opráv.
08.11.2024 | redakčne upravené
Čítať viac o Ako správne poistiť bytový dom

Vyberáme z banky.sk