Cestovné poistenie ku karte si preverte
Ak vám banka ponúkne poistenie ku platobnej karte, pozrite si pozorne rozsah krytých rizík. Nemusí byť široký.
Čitateľka Poistovne.sk letela z Bratislavy do Paríža cez nízkonákladovú leteckú spoločnosť Ryanair. Firma jej deň pred odletom späť na Slovensko zrušila let kvôli štrajku na letisku. Aerolinka jej síce ponúkla pomoc v hľadaní náhradného letu, ale cez ňu by mohla letieť až o niekoľko dní. Čitateľka si preto kúpila novú spiatočnú letenku sama. Zaplatila za ňu 100 eur namiesto pôvodnej letenky, ktorá stála iba 60 eur. Ryanair napokon neuhradila klientke ani cenu zrušenej letenky, ani novú letenku, ani rozdiel medzi ich cenami. Tvrdila, že na zrušený let nemala vplyv a nebola to jej chyba, ale chyba odborárov. Argumentovala článkom 7 Nariadenia Európskeho parlamentu č. 261/2004, ktoré upravuje práva cestujúcich v leteckej preprave. To hovorí o tom, že odškodnenie cestujúcich letecká firma nemusí vyplatiť, ak je spôsobené okolnosťami, na ktoré letecká spoločnosť nemala vplyv, ako napríklad počasie.
Zlyhala aj poistka ku karte
Čitateľka mala cestovné poistenie k platobnej karte, tak si myslela, že aspoň od Uniqa poisťovne nejaké „odškodné“ dostane. Uniqa jej uhradila len 20 eur za cestu na letisko v Paríži a v prípade, že by čitateľka doložila bločky, preplatila by jej ešte náklady na jedlo. Poisťovňa však nepreplatila nič ďalšie – ani cestu z letiska vo Viedni do Bratislavy, ani cenu novej drahšej letenky, a ani rozdiel medzi letenkami.
V zdôvodnení Uniqa argumentovala tým, že klientka meškala menej ako 6 hodín, takže nemala nárok na vyššie poistné plnenie. „Poistený má nárok na úhradu výdavkov v prípade, ak let mešká 6 alebo viac hodín a to aj z dôvodu štrajku, prípadných prevádzkových dôvodov, z dôvodov nepriaznivého počasia alebo zlyhania stroja. Ak do 6 hodín prepravca neposkytne náhradný let, potom má poistený nárok na úhradu mimoriadnych výdavkov ako strava, hygienické potreby a podobne,“ vysvetľuje Beáta Lipšicová, hovorkyňa Uniqa.
Uniqa tiež tvrdí, že pokiaľ si klientka sama rezervovala náhradný let, náklady na novú letenku a prípadnú cestu z letiska domov nie sú predmetom poistného plnenia.
Rozdiely v poistkách
Zisťovali sme teda, aké poistenie by klientka musela mať, aby sa jej náklady na novú letenku vrátili. A tiež, či by sa jej viac neoplatilo mať bežné cestovné poistenie namiesto poistky ku karte.
Poisťovne nám potvrdili, že hlavným rozdielom medzi cestovným poistením k platobnej karte a bežnou poistkou je v rozsahu krytia a v limitoch krytia v prípade poistnej udalosti. „Cestovné poistenie k platobnej karte je väčšinou jednotný produkt určený väčšinovému klientovi, v prípade bežného cestovného poistenia si naopak viete produkt "vyskladať" podľa svojich potrieb, teda vybrať si riziká, ktoré chcete mať pri svojej ceste pokryté,“ vysvetľuje Helena Kanderková, hovorkyňa Allianz-Slovenskej poisťovne.