Bezplatné zdravotníctvo je mýtus 3
Pozor na skryté poplatky na jednodňovej chirurgii. Za lepšiu izbu či rýchlu operáciu si priplatíte, a poisťovňa vám náklady uhradí len z časti.
Naša čitateľka- dôchodkyňa- išla na operáciu žlčníka. Jej obvodný lekár jej odporučil kliniku s jednodňovou chirurgiou. Operáciu jej síce poisťovňa preplatila, ale za pobyt na nadštandardnej izbe v klinike a takzvaný časový manažment pacienta, za ktorým sa skrýva rýchlejšie objednanie na operáciu a jej vykonanie si musela priplatiť sto eur. Poistovne.sk zisťovali, či jej zdravotná poisťovňa preplatí aspoň časť nákladov na tento pobyt.
Všetky poisťovne na trhu zhodne tvrdia, že z verejného zdravotného poistenia je hradená len zdravotná starostlivosť a nie pobyt v lepšej izbe či časový manažment. „Nadštandardné služby, kde je počítaný aj pobyt na nadštandardnej izbe, je príplatok zdravotníckeho zariadenia a pacienti si ho musia hradiť sami,“ informuje Matej Štepianský, hovorca poisťovne Dôvera.
Poradňa: Ako si vybrať vhodné životné poistenie |
Zdravotné zariadenia však majú nárok na stanovenie doplatku za služby, ktoré poskytujú a nie sú súčasťou výkonu hradeného z verejného zdravotného poistenia. „Výšku poplatku si stanovuje príslušný poskytovateľ, má ich mať umiestnené na viditeľnom mieste a informovať o nich pacienta,“ dodáva Ingrid Dúbravová, revízna lekárka Union zdravotnej poisťovne.
Neúplné informácie
Problém bol v tomto prípade opäť v neinformovanosti pacienta, prípadne v úmyselnom zavádzaní. Ak jej lekár úmyselne zamlčal výšku poplatku za nadštandardnú izbu, tak je to prinajmenšom morálne otázne, keďže dôchodkyňa má penziu okolo 400 eur. „Samozrejme platí, že o cenách za tieto služby majú byť pacienti vopred informovaní,“ dodáva Štepianský.
- Zdravotné poisťovne sumarizujú prepoistených klientov
- Bezplatné zdravotníctvo je mýtus: Rehabilitačné masáže
- Ako poistiť žiaka na škole v Rakúsku
- Bezplatné zdravotníctvo na Slovensku je mýtus
- Pri poplatkoch za objednávanie na čas je chaos
- Ročné zúčtovanie zdravotného poistenia si pozrite aj online, chyby nahláste
Ak informovanosť pacientky zanedbal lekár, mala sa o to postarať prijímacia klinika. Tá dopredu pacientke nič nepovedala, a dala jej na podpis zmluvu o nadštandardných službách až v deň zákroku, keď už mala pacientka termín operácie a nebola ochotná ho rušiť.
Za nadštardardnú izbu sa síce platí aj v štátnej nemocnici, ale tam má pacient na výber aj klasickú izbu, za ktorú hradí pobyt poisťovňa. Rozdiel medzi štandardom a nadštandardom navyše v tomto prípade nebol veľký. Pacientka nebola na izbe sama, ale s dvoma ďalšími pacientkami. Izba bola síce čistá, vymaľovaná a s novým nábytkom (čo v bežných nemocniciach nie je vôbec bežné), inak mala navyše len toalety, ktoré v štátnych nemocniciach bývajú spoločné na chodbe.
Petra Balážová, hovorkyňa Všeobecnej zdravotnej poisťovne pacientke radí, aby sa nabudúce opýtala priamo lekára, za čo konkrétne by mala platiť a od zdravotného zariadenia by si mala dať vystaviť aj potvrdenie o zaplatení poplatku.