Zdravotné poistenie a samoplatca. Dajte si pozor na nedoplatky!
Ak si platíte zdravotné poistenie sami, dajte si pozor na situácie, kedy najčastejšie vznikajú nedoplatky voči zdravotnej poisťovni. Či už ide o ukončenie štúdia, zmenu práce, alebo uplynutie pozastavenia živnosti, nezanedbajte svoje povinnosti.

Najprv sa pozrime na situácie, v ktorých najčastejšie prichádza k nedoplatkom na zdravotnom poistení. Ako uvádza Matej Štepiansky, PR špecialista zdravotnej poisťovne Dôvera, problematické bývajú zmeny v živote poistenca – skončenie pracovného pomeru alebo po ukončenie štúdia. Vtedy si klienti neuvedomujú, že ak sú samoplatitelia, musia si platiť poistné v minimálnej výške sami. „Nedoplatky vznikajú aj u poistencov, ktorí odídu do zahraničia a nesplnia si svoje oznamovacie povinnosti - nemajú ukončené poistenie,“ vysvetľuje.
Čo sa týka živnostníkov, jedná sa najmä:

Beáta Dupaľová Ksenzsighová zasa zdôrazňuje, že sa treba zaujímať o aktuálnu výšku preddavkov, ktorú majú poistenci k dispozícii v mobilnej aplikácii, online pobočke, vedia ju zistiť na klientskej infolinke aj pri osobnej návšteve pobočky poisťovne. „Preddavky sú vždy splatné do 8. dňa za predchádzajúci kalendárny mesiac, napríklad preddavok za máj 2025 je potrebné uhradiť najneskôr do 8.6.2025. Nedoplatok z ročného zúčtovania je splatný do 60 dní odo dňa doručenia.“

Je na každom poistencovi, aby si skontroloval, aktualizoval alebo oznámil svoje kontaktné údaje - email a telefónne číslo, čím môže predísť vzniku nedoplatku. Union zasiela viacero dôležitých elektronických notifikácii – oznámenie výšky preddavkov, pripomienku pri chýbajúcej mesačnej platbe, pripomienku pri nezaplatení nedoplatku z ročného zúčtovania či nedoplatku uplatneného iným výkazom nedoplatkov. „Pri zaradení do zoznamu dlžníkov dostanú v okamihu zaradenia tiež notifikáciu, čím sa to nedozvedia až v lekárni či na ošetrení u lekára,“ dodáva s tým, že najjednoduchšou cestou je aktualizovať údaje cez mobilnú aplikáciu.
Danka Capáková odporúča pravidelne si kontrolovať či už prostredníctvom mobilnej aplikácie, ePobočky, priamo na pobočke alebo cez call centrum, či klienti majú splnené oznamovacie povinnosti, či uhrádzajú správnu výšku preddavku a majú oznámeného platiteľa poistného. Ich poisťovňa o prípadných nedoplatkoch informuje aj výzvami (je potrebné preberať poštu) alebo push správami.
O dôsledkoch, ktoré hrozia pri neplatení zdravotnej poistky, si povieme v nasledujúcom článku.
- živnostník si neuvedomí, že okrem sociálneho poistenia je povinný platiť aj zdravotné poistenie,
- nedoplatky vznikajú aj u tých, ktorí mali pozastavenú živnosť a po dátume, kedy im skončilo pozastavenie, si svoje odvodové povinnosti nezačnú plniť,
- po vykonaní ročného zúčtovania mu vznikne nedoplatok, ktorý neuhradí.
Pozor na sumy a dátumy
Beáta Dupaľová Ksenzsighová, hovorkyňa zdravotnej poisťovne Union, uvádza, že medzi najčastejšie dôvody vzniku nedoplatku patria:- neodvádzanie preddavku v správnej výške,
- neodvádzanie preddavku včas,
- nepreberanie zásielok,
- uvádzanie nesprávnych bankových identifikátorov pri úhradách, prípadne neuvádzanie žiadnych.
- Príspevky pre celiatikov od zdravotných poisťovní
- Príspevok na vyšetrenie očí a okuliare. Čo vám ponúkajú zdravotné poisťovne?
- Falošné videá o „zázračných liekoch“ vás môžu priviesť do hrobu
- Toto robia pacienti s vysokým krvným tlakom nesprávne
Praktické rady a odporúčania
Stav účtu klienta majú poistenci podľa Mateja Štepianskeho aj v mobilnej aplikácii. „Veľmi dôležité je, aby sme mali ich aktuálne kontakty (SMS, mail), cez ktoré ich môžeme kontaktovať, napríklad o výške a blížiacej sa splatnosti preddavku, o výške nedoplatku a podobne.“
Beáta Dupaľová Ksenzsighová zasa zdôrazňuje, že sa treba zaujímať o aktuálnu výšku preddavkov, ktorú majú poistenci k dispozícii v mobilnej aplikácii, online pobočke, vedia ju zistiť na klientskej infolinke aj pri osobnej návšteve pobočky poisťovne. „Preddavky sú vždy splatné do 8. dňa za predchádzajúci kalendárny mesiac, napríklad preddavok za máj 2025 je potrebné uhradiť najneskôr do 8.6.2025. Nedoplatok z ročného zúčtovania je splatný do 60 dní odo dňa doručenia.“

Je na každom poistencovi, aby si skontroloval, aktualizoval alebo oznámil svoje kontaktné údaje - email a telefónne číslo, čím môže predísť vzniku nedoplatku. Union zasiela viacero dôležitých elektronických notifikácii – oznámenie výšky preddavkov, pripomienku pri chýbajúcej mesačnej platbe, pripomienku pri nezaplatení nedoplatku z ročného zúčtovania či nedoplatku uplatneného iným výkazom nedoplatkov. „Pri zaradení do zoznamu dlžníkov dostanú v okamihu zaradenia tiež notifikáciu, čím sa to nedozvedia až v lekárni či na ošetrení u lekára,“ dodáva s tým, že najjednoduchšou cestou je aktualizovať údaje cez mobilnú aplikáciu.
Danka Capáková odporúča pravidelne si kontrolovať či už prostredníctvom mobilnej aplikácie, ePobočky, priamo na pobočke alebo cez call centrum, či klienti majú splnené oznamovacie povinnosti, či uhrádzajú správnu výšku preddavku a majú oznámeného platiteľa poistného. Ich poisťovňa o prípadných nedoplatkoch informuje aj výzvami (je potrebné preberať poštu) alebo push správami.
O dôsledkoch, ktoré hrozia pri neplatení zdravotnej poistky, si povieme v nasledujúcom článku.
Najčastejšie dôvody vzniku nedpolatku na zdravotnom poistení
- Ukončenie štúdia
- Skončenie pracovného pomeru
- Dlhodobý pobyt v zahraničí
- Koniec pozastavenia živnosti
- Neuhradenie nedoplatku
- Neuhrádzanie preddavkov v správnej výške a včas
- Uvádzanie nesprávnych resp. žiadnych bankových identifikátorov
- Nepreberanie zásielok