Žiadny zdravotný systém nefunguje dokonale

Roman Podolák, generálny riaditeľ Union poisťovne a Union zdravotnej poisťovne si myslí, že na zdravotný trh prídu aj ďalšie poisťovne. A nebude ich lákať iba uvoľnenie použitia zisku.


Ste ďalší technik na čele finančnej inštitúcie. Ako ste sa dostali k poisťovníctvu?
Náhodne. Študoval som  automatizované systémy riadenia, ale po skončení vysokej školy som zistil, že sa v tomto odbore na Slovensku veľa nedeje. Navyše ma viac lákal obchod a marketing. Zareagoval som teda na ponuku, mne vtedy neznámej spoločnosti Nationale- Nederlanden, ktorá práve prichádzala na trh. Inzerát neurčitého znenia bol zaujímavý, ale nebolo mi z neho jasné, čo konkrétne pozícia ponúka. V Maďarku sa na rovnaký inzerát prihlásilo 400 ľudí, na Slovensku dvaja. Konkurz som vyhral, lebo môj konkurent odišiel na stáž do Nemecka. Stal som sa marketingovým a obchodným asistentom v poisťovni a pri obchode som už ostal.

Pracovali ste pre štyri poisťovne. Je iné pracovať v poisťovni, ktorá je súčasťou veľkej skupiny, kde je aj banka a iné v čisto poisťovacom biznise?
V poisťovni, ktorá je spojená s bankou som pracoval iba v Slovenskej sporiteľni. Robiť v poisťovni a v poisťovni, ktorá ponúka výlučne bankopoistenie, je úplne odlišné. Líšia sa produkty, ich predaj aj komunikácia. Banky musia mať svoje poistné produkty oveľa jednoduchšie ako poisťovne. Bankár má napríklad pri predaji hypotéky na vysvetlenie poistenia úveru niekoľko minút. Poistný predajca sa môže klientovi venovať pol hodinu aj viac, aby mu produkt priblížil.

Lenže poistenie úveru veľa poisťovní neponúka. Vy oň máte záujem?
Iste a veľký, ale banky si tento produkt riešia v rámci skupinových dohôd a tam sa ťažko presadíme.

Čo vás lákalo prísť do Union poisťovne?
Väčšinu času svojho pôsobenia v poisťovníctve som sa venoval životnému poisteniu. V Union poisťovni ma lákalo, že má tento produkt dobre pripravený a navyše ponúka aj neživotné poistenie. Lákalo ma aj zvyšovanie podielu na trhu, ale aj to, že sa môžem realizovať v zdravotnom poistení, ktoré je pre mňa nové. Tiež dúfam, že sa časom pustíme aj do DDS segmentu. Ten má v budúcnosti potenciál.

Ako dopadli vaše rokovania s nemocnicami?
Rokovali sme nielen s nemocnicami, ale aj s ministerstvom zdravotníctva najmä o tom, ako pomôcť nemocniciam s dlhmi. Hovorili sme s nimi o tom, kde vidíme priestor na úspory, ak zrušia niektoré lôžka na oddeleniach, alebo celé oddelenia, ktoré sú identické  v tých nemocniciach, ktoré sú od seba vzdialené do 50 kilometrov. Niektorí riaditelia úspory chápu a sú im otvorení, iní menej. Naše odporúčania niektorí pochopili tak, že im nechceme platiť. Pritom sme sa snažili iba ukázať priestor, kde vidíme rezervy. Zdravotná poisťovňa totiž musí nemocniciam uhrádzať aj poskytnutú zdravotnú starostlivosť z poistného, ktoré nevybrala. Eviduje ho ako dlžné poistné a musí si ho vymáhať častokrát až exekučne.

Pomôže nemocniciam s dlhmi aj plánovaná transformácia na akciovky?
Myslím si, že áno. Nebudú si môcť dovoliť tvoriť nové dlhy, pretože štatutár za straty zodpovedá celým svojím majetkom. Je tu však aj hrozba, že v honbe za ziskom si mnohé nemocnice povedia, že stratové oddelenia zatvoria a tie budú chýbať pacientom. Preto je tu na mieste istá regulácia dostupnosti.

Ako motivujete lekárov, aby neplytvali a boli efektívni?
Robíme u lekárov priebežné ohlásené aj neohlásené externé revízne kontroly za účelom hospodárneho, efektívneho a účelného vynakladania prostriedkov z verejného zdravotného poistenia. Niekedy chyby zachytíme v systéme, inokedy až fyzicky revízni lekári na externej kontrole u poskytovateľa. Revíznu činnosť vykonávame v súlade s plánom revíznych činností, ktorý vytvárame na základe vlastných poznatkov zdravotnej poisťovne alebo na základe podnetov iných subjektov.


Na vás som počul chválu, že ako jediná poisťovňa nelimitujete zubárov, prečo musia byť limity?
S niektorými poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti máme aj my istým spôsobom dohodnuté limity, ale skôr používame degresívne ceny. Teda ak lekár dosiahne istý objem úkonov, všetku zdravotnú starostlivosť, ktorú nám vykáže nad tento objem, mu preplatíme, ale za nižšie ceny. Lekári to vítajú, iné poisťovne po dosiahnutí stropu už nepreplatia nič.

Niektorí lekári hovoria, že by pomohlo konkurencii medzi poisťovňami keby pacienti platili im na ruku a s potvrdenkou išli na preplatenie k poisťovni. Pomohlo by to?
Myslím, že nie. Bol by to iba presun administratívnej záťaže na pacienta a problém nedostatku peňazí v systéme by to nevyriešilo.

Hovorí sa znova o uvoľnení zliav na lieky v lekárňach. Privítali by ste ich , keďže časť zo zľavy sa vráti aj vám?
Nepoznám podrobne návrh, ale ak to povedie k úspore liekov a zníži to ich ceny, tak to podporujem. Súťaž medzi lekárňami vnímam pozitívne. Ak sa sieťové lekárne dohodnú, že nakúpia veľa penicilínov a dajú ich pacientom so zľavou, v tom nevidím nič zlého.

Ste malá poisťovňa. Slovenský zdravotný trh je dosť koncentrovaný. Ako sa dá presadiť medzi Dôverou a Všeobecnou zdravotnou poisťovňou?
Trh je až príliš koncentrovaný. Takmer 93 percent trhu majú dve väčšie poisťovne. My sme bežec na dlhé trate a chceme sa presadiť kvalitnými službami a komunikáciou.

Ak terajšia vláda upraví zákaz použitia zisku, vstúpia na náš trh nové poisťovne?
Ak sa aj pravidlá použitia zisku uvoľnia, ten nebude nikdy veľký a ani by to nebolo správne. Ale myslím si, že nejakí hráči sa už na zdravotný trh chystajú. Hovorí sa o Axe a Allianz-Slovenskej poisťovni.

Komerčné pripoistenie zdravia zatiaľ veľmi na trhu nefunguje lebo nie je stále definované, čo je štandard a čo nie. Myslíte si, že keď sa to určí pribudne súkromných zdravotných pripoistení?
Hranica medzi štandardom a nadštandardom sa veľmi ťažko určuje. Dnes sa za nadštandard považuje televízor v nemocničnej izbe či výber pôrodníka. Myslím si, že niečo navyše by mal pacient dostať v spôsobe operácií, v skracovaní čakacích lehôt či v preplatení pobytu v súkromných nemocniciach. Ale nadštandard je v dnešnom zdravotníctve aj úsmev. Modelom pripoistení je veľa, ale legislatíva ich dnes ešte neumožňuje. V Slovinsku, napríklad, to vyriešili jednoducho; povedali, že 95 percent výkonov je štandard a zvyšok je nadštandard. Žiaden zdravotný systém nefunguje tak, aby boli s ním všetci spokojní.

Nemali by sa znížiť aj sadzby zdravotných odvodov, aby človek platil menej do verejného a mal voľné zdroje na súkromné pripoistenie, čím by sa posilnila jeho zodpovednosť za zdravie?
Je to jedna z ciest, ale musíme myslieť aj na zraniteľné skupiny, ako sú dôchodcovia, študenti, alebo pacienti s finančne náročnou liečbou, preto by som odvody do verejného zdravotníctva neznižoval celoplošne ani rýchlo ani naraz. Pripoistenie fungovať bude, ale v akom rozsahu to ukáže budúcnosť.

Vyberáme z poistovne.sk

8466

Pri predaji nehnuteľnosti nezabudnite zrušiť poistnú zmluvu

Pozrite si, aké doklady treba k žiadosti priložiť a koľko peňazí dostanete späť.
17.05.2024 | redakcia
Čítať viac o Pri predaji nehnuteľnosti nezabudnite zrušiť poistnú zmluvu
making-a-budget-tracking-finances

Poisťovne investujú do sprostredkovateľských spoločností. Prinesie to koniec ich nezávislosti?

Keď poisťovňa majetkovo vstúpi do sprostredkovateľskej spoločnosti, môže to mať pre klientov pozitívny, no i negatívny dopad. Ostanú finanční agenti i naďalej nezávislí, alebo budú preferovať produkty danej poisťovne?
15.05.2024 | redakcia
Čítať viac o Poisťovne investujú do sprostredkovateľských spoločností. Prinesie to koniec ich nezávislosti?
zľava_Todorov-Allianz,Hercog-Škoda

Allianz doplnila firemnú flotilu o viac ako 50 áut značky Škoda

Firemnú flotilu Allianz doplní až 53 nových vozidiel značky Škoda. Do automobilového parku pribudnú modely Škoda Superb tretej generácie, Škoda Octavia a Škoda Fabia. Allianz je partnerom značky Škoda na Slovensku už takmer dve dekády, doteraz využívala viac ako 400 jej vozidiel.
13.05.2024
Čítať viac o Allianz doplnila firemnú flotilu o viac ako 50 áut značky Škoda

Vyberáme z banky.sk