Prispel koronavírus k zvýšeným pokusom o poistné podvody?

S poisťovacími podvodmi, prípadne s pokusmi tohto druhu, sa poisťovne stretávajú prakticky stále. Ako sú na tom počas koronakrízy? S čím bojujú a ako sa bránia?


Fiktívne úrazy, zámerné navýšenie škody pri havárii, poistenie už vopred poškodeného majetku. To je len malá ukážka rôznych druhov podvodov, s ktorými sa stretávajú. „Poisťovne sa chránia pred podvodníkmi vlastnými silami, budujú si špeciálne tímy na ich odhaľovanie. V tomto roku sme preverovali viacero podnetov z havarijného a povinného zmluvného poistenia, pričom už v troch prípadoch bolo podané trestné oznámenie na klientov, ktorí sa dopustili pokusu o poistný podvod,“ hovorí Lukáš Bertók, riaditeľ Úseku marketingu a komunikácie Wüstenrot poisťovne, a.s. „Je to viac ako za rovnaké obdobie v predošlom roku.“
Helena Kanderková, špecialistka externej komunikácie Allianz - Slovenskej poisťovne, a. s., vraví, že keďže sme v podstate len v úvode roka, súhrnné údaje za tento rok ešte nemajú. „No napríklad minulý rok sa nám podarilo odhaliť najviac podvodov za posledných 15 rokov, v celkovej sume 7,07 milióna eur. Viac ako tretinu tejto sumy, 2,55 milióna eur, pritom tvorili podvody v oblasti vozidiel,“ vysvetľuje s tým, že stúpol aj počet pokusov o podvod v životnom poistení.

Zatajovanie, falšovanie aj alkohol


Podľa Daniely Tomáškovej, PR manažérky NN Životnej poisťovne, medzi najčastejšie prípady pokusov o podvod, ktorých sa dopúšťajú ich klienti, patrí snaha o antidatovanie zmluvy, keď sa klient snaží uzatvoriť zmluvu až potom, ako sa mu prihodil nejaký úraz, alebo falšovanie lekárskej dokumentácie. „Častým javom je tiež zatajenie chorôb alebo zlého zdravotného stavu a snaha čo najviac vyťažiť z následnej operácie, hospitalizácie či práceneschopnosti,“ vysvetľuje ďalej s tým, že v neposlednom rade je za veľkou skupinou pokusov o podvod alkohol. Ten majú poisťovne vo výlukách, respektíve ak sa zistí, že poistná udalosť sa spájala s požitím alkoholu, dochádza ku kráteniu poistného plnenia. Preto sa jeho „rolu“ klienti snažia pri poistnej udalosti utajiť. Zároveň dodáva, že oproti roku 2019 evidujú pokles reálne dokonaných podvodov o 25 %, a to vďaka implementácii nových reportovacích nástrojov, vyšetrovacej taktiky, cielenej kontroly, a tiež vďaka rozšírenému špecializovanému tímu Anti-fraud officerov.

V číslach a percentách


Katarína Kukurová, hovorkyňa poisťovne Generali, hovorí, že v roku 2019 celkovo preverovali 1 901 podnetov, z ktorých až 68 % klasifikovali ako pokus o poisťovací podvod alebo priamo poisťovací podvod; v tom istom roku zaznamenali 1 300 pokusov o poisťovací podvod v celkovej hodnote 2,9 milióna eur. Najviac pokusov o podvod, 58 %, zaznamenali v segmente poistenia motorových vozidiel. „Druhou najpočetnejšou skupinou pokusov o poisťovací podvod bola oblasť úrazového a životného poistenia (31 %), nasledoval ju segment poistenia majetku a zodpovednosti s 11 %,“ hovorí ďalej s tým, že keď porovnáva čísla s rokom 2018, tam zaznamenali 953 pokusov o poisťovací podvod, pričom 567 prípadov bolo v oblasti motorového poistenia. „V rokoch 2016 a 2017 sme zaznamenali taktiež mierne rastúci trend počtu pokusov o poisťovací podvod. V roku 2016 sme odhalili 869 takýchto pokusov, v roku 2017 to bolo celkovo 822 pokusov. Mierny nárast oproti predchádzajúcim rokom je výsledkom komplexnejšieho preverovania škôd.“ Zároveň dodáva, že za prvé tri mesiace tohto roka evidujú oproti minulému roku mierny nárast podnetov (cca 6 %), pričom nárast pokusov o poistný podvod je asi 18 %.

Naopak, Beata Lipšicová, PR špecialistka poisťovne UNIQA, hovorí, že oproti minulému roku nárast pokusov o poisťovacie podvody neevidujú.

Podobne sa vyjadrila aj Darina Fábián Csóková, vedúca odboru právnych služieb, likvidácie PU a servisných činností z poisťovne Groupama, podľa ktorej je súčasný rok podobný ako ten predošlý, bez výraznejších zmien.

Rovnako to vidí aj poisťovňa Kooperativa, v ktorej podľa hovorkyne Silvie Noskovej Iliášovej evidujú počet pokusov o poistné podvody približne na porovnateľnej úrovni.

Matej Neumann, hovorca Union poisťovne, zasa uvádza, že od začiatku roka 2020 do konca marca evidujú približne 5 %-ný nárast rizikových poistných udalostí. „Do uvedeného rastu však nie sú započítané štatistické údaje z pandémie. Tie v týchto dňoch vyhodnocujeme a predpokladáme ďalší nárast pokusov o podvody.“

Eva Peterová, špecialistka externej komunikácie Poštovej poisťovne, hovorí, že nezaznamenali žiadny poistný podvod, respektíve pokus oň, v tomto roku. „V minulom roku sme zaznamenali podvodné konanie jednej zamestnankyne sprostredkovateľa poistenia, ktoré však neviedlo k pokusu o obohatenie, ale k získavaniu novej produkcie,“ dodáva.

Vyberáme z poradne

sunglasses-car-keys

Poistenie auta: Ako vám pomôžu asistenčné služby?

Na asistenčné služby sa môžete obrátiť nielen v prípade nehody, ale aj v prípade, keď potrebujete na ceste pomoc. Klientom sú k dispozícii 24 hodín denne. Pozreli sme sa na situácie, kedy vám vedia pomôcť.
11.08.2020 | redakcia
Čítať viac o Poistenie auta: Ako vám pomôžu asistenčné služby?
33131_obr

Časť SZČO musí do 10. augusta zaplatiť sociálne odvody v novej výške

ýka sa to tých samostatne zárobkovo činných osôb, ktoré podali daňové priznanie za minulý rok v pôvodnej lehote do 31. marca tohto roka.
07.08.2020
Čítať viac o Časť SZČO musí do 10. augusta zaplatiť sociálne odvody v novej výške

Vyberáme z banky.sk