Pred kúpou jazdeného auta si overte jeho škodovú históriu
Mnohé škody sa dajú opraviť tak, že nijakým spôsobom neovplyvňujú bezpečnosť vodiča a spolujazdcov. Existujú však aj rôzne vážne poškodenia, ktoré si na prvý pohľad nemusíte všimnúť. Neskôr vám môžu spôsobiť problémy.

Podľa štatistík spoločnosti carVertical až 59,70 % všetkých vozidiel, ktoré si cez jej platformu kontrolovali slovenskí vodiči, zaznamenalo nejakú formu poškodenia. Treba však dodať, že nie každý typ poškodenia ovplyvňuje ovládateľnosť a bezpečnosť auta.
Podľa štúdie približne 92,6 % slovenských vozidiel, ktoré boli kontrolované na carVertical, malo škody vo výške do 20 % z ich celkovej hodnoty. To znamená, že pravdepodobnosť kúpy vážne poškodeného auta nie je vysoká, no aj napriek tomu je potrebné dávať si pozor. Ak by ste si totižto takéto vozidlo náhodou zaobstarali a po čase zistili, že má viacero problémov, jeho oprava môže byť tak drahá, že sa neoplatí.
Jedným z najvýraznejších znakov naznačujúcich, že vozidlo bolo v minulosti poškodené, je nerovnomerné opotrebovanie pneumatík. Počas testovacej jazdy preto sledujte, či auto ide priamo a neodkláňa sa do jednej alebo druhej strany. Zároveň tiež vypnite hudbu a zistite, či vozidlo nevydáva neobvyklé zvuky.
Odborníci taktiež odporúčajú skontrolovať si históriu vozidla z dostupných zdrojov. Získate informácie nielen o tom, či vozidlo bolo poškodené, ale taktiež aký bol rozsah poškodenia. Táto informácia vám poslúži aj ako nástroj na vyjednávanie o cene.. Niekedy sa totižto stáva, že vozidlo malo viacerých vlastníkov a ten aktuálny nepozná celú jeho históriu.
Najvyššiu celkovú škodu malo na Slovensku Porsche Panamera z roku 2018, a to vo výške 164 750 eur – suma, ktorá sa v niektorých krajinách rovná cene bytu. V tesnom závese nasledoval Mercedes-Benz triedy E z roku 2014 so škodou 163 750 eur a BMW radu 4 z roku 2019 so škodami 111 000 eur.
Najväčší exportný trh v Európe má Nemecko, ktoré dodáva vozidlá do krajín po celom kontinente. Podľa údajov carVertical malo 5,2 % poškodených áut v Nemecku škody presahujúce 50 % z ich hodnoty. To naznačuje, že 1 z 20 vozidiel by mohlo novým majiteľom spôsobiť problémy. Vo Švédsku bol podiel takýchto vozidiel 2,5 %, v Taliansku 4,8 % a v Španielsku 2,5 %.
Oprava výrazne poškodeného vozidla sa niekedy neoplatí
Štúdia carVertical odhalila, že 0,9 % všetkých poškodených áut, ktoré sa kontrolovali na Slovensku, bolo v rokoch 2020 až 2024 súčasťou ťažkej dopravnej nehody. Za takúto dopravnú nehodu sa považuje udalosť, pri ktorej škoda presahuje viac ako polovicu hodnoty vozidla. Pri bežných autách ekonomickej triedy ide zvyčajne o škody v hodnote až 10 000 eur. V prípade luxusných vozidiel sa táto suma môže pohybovať násobne viac.Podľa štúdie približne 92,6 % slovenských vozidiel, ktoré boli kontrolované na carVertical, malo škody vo výške do 20 % z ich celkovej hodnoty. To znamená, že pravdepodobnosť kúpy vážne poškodeného auta nie je vysoká, no aj napriek tomu je potrebné dávať si pozor. Ak by ste si totižto takéto vozidlo náhodou zaobstarali a po čase zistili, že má viacero problémov, jeho oprava môže byť tak drahá, že sa neoplatí.
- Stočené kilometre stoja kupujúcich miliardy eur ročne
- Na čo si dať pozor pri kúpe ojazdeného elektromobilu?
- 10 najčastejších podvodov pri kúpe ojazdeného auta
- Súvisí výkon motora s počtom nehôd?
- Sú muži lepší šoféri ako ženy?
Ako zistiť, či bolo auto ťažko poškodené
Aj keď bolo auto účastné dopravnej nehody a malo vážne poškodenia, nemusí to automaticky znamenať, že sa nedá ďalej používať. Každý prípad by sa mal posudzovať individuálne, no spravidla platí, že riadne opravené vozidlo, na ktoré sa pozrú odborníci v autorizovanom servise, môže pokračovať v jazde.Jedným z najvýraznejších znakov naznačujúcich, že vozidlo bolo v minulosti poškodené, je nerovnomerné opotrebovanie pneumatík. Počas testovacej jazdy preto sledujte, či auto ide priamo a neodkláňa sa do jednej alebo druhej strany. Zároveň tiež vypnite hudbu a zistite, či vozidlo nevydáva neobvyklé zvuky.
Odborníci taktiež odporúčajú skontrolovať si históriu vozidla z dostupných zdrojov. Získate informácie nielen o tom, či vozidlo bolo poškodené, ale taktiež aký bol rozsah poškodenia. Táto informácia vám poslúži aj ako nástroj na vyjednávanie o cene.. Niekedy sa totižto stáva, že vozidlo malo viacerých vlastníkov a ten aktuálny nepozná celú jeho históriu.
Najvyššia celková škoda presahuje 160 000 eur
Aj keď väčšina vozidiel sa aspoň raz za svoj životný cyklus stane účastníkom dopravnej nehody, niektoré modely sú na škody náchylnejšie ako iné. Príkladom je slovenské BMW radu 7 z roku 2012, ktoré malo spolu 12 dopravných nehôd. Po ňom nasledovali Audi Q7 z roku 2016 a Kia Optima z roku 2014, ktoré mali 10 dopravných nehôd. A ďalej to boli Škoda Superb z roku 2016 a Mercedes-Benz triedy E z roku 2014 s 9 nehodami.Najvyššiu celkovú škodu malo na Slovensku Porsche Panamera z roku 2018, a to vo výške 164 750 eur – suma, ktorá sa v niektorých krajinách rovná cene bytu. V tesnom závese nasledoval Mercedes-Benz triedy E z roku 2014 so škodou 163 750 eur a BMW radu 4 z roku 2019 so škodami 111 000 eur.
Najväčšie riziko predstavujú dovezené autá
Najrizikovejšie sú autá, ktoré sú na Slovensko dovezené z iných krajín. Tie bývajú často účastníkmi ťažkých nehôd, po ktorých sú lacno opravené a predané, akoby nemali žiadne chyby.Najväčší exportný trh v Európe má Nemecko, ktoré dodáva vozidlá do krajín po celom kontinente. Podľa údajov carVertical malo 5,2 % poškodených áut v Nemecku škody presahujúce 50 % z ich hodnoty. To naznačuje, že 1 z 20 vozidiel by mohlo novým majiteľom spôsobiť problémy. Vo Švédsku bol podiel takýchto vozidiel 2,5 %, v Taliansku 4,8 % a v Španielsku 2,5 %.