Nezhody medzi nemocnicou Bory a VšZP pokračujú
Nemocnica Bory vyhlásila, že od októbra bude môcť poskytovať poistnencom VšZP zdravotnú starostlivosť iba v obmedzenom limite. VšZP sa proti tomuto vyhláseniu ohradila. Týkajú sa tieto zmeny pôrodnice a urgentného príjmu? Ponúkame stanovisko nemocnice, i štátnej zdravotnej poisťovne.
Vyhlásenie nemocnice Bory
Zmeny pre poistencov VšZP
Nemocnica Bory sa nedohodla so Všeobecnou zdravotnou poisťovňou na nových zmluvných podmienkach. Od októbra musí preto obmedziť prístup k plánovaným výkonom pre časť jej poistencov. Nezohľadnený nárast výkonnosti novej nemocnice a enormný záujem zo strany pacientov o jej služby povedie k výraznému predĺženiu čakacích lehôt pre vyše stovku pacientov mesačne. Navyše tento počet pacientov sa môže v budúcnosti zvyšovať.V oblasti plánovaných hospitalizácií a operačných výkonov bude nemocnica poskytovať zdravotnú starostlivosť iba do výšky súčasného limitu. Táto vynútená regulácia sa netýka:
- neodkladnej zdravotnej starostlivosti,
- činnosti urgentného príjmu
- ani pôrodnice.
Nemocnica Bory neustále zvyšuje svoju výkonnosť
Počas sedemnástich mesiacov prevádzky sa výkonnosť novej nemocnice kontinuálne zvyšuje. Napríklad oproti septembru minulého roka sa počet hospitalizácií na Boroch zdvojnásobil.“Aj za týchto okolností však spravíme maximum, aby neboli postihnutí pacienti, pre ktorých by odklad operačného zákroku mohol výrazne zhoršiť ich zdravotný stav,“ zdôraznil Peter Lednický, generálny riaditeľ Penta Hospitals International.
Pacienti VšZP ocenili Nemocnicu Bory ako najlepšiu
Poistenci VšZP považovali Nemocnicu Bory za najlepšiu všeobecnú nemocnicu za rok 2023 na Slovensku. Zdravotné poisťovne na Slovensku každoročne zverejňujú rebríčky nemocníc podľa spokojnosti svojich poistencov. Za rok 2023 práve poistenci VšZP ohodnotili Nemocnicu Bory za najlepšiu v kategórii všeobecných nemocníc.Vyhlásenie Všeobecnej zdravotnej poisťovne
Všeobecná zdravotná poisťovňa odmieta postup Nemocnice Bory a dôrazne sa ohradzuje voči nepravdivým informáciám, ktoré zazneli v mediálnom stanovisku nemocnice, že VšZP „opäť obmedzuje prístup svojich poistencov do nemocnice“. Takéto vyjadrenia vnímame ako formu zastrašovania, šírenie poplašnej správy a neakceptovateľné zasahovanie do prepoisťovacej kampane a pokus o jej ovplyvňovanie. Predstavitelia Nemocnice Bory sa uchyľujú k verejným vyhláseniam, ktoré poškodzujú dobré meno VšZP. Zároveň je pre nás neprípustné, aby Nemocnica Bory zneužívala pacientov (poistencov) ako rukojemníkov a nástroj na navýšenie svojich finančných zdrojov.Zastávame názor, že Nemocnica Bory neodhadla svoje budúce náklady a následne počas rokovaní uviedla neprimerané finančné požiadavky. Tiež máme za to, že napriek vedomiu, že nedisponuje dostatočnou kapacitou ani personálom, uskutočňovala Nemocnica Bory masívnu kampaň bez toho, aby reálne vyhodnotila svoje možnosti. Odmietame, aby zodpovednosť za situáciu, ktorá je dôsledkom série rozhodnutí predstaviteľov Nemocnice Bory, presúvala nemocnica na zdravotnú poisťovňu.
Konanie Nemocnice Bory je pre nás o to zarážajúcejšie, že sme jej medziročne navýšili takmer trojnásobne objem finančných prostriedkov určených na lôžkovú starostlivosť, teda zohľadňujeme rastúci dopyt a produkciu Nemocnice Bory. Predstaviteľov Nemocnice Bory zároveň vyzývame, aby dodržiavali zmluvné podmienky a nezavádzali pacientov, že majú nárok výlučne na neodkladnú zdravotnú starostlivosť a ošetrenia v rámci urgentného príjmu. Z našich dát vyplýva, že v priemere len 5 % pacientov po takomto ošetrení urgentného príjmu Nemocnice Bory bolo následne aj hospitalizovaných, čo je takmer o tretinu menej ako v ostatných nemocniciach na Slovensku. Teda finančné rozsahy dohodnuté zmluvne umožňujú aj manažment pacienta v rámci elektívnych výkonov.
Našich poistencov ubezpečujeme, že v tejto veci aktívne komunikujeme s koncovými a vysokošpecializovanými nemocnicami v Bratislave, ktoré sú plne k dispozícii v rámci svojich kapacitných možností postarať sa o nich a zabezpečiť im kvalitnú zdravotnú starostlivosť. Dodáme, že Nemocnicu Bory sme už požiadali o poskytnutie zoznamu poistencov, ktorí sú objednaní na plánované hospitalizácie, aby sme pre nich zabezpečili včasnú a primeranú zdravotnú starostlivosť bez zbytočných prieťahov. Tento zoznam nám nemocnica doteraz nedoručila.