Genertel odporúča používanie bezpečnostných pásov
Hoci je používanie bezpečnostných pásov povinné a o ich prínose pre bezpečnosť nie sú pochybnosti, ešte stále jazdí po cestách vyše 15 percent vodičov osobných áut bez zapnutého pásu. Napríklad v roku 2008 zachránili len v Európskej únii podľa odborných odhadov 13 tisíc životov a celosvetovo od ich uvedenia v roku 1959 spolu vyše milióna ľudí. Rodičia sú voči svojim deťom zodpovednejší, keď niečo vyše 90 percent z nich svoje dieťa riadne pripútali do detskej autosedačky.
Aj tieto nelichotivé čísla prieskumu Výskumného ústavu dopravného pre ministerstvo dopravy inšpirovali online poisťovňu Genertel, aby podporila u vodičov používanie pásov a detských autosedačiek. Na Autosalón v Bratislave preto priniesla simulátor nárazu v rýchlosti 35 km/h do pevnej prekážky, v ktorom si mohol každý zadarmo vyskúšať, aké to je naraziť v aute. Túto možnosť využilo spolu vyše 3000 návštevníkov.
„Mnohí motoristi nevedia, čo sa môže udiať s ich telom aj pri malom náraze a zrejme preto podceňujú používanie pásov. Nezvratnosť následkov nárazu platí aj pre nepripútané deti, ktoré sa pri nehode zmenia na projektil o váhe menšieho auta a preletia čelným sklom. Následné zranenia sú spravidla smrteľné. Veríme, že tí, ktorí si náraz na simulátore vyskúšali, si už do auta bez pripútania nesadnú,“ hovorí Petar Dobrič, člen predstavenstva pre priamy a medzinárodný obchod poisťovne Genertel.
Poisťovňa pred časom robila v rámci hry Aké je tvoje šoférske IQ? prieskum medzi používateľmi sociálnej siete Facebook, kde sa k nepoužitiu detskej autosedačky priznalo len menej ako 5 percent vodičov. K nebezpečnému vozeniu detí na kolenách dospelého vpredu alebo vzadu sa priznalo len 1,4 percenta respondentov.
Trend v používaní bezpečnostných pásov a detských autosedačiek motoristami je však dobrý, keď sa podiel tých, ktorí ich používajú, každým rokom zvyšuje. Pokuta za nepoužívanie bezpečnostných pásov resp. detských autosedačiek počas jazdy dnes predstavuje už 60 eur.
Veľkým problémom naďalej ostáva používanie pásov na zadných sedadlách. Podľa prieskumu výskumného ústavu až vyše tretina pasažierov na zadných sedadlách ich nepoužíva. Pri nehode však títo pasažieri ohrozujú život všetkých ostatných v aute.
Pozrite si tiež:
Genertel zvažuje ponúkať poistenie na riziko spojené s výtlkmi
Genertel: Najviac nehôd sa stáva pri menších rýchlostiach
Nepoistené auto v zahraničí môže skončiť v šrote