Pri poplatkoch za objednávanie na čas je chaos
Sú ľudia, ktorí v čakárni u lekára radi vysedávajú už od skorého rána aj niekoľko hodín. Iní, ktorí času nemajú nazvyš, sa v minulosti mohli objednať na konkrétny čas za 10 až 15 eurový poplatok.
Samozrejme, čakajúcim pacientom sa „predbiehanie“ platiacich nepáčilo. Bohužiaľ ani politikom. Tí zariadili v minulom roku zákaz spoplatnenia objednávania pacientov na konkrétny čas. Rezort zdravotníctva argumentoval tým, že chce chrániť pacientov pred vysokými výdavkami. Dosiahol len to, že sa poplatky platia aj naďalej, ale neoficiálne.
Do systému teda vnikol väčší chaos, ako bol v minulosti. Niektorí lekári si dokážu zariadiť objednávanie na konkrétny čas aj bez poplatkov, iní poplatky obchádzajú rôznymi kľučkami.
Napríklad polikliniky ProCare, ktoré vlastní Penta, objednávanie na konkrétny čas premenovali na službu manažovania pacienta, za čo dostali pokutu.
Iní lekári objednávajú na čas mimo oficiálnych ordinačných hodín - samozrejme za poplatok - a tvrdia, že vo svojom voľnom čase to robiť môžu. Túto praktiku potvrdil aj čitateľ Poistovne.sk - stretol sa s 20 eurovým poplatkom za objednanie na čas mimo ordinačných hodín. Dokonca mu jeho lekárka chcela účtovať 10 eur aj za ošetrenie počas ordinančných hodín. Na výhradu, že je to zo zákona zakázané, argumentovala tým, že zakázaný je len poplatok za objednávanie na vyšetrenie, nie na konkrétnu procedúru či zákrok.
Napokon, niektorí lekári nechajú čakať všetkých pacientov - aj tých, ktorí by si radi priplatili.
Vo väčšine európskych štátov sa pritom poplatky za objednávanie na čas nevyberajú. Táto služba je braná ako bežná vec, ktorú má lekár robiť pre zlepšenie komfortu pacientov.
Poradňa o zdravotnom poistení – čo vás zaujímalo? |
Chaos opravíme
Dnes rezort zdravotníctva pripúšťa, že zákon, ktorý zakázal poplatky, nie je dobrý. „Viaceré prípady z praxe svedčia o tom, že súčasná právna úprava nie je jednoznačná a spôsobuje v praxi nedorozumenia. Zavedenie jednoznačných pravidiel je potrebné,“ tvrdí hovorkyňa rezortu Stanislava Luptáková. Nový zákon by sa mal predložiť ešte tento rok a mal by vyhovovať aj pacientom, aj lekárom. Ak by dnes od vás lekár žiadal akýkoľvek poplatok za objednávanie, za recept, alebo za potvrdenku do práce či školy, môžete ho nahlásiť na samosprávnom kraji, ktorý má lekárov kontrolovať.Niektoré poisťovne zistili, že chaos s objednávaním by mohli využiť na zlepšenie služieb pre klientov, aj na zvýšenie svojich príjmov. Objednávanie pacientov na presne určený čas napríklad ponúka poisťovňa NN v rámci svojej asistenčnej služby Rodinný lekár.
- Životné poistenie s 24 hodinovou službou lekára
- Viete, za čo si lekár od vás môže pýtať peniaze
- Zrušiť životné poistenie do dvoch rokov sa neoplatí
- Ako životné poisťovne bojujú o klientov
- Ročné zúčtovanie zdravotného poistenia si pozrite aj online, chyby nahláste
Mesiace čakania
Okrem čakania u lekára, slovenskí pacienti čakajú týždne a dokonca aj mesiace tiež na niektoré operačné zákroky či vyšetrenia. Poznajú to najmä tí, ktorí potrebujú výmenu kĺbu, ale aj ženy, ktorých zdraovný stav vyžaduje rôzne odborné vyšetrenia. „Na operáciu kolena naši poistenci čakajú od 90-160 dní a dĺžka čakacej doby závisí od nemocnice a jej kapacity,“ vysvetľuje Elena Májeková, riaditeľka sekcie nákupu zdravotnej starostlivosti v Union poisťovni. Čakanie sa nevyhýba ani deťom. Poradovníky existujú na vyšetrenie u alergológa či u logopéda.V niektorých prípadoch čakanie nemá vplyv na zdravotný stav pacienta, no sú prípady, kedy ho môže poškodiť. Čakacie doby sú podľa odborníkov bežným javom v celej Európe. „Pri závažných ochoreniach je kľúčové, že poisťovňa má prehľad o aktuálnych čakacích dobách a poistencovi dáva možnosť vybrať si iné zdravotnícke zariadenie, v ktorom operačný zákrok absolvuje rýchlejšie,“ dodáva Májeková. Ak by ste chceli operáciu absolvovať okamžite, môžete si priplatiť súkromnú kliniku.
Na Slovensku by mal lekár alebo nemocnica zaradiť poistenca do zoznamu čakateľov, ak čaká na zákrok dlhšie ako tri mesiace. Potom plánovaný zdravotný zákrok môže poistenec absolvovať aj v inom zdravotníckom zariadení. „V naliehavých, akútnych prípadoch poradovníky neplatia, každý pacient má právo na okamžitú lekársku pomoc,“ dodáva hovorkyňa rezortu zdravotníctva. Ministerstvo zdravotníctva sa tiež chystá zabezpečiť skrátenie čakacích lehôt a to zavedením maximálnych čakacích lehôt na plánované výkony v nemocniciach.