Naším cieľom je prepojenie poisťovne s bankou

Martin Vogl, generálny riaditeľ Axa v Česku a na Slovensku, hovorí, že Axa chce spájať poisťovací biznis s bankovým. Preto založili na Slovensku aj banku. Zaujíma ich aj doplnkové zdravotné poistenie, ale chcú robiť veci postupne.  


Ako ste sa dostali k poisťovníctvu?
Študoval som obchod na univerzite, ktorá spolupracovala s Dresden bankou, ktorá vtedy patrila Allianzu. Bola to dobrá myšlienka, lebo okrem teórie sme mohli praxovať v banke a učiť sa ako funguje biznis v praxi. Po škole som tam zostal pracovať ako investičný špecialista. Potom som sa rozhodol študovať MBA vo Francúzsku, USA a Japonsku. Chcel som sa naučiť aj strategickému mysleniu a riadeniu. Už na tomto štúdiu som mal cieľ - pracovať pre konzultačnú spoločnosť Arthur Andersen. To sa mi podarilo a pracoval som pre nich na bankových a poisťovacích projektoch. 

Prečo ste sa rozhodli pracovať pre Axu?
Chcel som skĺbiť strategickú prácu s reálnym biznisom, preto som prijal v roku 2001 ponuku od AXA, viesť strategické oddelenie. Neskôr som si povedal, že by som chcel byť zodpovedný za vlastný biznis. Keďže som od prírody bankár, založili sme v rámci Axa životnú poisťovňu a neskôr som sa stal riaditeľom nemeckej Axa bank. Po čase som chcel spoznať rozvíjajúce sa trhy, ktoré rastú rýchlejšie a sú zaujímavejšie. Plánoval som ísť do Ázie, ale napokon som skončil na Slovensku. 

Axa na Slovensku bola v tomto roku úspešná v predaji investičného životného poistenia. Aké sú hlavné dôvody tohto úspechu?
Prvý dôvod je dobre nastavený produkt, ktorý dáva klientovi možnosť voľby. Môže si vybrať rôzne investičné stratégie a mieru rizika aká mu vyhovuje. Druhým dôvodom sú kvalitní investiční poradcovia.

Sú vaši klienti dnes, v čase dlhovej krízy, opatrnejší v investovaní?
Sú, a je to vidieť najmä na jednorázovo platenom poistení. Tí, ktorí platia poistenie priebežne, nie sú až takí opatrní, lebo rozkolísané trhy ich až tak neovplyvňujú. 

Je čas uzatvárania PZP poistenia. Myslíte si, že jeho ceny sú už na dne alebo môžu ešte klesať?
Plošné klesanie ceny je málo pravdepodobné. Je možné, že poisťovne v koncoročnej kampani môžu znížiť cenu povinného zmluvného poistenia vo vybraných segmentoch, napríklad podľa veku, lokality, alebo iných ktitérií.

Axa ponúka novým klientom až 50% bonus pri uzavretí PZP. Na západe Európy si bonus musíte zaslúžiť a v poisťovni začínate s nulou. Prečo je to na Slovensku inak?
Môžem hovoriť z mojej nemeckej skúsenosti. Tam existujú registre poistencov, ktoré poisťovni povedia o vašej vodičskej minulosti, a podľa toho vám vie urobiť cenu. Na Slovensku sa zatiaľ register nepoužíva, lebo ešte len vzniká. Ale myslím si, že nedávame až taký veľký bonus. Zohľadňujeme vek, lokalitu, vodičské skúsenosti a podľa toho dávame bonusy.

Európski politici tlačia banky aj poisťovne k tomu, aby mali viac kapitálu. Aký to môže mať dopad na váš biznis?
Všeobecne požiadavka na vyšší kapitál, aby sme ochránili seba aj klientov, nie je zlý nápad. Na druhej strane nie som si istý, či každá finančná inštitúcia bude schopná zohnať viac kapitálu. Tí, ktorým sa to nepodarí, asi budú musieť časť svojich aktivít zmraziť. Z pohľadu šéfa poisťovne viem, že kapitál nie je zadarmo, a preto jeho navýšenie ovplyvní naše podnikanie aj naše ceny. 

Myslíte si, že online poistenie sa môže rozšíriť do všetkých segmentov poisťovníctva?
Verím, že ak je poistný produkt štandardizovaný, tak sa dá predávať cez internet. To je príklad cestovného poistenia. Ale v životnom poistení to fungovať nemôže, lebo tento produkt nie je štandardizovaný, pretože sa to nedá. Pozrite sa iba na to, koľko spôsobov je na Slovensku v šetrení si na dôchodok. Internet môže slúžiť pri životnom poistení ako prvotný zdroj informácií, ale nenahradí celý proces uzatvárania tohto poistenia. Myslím si tiež, že to ani nemá zmysel robiť iba na internete. Ide nám o to, aby internet spolupracoval a dopĺňal sa s agentmi. Ak máte veľa možností sa životne poistiť, musíte mať niekoho, kto vám ukáže ako sa zorientovať v džungli možností, ktoré nájdete na internete. 

V júni do médií presiakla informácia, že zvažujete vstúpiť do zdravotného poistenia. Je pre vás tento segment zaujímavý napriek reguláciam?
Náš cieľ je chrániť ľudí počas ich života, takže zdravotné poistenie do toho patrí tiež. Keď sa pozrieme na povinné zdravotné poistenie, to pre nás (aj kvôli reguláciam) nie je ešte zaujímavé. Ale doplnkové zdravotné poistenie je veľmi lákavé. Je tu preň dopyt a konkurencia je zatiaľ malá. 

Vaša materská spoločnosť sídli vo Francúzsku. Neovplyvní jej podnikanie plánované odpisovanie gréckych dlhov?
Axa je medzinárodná spoločnosť a investovali sme aj do gréckych dlhopisov, ale ich množstvo nie je také, aby nás to poškodilo. To, že sme silná firma potvrdzuje aj fakt, že sa nám darí aj v časoch krízy. 

Axa bank je na trhu pol roka. Ako ste spokojný s jej výsledkami?
Som spokojný, že banka funguje, ale jej potenciál sme za pol roka ešte nedokázali naplno využiť. Je to krátka doba. V Nemecku sme na prepojenie banky s poisťovňou potrebovali štyri roky. 

Banku ste spustili v apríli, ale kampaň na ňu ste začali až v auguste. Prečo tak neskoro?
Dobrý postreh. Bežné je, že otvorenie banky ide ruka v ruke s reklamnou kampaňou. My sme chceli v banke všetko poriadne nastaviť, a dokým sa to podarilo, bol už august. 

Zdá sa, že cesta získavania klientov pre banku cez finančných sprostredkovateľov u vás funguje. Iba 15% nových klientov prišlo do banky cez internet. Zvyšok donesú vaši agenti?
Naša banka nechce byť štandardnou bankou, ale inštitúciou, ktorá prepojí poisťovací biznis s bankovým. A finanční poradcovia sa o to pokúšajú. Naši zákazníci sú zvyknutí na ich služby, preto využijú aj služby banky. Ale iste máme čo zlepšovať aj cez internetový kanál získavania klientov. 

Chystáte sa ostať iba pri obmedzených bankových produktoch ako sú sporiace účty či chcete produkty rozširovať? 
Nechceme byť klasickou retailovou bankou, ani investičné bankovníctvo robiť nebudeme. Ale ak zhodnotíme, že niektoré produkty by boli vhodné pre klientov, tak ich pridáme do nášho portfólia služieb. 

Axa bank spočiatku ponúkala sporiaci účet s 2% úrokom, ale v auguste ste ho dvihli na 2,35%. Bola to odpoveď na akcie konkurencie a máte nejakú hornú hranicu, za ktorú by ste už nešli?
Zdvihli sme ho aj kvôli konkurencii. Úrokový strop bude závisieť od vývoja úrokových sadzieb, ale aj od konkurencie, ktorá je veľmi silná.

Vyberáme z poistovne.sk

pexels-anilkarakaya-6419128

Asistenčné služby 2. časť (poistenie nehnuteľnosti a domácnosti)

Viete, že asistenčné služby môžete využiť aj v iných prípadoch ako je škodová udalosť? Pozreli sme sa na situácie, kedy vám vedia pomôcť.
06.11.2024 | redakcia
Čítať viac o Asistenčné služby 2. časť (poistenie nehnuteľnosti a domácnosti)

Asistenčné služby - 1. časť (poistenie auta)

Viete, že asistenčné služby môžete využiť aj v iných prípadoch ako je škodová udalosť? Pozreli sme sa na situácie, kedy vám vedia pomôcť.
04.11.2024 | redakcia
Čítať viac o Asistenčné služby - 1. časť (poistenie auta)
burst-ohen

Odporúčané a povinné revízie v rodinnom dome. Viete, čo ste povinný kontrolovať?

Doteraz ste bývali v byte, kde sa o všetky potrebné revízie staral správca a teraz ste sa presťahovali do rodinného domu. Všetky potrebné revízie sú odteraz na vašich pleciach. Prečítajte si, na čo netreba zabudnúť.
30.10.2024 | Katarína Macková
Čítať viac o Odporúčané a povinné revízie v rodinnom dome. Viete, čo ste povinný kontrolovať?

Vyberáme z banky.sk