Náhrada nemajetkovej ujmy pri dopravnej nehode. Aké doklady budete potrebovať a ktoré požiadavky sú neprimerané? II.

V predchádzajúcom článku sme si rozobrali, čo si môže nárokovať obeť dopravnej nehody, ktorú nezavinila, na čo majú v prípade tragického konca právo pozostalí a od čoho sa odvíja vyplatená suma. Dnes sa pozrieme na dokladovanie takejto udalosti a na pár konkrétnych prípadov.

auto-redakcia
Vo všeobecnosti platí, že všetky nároky poškodeného musia byť preukázané:
  • príslušnými lekárskymi správami
  • lekárskymi posudkami o bolestnom a SSU (sťaženie spoločenského uplatnenia)
  • dokladmi o vynaložení nákladov na liečenie
„Pri strate na zárobku počas PN je potrebné predložiť doklady potvrdené zamestnávateľom o vyplatenej náhrade príjmu a dokladmi zo Sociálnej poisťovne o vyplatených nemocenských dávkach, potrebné je zdokladovať dĺžku PN,“ vysvetľuje Beáta Dupaľová Ksenzsighová, hovorkyňa poisťovne Union. Poisťovne určujú výšku náhrady za škodu na zdraví podľa Občianskeho zákonníka. „Taktiež zohľadňujeme lekársku správu, posudok o bolestnom stave, sťažení spoločenského uplatnenia či doklady o príjme alebo invalidite. Výšku náhrady za škodu môžu ovplyvniť aj náklady spojené s nutnou liečbou alebo pohrebnými službami,“ hovorí Catherine Černochová, hovorkyňa poisťovne Generali.

Nároky pozostalých sú niekedy neprimerane vysoké

Poisťovne sa často stretávajú s tým, že pozostalí požadujú neprimerane vysoké odškodnenie, najmä ak ich zastupujú špecializované odškodňovacie spoločnosti, ktoré si za svoje služby voči pozostalým účtujú províziu v podobe určitého percenta zo sumy odškodnenia. „Z praxe môžeme konštatovať, že ak si pozostalí uplatnia nárok na náhradu nemajetkovej ujmy sami, poisťovne zvyčajne pomerne rýchlo dospejú k dohode o sume odškodnenia, ako v prípade uplatnenia nároku odškodňovacou spoločnosťou, ktorá sa v záujme získania provízie snaží sumu odškodnenia maximalizovať aj za cenu dlhoročných nepríjemných súdnych sporov. Pozostalí tak častokrát vo finálnom vyúčtovaní dostanú po krátení provízie odškodňovacou spoločnosťou podstatne menej, ako keby pristúpili na dohodu s poisťovňou,“ konštatuje Zuzana Zúbeková, hovorkyňa poisťovne Wüstenrot.

Prípady z praxe

Catherine Černochová uvádza prípad, keď poškodená sedela ako spolujazdkyňa v aute ich klienta, ktorý nedal počas jazdy prednosť električke, a tá následne narazila do vodičovej strany vozidla. „Hoci bola poškodená riadne pripútaná, utrpela ľahšie zranenie v podobe tržnej rany v oblasti spánku. Na základe dokladov z PZP vinníka autonehody sme poškodenej poskytli odškodnenie za spôsobenú bolesť.“ Dodáva, že evidujú aj prípady, kedy je poškodený nespokojný s výškou poistného plnenia. „Je ich však minimálne. V takýchto situáciách sa celý prípad opäť dôkladne prehodnocuje.“

Sú aj prípady, kedy k dohode medzi poisťovňou a poškodeným resp. pozostalým nepíde. Zuzana Zúbeková spomína, že 60-ročný muž bol ako chodec usmrtený po zrážke s motorovým vozidlom poisteného pri dopravnej nehode. Jeho dve dospelé dcéry si uplatnili nárok na náhradu nemajetkovej ujmy voči poisťovni, každá vo výške 20 000 eur, čo je podstatne viac, ako v podobných prípadoch priznávajú všeobecné súdy. „Keďže Polícia SR určila, že usmrtený chodec bol v čase nehody pod vplyvom alkoholu a neočakávaným vstúpením do jazdnej dráhy motorového vozidla spoluzavinil dopravnú nehodu, poisťovňa zohľadnila túto skutočnosť a obom dcéram ponúkla v rámci dohody o urovnaní odškodnenie každej vo výške 7 000 eur. Jedna z dcér na dohodu pristúpila, no druhá požadovala minimálne dvojnásobok a podala voči poisťovni žalobu,“ opisuje s tým, že po dlhoročnom spore a rozsiahlom dokazovaní súd napokon priznal druhej pozostalej dcére odškodnenie len vo výške 4 500 eur vzhľadom na to, že s otcom nebola v intenzívnom kontakte.

Slovenská asociácia na ochranu práv poškodených sa s názorom poisťovní nestotožňuje

Dalimil Hatok, predseda Slovenskej asociácie na ochranu práv poškodených, vidí prínos odškodňovacích spoločností pre klienta. Argumentuje tým, že mnohí ľudia nevedia, aké majú práva a čo všetko môžu od poisťovne požadovať, preto sa uspokoja s tým, čo im poisťovňa ponúkne. A pritom cez odškodňovaciu spoločnosť by si v poisťovni vedeli vybojovať viac. "Za posledných 15 rokov si služby odškodňovacích profesionálov našli na našom trhu nezastupiteľní miesto. Podľa údajov NBS je 80% podaní finančných spotrebiteľov kvôli nevedomosti - nízkej finančnej gramotnosti. NBS tiež uvádza, že - z hľadiska štruktúry podaní - sťažnosti finančných spotrebiteľov smerujú hlavne k poisteniu áut (PZP). Vyše 43% z nich bolo oprávnených! Mnohí bežní ľudia nevedia resp. nevládzu bojovať s poisťovňami. V takej situácii je vhodné nechať si poradiť odborníkom. Asistenciu pri likvidácii poistnej udalosti  často využívajú ľudia, ktorí na jednanie s poisťovňou nemajú čas, chuť, zručnosti, peniaze na advokátov resp. sa necítia byť v tejto problematike „doma“.

Odškodňovacie spoločnosti za svoje služby zvyčajne vopred neberú žiaden poplatok, fungujú na provízii zo sumy, ktorú sa im pre klienta podarí získať. "Klienti platia odmenu len v prípade, že im spoločnosť skutočne získala plnenie. To je fér a podstatne výhodnejšie ako iné možnosti (napr. súdne spory či platené konzultácie bez výsledku). Poškodený tak často nemá čo stratiť, môže len získať," vysvetľuje Hatok.    

"Z konkrétnych prípadov možno spomenúť prípad malého chlapca z okresu Levice, ktorý utrpel závažné poranenia s doživotnými následkami, pričom poisťovňa nemala záujem plnenie uhradiť (pre údajné premlčanie nárokov). Cez zástupcu sa napokon podarilo získať plnenie viac ako 200.000 eur. Bez takej pomoci by nedostali nič. Uvedieme aj prípad vodiča, od ktorého poisťovňa priamo žiadala regres z PZP vo výške viac ako 20.000 eur. S asistenciou odškodňovacieho zástupcu od regresu úplne ustúpila. Spomenieme tiež napríklad prípad z okresu Galanta, kde pozostalým poisťovňa najprv ponúkla nemajetkovú ujmu v skutočne nízkej sume. S pomocou odškodňovacieho zástupcu napokon získali takmer dvojnásobok. Celý proces prebehol mimosúdne a trval len niekoľko týždňov, čo je unikátne. Služby odškodňovacích poradcov, navzdory negatívnym reakciám poisťovní, prinášajú poškodeným jednoznačne viaceré benefity – časové, praktické aj finančné,"
uzatvára Hatok.
 

Vyberáme z poistovne.sk

business-sales-meeting

Poistenie nehnuteľnosti a hypotéka: Ako správne nastaviť výšku poistenia?

Ľudia pri poistení nehnuteľnosti, ktorú financujú hypotékou, robia častú chybu – nesprávne si zvolia výšku poistnej sumy. Čo radia poisťovne?
28.04.2025
Čítať viac o Poistenie nehnuteľnosti a hypotéka: Ako správne nastaviť výšku poistenia?
businessman-uses-calculator

Čo zahŕňa poistenie dlhodobej starostlivosti pre dospelých?

Dlhodobá starostlivosť je jednou z najväčších výziev modernej doby. Pozrite si, ako funguje poistenie zníženej sebestačnosti. Doživotná renta vám pomôže v prípade odkázanosti na pomoc inej osoby. Poisťovne.sk zisťovali, kde vás poistia a aké sú podmienky.
24.04.2025 | redakcia
Čítať viac o Čo zahŕňa poistenie dlhodobej starostlivosti pre dospelých?
woman-sits-in-front-of-computer-talking-on-the-phone

Poistiť si hypotéku v banke? Toto sú skryté obmedzenia, ktoré by ste mali poznať

Mnohí klienti si pri vybavovaní hypotéky zvolia poistenie schopnosti splácať úver priamo v banke. Je to pohodlné a rýchle riešenie, často spojené so zľavou z úrokovej sadzby. Táto jednoduchosť však môže priniesť viaceré obmedzenia, ktoré sa prejavia až neskôr.
22.04.2025 | hypoconsulting.sk
Čítať viac o Poistiť si hypotéku v banke? Toto sú skryté obmedzenia, ktoré by ste mali poznať

Vyberáme z banky.sk