Čo podľa prieskumu Allianz spája a rozdeľuje Európu pred eurovoľbami

Len Španieli a Rakúšania sú podľa prieskumu Allianz šťastní, že sú súčasťou EÚ. Najdôležitejšou témou je podľa respondentov ekonomický rast, nerovnosť a vzdelávanie. Prieskum Allianz odhalil aj veľkú polarizáciu a strach z nastupujúcej umelej inteligencie, najmä zo strany nízkopríjmových skupín.

european-flag-on-gray-building
Pred víkendovými eurovoľbami odhalil prieskum Allianz Pulse 2024 obrovské rozdiely v názoroch na EÚ. Približne 6 000 ľudí z veľkých členských krajín Nemecka, Francúzska, Talianska, Španielska a Poľska, ako aj Rakúska zdieľalo ich názor na politické a ekonomické otázky a ich vyhliadky do budúcnosti. Podľa prieskumu sa len španielski (čisté percento: +25,8 %) a rakúski (+21,5 %) respondenti zdajú byť šťastní, že sú súčasťou EÚ. V Nemecku (ktoré bývalo „proeurópske“), Taliansku a Poľsku sú názory takmer rovnomerne rozdelené, zatiaľ čo francúzski respondenti zostávajú pevne „protieurópski“ (-22,3 %). Hoci Slovensko v prieskume nebolo dotazované, podľa obdobného prieskumu, ktorý agentúra GLOBSEC uskutočnila v máji tohto roka v deviatich krajinách strednej a východnej Európy, Slováci podporujú naše členstvo v EÚ a NATO. Podpora pri oboch inštitúciách dosahuje skoro 70 percent a výrazne stúpla po prudkom prepade v roku 2023, ktorý bol podľa všetkého spôsobený kampaňou pred parlamentnými voľbami.

Naliehavejšie problémy sú inflácia a životné náklady, pracovné miesta a zdravotná starostlivosť

Jednoznačne najdôležitejšou témou je podľa prieskumu Allianz ekonomický rast (50,5 % z celkovej vzorky), ktorý je témou číslo jeden vo všetkých krajinách okrem Rakúska. V skutočnosti väčšina respondentov vníma ekonomiku pochmúrne, aj keď v rôznej miere. Zatiaľ čo francúzski a v poslednom čase aj nemeckí respondenti sú veľmi pesimistickí, pokiaľ ide o súčasnú ekonomickú situáciu, poľskí respondenti sú zďaleka najoptimistickejší, hoci pesimisti stále dominujú. V Taliansku sa vďaka lepšej ekonomickej výkonnosti v posledných rokoch nálada zlepšila, aj keď zostáva skôr ponurá. Problém nerovnosti je až na druhom mieste (37,4 %), za ním nasleduje vzdelávací systém (33,5 %). Väčšine respondentov (20,2 %) na zelenej transformácii takmer nezáleží a ani ďalšia obľúbená téma v Bruseli – spoločný dlh – respondentov nezaujala, len 16,5 percent z nich ju považuje za dôležitú.

Sporné ekologické ciele EÚ

Respondentov, ktorí vnímajú ekologické zámery EÚ ako málo ambiciózne je takmer toľko (20 %) ako tých, ktorí si myslia opak (26,3 %). Takmer 26 percent s nimi súhlasí, ale 17,8 percent ich odmieta ako nepraktické alebo „nezmyselné“ (a 10,4 % nemá potuchy). Okrem toho medzi staršími respondentmi stúpa „protizelený“ tábor. Tým sa prehĺbili generačné rozdiely v tejto téme.

Polarizovaná Európa

Prieskum tiež odhalil, že v Nemecku aj v Rakúsku je 81 percent respondentov v strede politického spektra (v strede, vpravo a vľavo od stredu). Respondenti smerujúci do centra boli menej početní v Taliansku (67 %), Poľsku (62 %) a Španielsku (57 %), pričom najnižší podiel bol vo Francúzsku, iba 49 percent. Pokiaľ ide o výber strany v čoraz roztrieštenejšom globálnom poriadku, existuje všeobecný konsenzus: predstava suverénnej a otvorenej Európy. Menej ako 30 percent respondentov si myslí, že EÚ by sa mala pripojiť k jednému z novovznikajúcich blokov, pričom 20,4 percent je za USA a 7,9 percent je za Čínu. Drvivá väčšina by si želala pokračovanie status quo – alebo dokonca vznik Európy ako „tretej“ nezávislej veľmoci, ktorá si udržiava rovnakú vzdialenosť od Číny a USA.

Obava z umelej inteligencie, ktorá zvyšuje nerovnosť

Masové nasadenie umelej inteligencie GenAI bude mať nepochybne vplyv na ekonomiku, pracovné miesta a aj náš osobný život. Čím nižší bol príjem našich respondentov, tým pravdepodobnejšie považovali potenciálne dopady za negatívne. Mladší respondenti tiež častejšie považovali AI za zabijaka práce.

Napriek rozdeleniam a obavám Európa nie je stratená. Väčšina respondentov sa dokáže sústrediť na „jednoduchý“ cieľ - ekonomický rast. Ak budúca európska komisia bude počúvať a zefektívňovať viaceré svoje iniciatívy a programy smerom k rastu, môže byť celkom úspešná, čím sa pozdvihne celkový obraz EÚ.

Vyberáme z poistovne.sk

grey-storm-clouds

Aký je rozdiel medzi priamym a nepriamym bleskom?

V máji sa cez Slovensko prehnalo viacero búrok, ktoré sprevádza aj silná blesková aktivita. Podľa odborníkov sila niektorých bleskov prekročila viac ako trojnásobne priemerné hodnoty. Ponúkame niekoľko rád, ako môžete pred úderom blesku ochrániť svoj majetok a vysvetlíme vám rozdiel medzi priamym a nepriamym úderom blesku.
01.07.2024 | redakčne upravené
Čítať viac o Aký je rozdiel medzi priamym a nepriamym bleskom?
Záplavy_Rudno_Allianz1

Vyčíňanie počasia vie zničiť aj celý majetok, no podľa odborníkov sa nechránime dostatočne

Hoci povodne, prívalová voda, či silné dažde sú a budú rizikové pre mnohé nehnuteľnosti na Slovensku, ľudia na riziká a možnosti, ako sa pred nimi chrániť, nemyslia včas.
27.06.2024
Čítať viac o Vyčíňanie počasia vie zničiť aj celý majetok, no podľa odborníkov sa nechránime dostatočne
Prevencia1_SPV

„V rukách máme viac než volant”, varuje najnovšia preventívna kampaň SPV a Nadácie Allianz

Každý rok rieši Allianz v priemere dve stovky zrážok vozidiel s chodcom či cyklistom. SPV a Nadácia Allianz štartujú tretiu preventívnu kampaň zameranú na bezpečnosť na cestách. Tvár kampane, zlatý paralympionik v paracyklistike Jozef Metelka, vyzýva motoristov k rešpektu a opatrnosti.
27.06.2024
Čítať viac o „V rukách máme viac než volant”, varuje najnovšia preventívna kampaň SPV a Nadácie Allianz

Vyberáme z banky.sk