Dovolenka v plameňoch. Čo môže spotrebiteľ požadovať od cestovnej kancelárie?

Aktuálna situácia na Rhodose, Korfu a ďalších miestach Európy, kde sa stále šíria požiare, spôsobuje veľké problémy nielen domácim obyvateľom, ale aj turistom a cestovateľom, ktorí sa rozhodli stráviť niekoľko pokojných dní na dovolenke pri mori. Takýto relax sa však veľmi rýchlo môže zmeniť na katastrofu. Čo robiť, ak sa váš zájazd koná v ohrozených oblastiach?

grassy-beach-umbrellas

Ešte ste na dovolenku neodišli, ale termín sa blíži

Pokiaľ vás dovolenka v zasiahnutých oblastiach ešte len čaká, pochopiteľne vám napadne otázka, či vôbec na zájazd odcestovať. „Musíte rozlíšiť dve základné situácie. Ak ide o oblasť, ktorá je požiarmi priamo zasiahnutá, potom ide o mimoriadnu a neodvrátiteľnú okolnosť, ktorá významne ovplyvní poskytovanie zájazdu. Pokiaľ z tohto dôvodu nezruší zájazd samotná cestovná kancelária, potom máte právo od zmluvy na zájazd odstúpiť a organizátor je povinný vám vrátiť všetky uhradené prostriedky,“ hovorí Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest.

Iná bude situácia, ak máte odísť do oblasti, ktorá priamo zasiahnutá nie je. V takom prípade nemožno od zmluvy odstúpiť bez zaplatenia penále, pretože mimoriadna okolnosť musí nastať priamo v mieste určenia cesty alebo v jeho bezprostrednom okolí. Aj napriek tomu sa môžete rozhodnúť na zájazd neodísť, potom je však cestovná kancelária oprávnená vám zaúčtovať odstupné podľa dohody v zmluve o zájazde.

Významnou pomocou ako zistiť, či ide o priamo zasiahnutú oblasť, môžu byť informácie na stránkach Ministerstva zahraničných vecí tu. Nájdete tam tiež informácie o špeciálne zriadených núdzových linkách.

Už ste odcestovali a požiar vás zasiahol na dovolenke

Ak vás požiar zasiahol už počas dovolenky, potom by mal organizátor zájazdu zabezpečiť nevyhnutné opatrenia na zaistenie vašej bezpečnosti. Či už ide o evakuáciu a presun do iného vzdialenejšieho hotela alebo o návrat späť na Slovensko. „Takáto situácia by bola považovaná za vadu zájazdu, ktorú je organizátor povinný bez odkladu riešiť. Okrem toho má účastník zájazdu právo aj na tzv. pomoc v ťažkostiach, zahŕňajúcu napr. údaje o zdravotných službách či náhradné cestovné riešenie,“ vysvetľuje Eduarda Hekšová z dTestu.

Ak je klient aktuálnou situáciou zasiahnutý, ale cestovná kancelária vzniknutý stav nerieši, potom nezostáva nič iné, ako si zabezpečiť alternatívne riešenie vlastnými silami a následne požadovať úhradu nevyhnutných nákladov od organizátora zájazdu.

V prípade pochybenia na strane cestovnej kancelárie môže klient žiadať aj o úhradu majetkovej či nemajetkovej ujmy. Ide napr. o situáciu, kedy by organizátor zájazdu vedel, že zájazd nemôže byť bezpečne realizovaný, a napriek tomu by klienta na miesto vyslal.

Podrobnosti ohľadom reklamácie zájazdu obsahuje článok dTestu z dňa 13. júla 2023 dostupný tu.

Vyberáme z Poistovne.sk

male-doctor-with-stethoscope-and-clipboard

Na očkovanie proti žltačke, ovčím kiahniam, HPV vírusu vám prispeje poisťovňa

Dobrovoľné teda nepovinné očkovania sú už dávno súčasťou zdravotnej starostlivosti. Ide napríklad o očkovanie proti chrípke, žltačke, či kliešťovej encefalitíde. Koľko vám prispeje poisťovňa a ako treba požiadať o zľavu?
02.05.2024
Čítať viac o Na očkovanie proti žltačke, ovčím kiahniam, HPV vírusu vám prispeje poisťovňa

Ako poistiť bicykel

V peknom počasí sadá na bicykel čoraz viac cyklistov. Cyklistika nie je už len víkendovou záležitosťou, ale mnohí ľudia siahajú po bicykli aj pri ceste do práce. Ako si zabezpečiť bicykel pred krádežou a kto uhradí škody, ktoré spôsobíte ako cyklista? 
29.04.2024 | redakcia
Čítať viac o Ako poistiť bicykel

Kedy za vás platí zdravotné poistenie štát

Štát platí zdravotné poistenie nielen za deti, študentov a dôchodcov. Pozrite si, za ktoré osoby platí zdratovné poistenie štát a kedy si ho musíte platiť sami.
26.04.2024 | redakcia
Čítať viac o Kedy za vás platí zdravotné poistenie štát

Vyberáme z banky.sk