Odškodnenie z garančného fondu dostanete až po nájdení vinníka

Čitateľovi Poistovne.sk sa stala autonehoda, pri ktorej vinník ušiel a navyše nemal povinné zmluvné poistenie (PZP). Zisťovali sme za akých podmienok a z akých poistiek si môže žiadať uhradiť náhradu škody.

17517
V prvom rade platí, že za motorové vozidlá, ktoré v čase dopravnej nehody nemajú platné povinné zmluvné poistenie (PZP) si poškodený môže uplatniť nárok na odškodnenie z garančného fondu Slovenskej kancelárie poisťovateľov (SKP).

Problém môže byť v tom, že svoj nárok musí preukázať, napríklad doložením vypísanej a účastníkmi podpísanej „Správy o nehode“. Keďže v našom prípade vinník ušiel, nemohol nič podpísať.

Ak túto správu poškodený nemá, môže ju nahradiť správou z polície, ktorá dopravnú nehodu vyšetrovala. „Po prijatí týchto dokladov vykonáme potrebné likvidačné šetrenie za účelom vysporiadania nárokov poškodeného,“ vysvetľuje Ľuboš Fiam zo Slovenskej kancelárie poisťovateľov.

Náš čitateľ však mal problém získať správu od polície, ktorá nehodu vyšetrovala.

Rýchle peniaze z havarijnej poistky

Medzitým sa pokúšal dostať peniaze aj z iných svojich poistiek. Podľa inštrukcií na stránke SKP, chcel požiadať o oficiálnu obhliadku vozidla poisťovňu Kooperativa, kde má svoju PZP. Tá mu obhliadku zamietla, keďže škodca nemal PZP. Potom navštívil priamo SKP. Tam mu pracovníčka povedala, že polícia ešte nenašla škodcu a odporučila mu žiadať si škodu z havarijného poistenia. To síce urobil, ale v havarijnej poistke mal spoluúčasť, skoro 300 eur.
SKP mu tiež odporučila vymáhať si spoluúčasť od budúceho vinníka nehody súdnou cestou a cez exekútora. „Keďže som EČV videl iba ja a polícia nenašla škodcu, podľa jej názoru bude takáto úhrada nepravdepodobná,“ dodal na vysvetlenie čitateľ.

Vinník musí byť známy

Ľ. Fiam z SKP má však iný názor. Tvrdí, že odpočítanú spoluúčasť z havarijného poistenia si poškodený môže uplatniť cez Slovenskú kanceláriu poisťovateľov. Opäť to však má podmienky. Vinník musí byť jednoznačne určený políciou,aby bola škoda vyplatená z garančného fondu.

„Svoj nárok na náhradu škody bude musieť preukázať, že k poškodeniu motorového vozidla došlo prevádzkou konkrétneho vozidla dopravnej nehody,“ dodáva Ľ.Fiam.

Podľa odborníka bude polícia musieť preukázať miestnu, ale aj časovú súvislosť vzniku škody. To, že poškodený uvedie EČV motorového vozidla neznamená, že k dopravnej nehode došlo spôsobom ako ju popisuje. Poisťovne teda jednoznačne pristupujú ku klientovi ako k nedôveryhodnej osobe.

Polícia nášmu čitateľovi dlho tvrdila, že vinník je neznámy, napriek tomu, že im poskytol aj jeho EČV a mal aj iného svedka nehody. Musel tam niekoľkokrát volať a domáhať sa príslušného policajta, ktorý nehodu vyšetroval.

Napokon polícia, po dvoch mesiacoch, ukončila pátranie po vinníkovi a vyzvala nášho čitateľa, že si môže od neho žiadať náhradu, ale len keď jej dodá znalecký posudok k nehode, a to dosť v šibeničnom termíne do 5 dní.

Postup polície, ktorá najprv dva mesiace vyšetruje jasnú dopravnú nehodu, a potom žiada od poškodeného ďalšie papiere vo veľmi krátkej lehote už SKP nechcela komentovať.

Bez škodcu nie je odškodnenie

Ak by polícia škodcu nenašla, náš čitateľ by odškodnenie od SKP nedostal. "Náhradu vecnej škody, ktorá vznikla zavinením neznámeho vozidla nie je možné uhradiť z poistného garančného fondu,“ informuje Ľ. Fiam.

V takomto prípade odborníci odporúčajú sa obrátiť na poisťovateľa, u ktorého má majiteľ poškodeného vozidla dojednané havarijné poistenie.

Ak si vodič zapamätal EČV, na identifikáciu vinníka to síce pomôže, ale nemusí to stačiť na jeho usvedčenie. Tiež pomôže mať aj iného svedka nehody.

„Ak bola škoda spôsobená motorovým vozidlom, ktorého vodič porušil povinnosť ohlásiť dopravnú nehodu a z miesta nehody ušiel, je potrebné bezprostredne po zistení tejto skutočnosti kontaktovať políciu, podať oznámenie a označiť svedka nehody. Aj v tomto prípade platí, že musí byť zodpovednosť potvrdená,“ vysvetľuje Beáta Dupaľová Ksenzsighová, hovorkyňa Union poisťovne.

Ako to nakoniec skončilo?

Polícia nakoniec vinníka vypátrala. Vinník nezastavil, pretože nielenže nemal uzavreté povinné zmluvné poistenie, no jazdil bez platného vodičského preukazu. Na základe policajnej správy SKP poškodenému vyplatila spoluúčasť, ktorú zaplatil, keďže na opravu auta využil svoje havarijné poistenie. Koniec dobrý, všetko dobré.

Vyberáme z Poistovne.sk

computer-security-lock-and-payment

Pri sporoch s e-shopom aj pri zneužití karty vám môže pomocť banka i poisťovňa

Poradíme čo robiť, ak ste natrafili na falošný alebo neseriózny e-shop, alebo čo máte robiť, ak niekto zneužil vašu platobnú kartu.
25.01.2021 | redakcia
Čítať viac o Pri sporoch s e-shopom aj pri zneužití karty vám môže pomocť banka i poisťovňa
34148_obr

Pandémia zmenila štruktúru škôd, cestovné poistenie prepadlo

Priemerné náklady na jednu škodu stúpli minulý rok o 15 %. Cestovné poistenie sa prepadlo o 60 %. Prírodné živly vyčíňali napriek pandémii, škody na privátnom majetku medziročne stúpli.
20.01.2021
Čítať viac o Pandémia zmenila štruktúru škôd, cestovné poistenie prepadlo
burst-research-labjpg

Pandémia po prvýkrát medzi najväčšími rizikami podnikania. Hrozí rekordný nárast bankrotov

Prerušenie prevádzky, pandémia a kybernetické útoky sú tri najväčšie hrozby podnikania v roku 2021. Všetky tri sú silne prepojené. Pandémia poskočila zo 17. na 2. miesto top rizík podnikania. Až 59 % respondentov ju považuje za hlavnú príčinu prerušenia výroby. Sociálno-ekonomické dôsledky pandémie prinesú v tomto roku viac platobnej neschopnosti, rekordný nárast bankrotov a pravdepodobne podporia ďalšie občianske nepokoje.
19.01.2021
Čítať viac o Pandémia po prvýkrát medzi najväčšími rizikami podnikania. Hrozí rekordný nárast bankrotov

Vyberáme z banky.sk