Kedy má zamestnanec nárok na dávku z garančného poistenia?

Ak vám zamestnávateľ nevyplatil výplatu, nárok na dávku z garančného poistenia nemáte  automaticky. Splnené musia byť viaceré podmienky.

Businessman podpisuje zmluvu-001


Čo je to garančný fond

Každý zamestnávateľ odvádza príspevok na garančné poistenie do Sociálnej poisťovne za každého zamestnanca vo výške 0,25% z vymeriavacieho základu.

Z garančného fondu sa uspokojujú mzdové nároky zamestnancov, ak sa zamestnávateľ stane platobne neschopný.

Podmienky vyplatenia dávky z garančného poistenia

Aby Sociálna poisťovňa mohla zamestnancovi vyplatiť mzdové nároky, musí byť splnených viacero podmienok. Základnou podmienkou je, že zamestnávateľ sa stal platobne neschopný. Znamená to, že:
  • bol podaný návrh na vyhlásenie konkurzu príslušnému súdu alebo
  • súd začal konkurzné konanie bez návrhu na vyhlásenie konkurzu podľa zákona o konkurze a reštrukturalizácii.

Podmienky na strane zamestnanca

Nárok na dávku garančného poistenia má zamestnanec, ktorý je alebo bol v pracovnoprávnom vzťahu u zamestnávateľa, ktorý sa stal platobne neschopný a nevyplácal mu mzdu. Pracovný vzťah môže mať formu: pracovného pomeru, dohody o vykonaní práce, dohody o brigádnickej práci študentov, dohody o pracovnej činnosti,  člen družstva, ktorý je v pracovnom vzťahu k družstvu. Nárok na dávku garančného poistenia si zamestnanec uplatňuje na základe písomnej žiadosti, ktorú posiela do Sociálnej poisťovne. Tlačivá žiadostí o poskytnutie dávky garančného poistenia sú k dispozícii v príslušných pobočkách Sociálnej poisťovne a na internetovej stránke Sociálnej poisťovne.
Na príslušnom tlačive má zamestnávateľ, predbežný správca konkurznej podstaty alebo správca konkurznej podstaty potvrdiť nároky zmestnanca, ktoré neboli zo strany zamestnávateľa uspokojené  za posledné 3 mesiace pred vznikom platobnej neschopnosti zamestnávateľa.

Ak zamestnávateľ, predbežný správca konkurznej podstaty alebo správca konkurznej podstaty nepotvrdí zamestancovi tlačivo, pobočka Sociálnej poisťovne poskytne zamestnancovi, ak preukáže vznik nároku na dávku garančného poistenia, preddavok na túto dávku vo výške nároku, najviac do sumy životného minima, za jeden kalendárny mesiac. Zamestnanec by mal stihnúť poslať žiadosť do Sociálnej poisťovne do 60 dní od vzniku platobnej neschopnosti zamestnávateľa alebo odo dňa skončenia pracovnoprávneho vzťahu. Zamestnanec má právo uplatniť si nárok na dávku garančného poistenia aj po uplynutí tejto lehoty. Avšak po 3 rokoch sa nárok na výplatu dávky garančného poistenia premlčí.

Zamestnancovi sa dávka garančného poistenia vyplatí po splnení zákonom stanovených podmienok najneskôr do 60 dní od doručenia žiadosti o priznanie tejto dávky. Dávka garančného poistenia je jednorazová dávka.

Kedy zamestnanec nemá nárok na dávku garančného poistenia

Zamestnanec nemá nárok na dávku z garančného poistenia, ak:
  • pracovnoprávny vzťah uzatvoril po vzniku platobnej neschopnosti zamestnávateľa,
  • bol na platobnú neschopnosť zamestnávateľa písomne upozornený
  • je štatutárnym orgánom zamestnávateľa a má účasť na majetku zamestnávateľa vo výške najmenej 50 % alebo je členom štatutárneho orgánu zamestnávateľa a má účasť na majetku zamestnávateľa vo výške najmenej 50 %.
Ak podmienky nároku nie sú splnené, vydá pobočka Sociálnej poisťovne rozhodnutie, ktorým sa nárok na dávku neprizná.

Vyberáme z Poistovne.sk

woman-in-grey-sweater-wearing-disposable-face-mask

Zdravotná poradňa: Ako zistím, či som prekonala COVID-19?

Viackrát som sa stretla s niekým, kto bol COVID pozitívny. Ja som však mala zakaždým negatívny výsledok antigénového testu. Je môžné, že som toto ochorenie už prekonala? Ako to môžem zistiť?
25.02.2021 | redakcia
Čítať viac o Zdravotná poradňa: Ako zistím, či som prekonala COVID-19?
HERMES 2020

Allianz je opäť najlepšie komunikujúcou poisťovňou

Allianz – Slovenská poisťovňa opäť obhájila prvenstvo v súťaži Hermes Komunikátor roka 2020, keď sa stala najlepšie komunikujúcou poisťovňou na trhu. Pozíciu najlepšieho komunikátora medzi poisťovňami obhájila v 7. ročníku súťaže, ktorá hodnotí komunikáciu spoločnosti so zákazníkom.
22.02.2021
Čítať viac o Allianz je opäť najlepšie komunikujúcou poisťovňou
typing-at-desk

Prehľad zmien v sociálnom poistení v roku 2021 - pandemické dávky, zmena termínov a povinností (4.časť)

Niektoré povinnosti voči Sociálnej poisťovni odbudnú. Zavádza sa dlhodobé ošetrovné i tehotenská dávka. Zmena nastáva aj v 13. a 14. platoch.
22.02.2021 | redakcia
Čítať viac o Prehľad zmien v sociálnom poistení v roku 2021 - pandemické dávky, zmena termínov a povinností (4.časť)

Vyberáme z banky.sk