Chcem zmeniť poisťovňu na PZP. Ako na to?
Čo všetko tento krok zahŕňa? Na čo nesmiete zabudnúť a aký je postup? Koľko času budete mať na rozmyslenie? Tento článok prináša odpovede presne na tieto otázky.
Dbajte na dodržanie lehoty
Ak chcete zmeniť poisťovňu, musíte zaslať poisťovni, v ktorej máte PZP, výpoveď poistnej zmluvy najneskôr 6 týždňov pred koncom poistného obdobia. „Písomnú žiadosť je potrebné zaslať do poisťovne doporučenou poštou v predstihu, aby poisťovňa obdržala výpoveď načas, pretože dôležitý je dátum prijatia výpovede poisťovňou a nie dátum podania výpovede na pošte,“ hovorí Maroš Ovčarik, riaditeľ portálu FinancnyKompas.sk s tým, že podľa zákona poisťovňa má povinnosť oznámiť poistenému najneskôr 10 týždňov pred uplynutím poistného obdobia výšku nového poistného. „Zároveň však platí, že ak poisťovateľ nedodrží 10-týždňovú lehotu na oznámenie novej výšky poistného, tak poistník môže výpoveď poistenia poslať kedykoľvek pred uplynutím poistnej doby.“
- Čo potrebujete vedieť o PZP
- Tlak na ceny PZP vyvolávajú aj nároky pozostalých po obeti dopravnej nehody
- Aj ceny PZP sa oplatí porovnávať
- Čo najviac ovplyvňuje ceny PZP?
Elektronicky nestačí
Akú podobu má mať výpoveď, aby bola uznaná? „Výpoveď musí byť písomná, datovaná a podpísaná poistníkom a doručená do poisťovne v uvedenej lehote osobne alebo prostredníctvom pošty, nestačí teda výpoveď prostredníctvom elektronickej pošty,“ hovorí Vladimír Cvik, riaditeľ spoločnosti Netfinance.sk, ktorý takisto odporúča podať výpoveď s časovým predstihom, aby neprišlo k jej zamietnutiu z dôvodu nedodržania zákonnej výpovednej lehoty. Vzhľadom na vyššie spomínanú lehotu 10 týždňov pred koncom poistného obdobia ohľadom novej výšky poistného má klient dostatok času na rozhodnutie, či podá výpoveď a zmení poisťovňu, alebo nie.
- Čo sa bude diať s cenami PZP na rok 2020?
- Havarijné poistenie vs. pripoistenie k PZP. Dá sa určiť, čo je výhodnejšie?
Aké bonusy môžeme od poisťovní čakať?
Povinné zmluvné poistenie si mhohí motoristi stále vyberajú podľa ceny. „Toto všetky poisťovne, samozrejme, vedia, a preto – ak nemôžu alebo nechcú ísť s cenou nižšie alebo na rovnakú úroveň ako konkurencia – snažia sa zaujať a prilákať motoristov niečím iným, najmä rozšírením základného zodpovednostného krytia o rôzne druhy havarijného pripoistenia, širší rozsah asistencie na cestách alebo praktické aplikácie pre vodičov,“ vysvetľuje Vladimír Cvik s tým, že viaceré poisťovne dnes ponúkajú PZP s možnosťou viacerých pripoistení, napríklad čelného alebo všetkých skiel na aute, o úrazové poistenie vodiča či posádky, poistenie proti živelným udalostiam, pripoistenie stretu so zverou, výtlku a pneumatík, pripoistenie náhradného vozidla, batožiny, právnej pomoci či dokonca pripoistenie proti vandalizmu a odcudzeniu. „Rozšírením tradičného PZP o krytia rizík, na ktoré sme zvyknutí v havarijnom poistení a ponukou rôznych balíkov autopoistenia, sa snažia poisťovne nielen o prilákanie klienta alebo zvyšovanie ceny za poistenie, ale aj o zvýšenie ochrany majetku vodičov pri neustále rastúcom počte vozidiel a škôd na cestách.“ Pýtať si zľavu pri uzatvorení novej zmluvy v poisťovni odporúča aj M. Ovčarik. „Praxou je, že ak už máte v poisťovni nejakú uzatvorenú zmluvu, tak napríklad pri uzatvorení ďalšej zmluvy vám poisťovne štandardne vedia poskytnúť bonus obvykle do výšky 5%,“ vysvetľuje s tým, že napríklad pri PZP sa často uplatňujú bonusy ako zvýšené limity krytia, alebo napríklad pripoistenia k PZP zadarmo, o zvýhodnené poistné pre starších klientov z menších miest a malých obcí a pre vozidlá s nízkym výkonom, poskytnutie zľavy držiteľom preukazu ZŤP, zľava, ak sa klient rozhodne pre spoluúčasť a podobne. Poisťovne môžu tiež dať bonus na poistení, napríklad ak klient využíva ich aplikácie.