Odporúčané a povinné revízie v rodinnom dome. Viete, čo ste povinný kontrolovať?

Doteraz ste bývali v byte, kde sa o všetky potrebné revízie staral správca a teraz ste sa presťahovali do rodinného domu. Všetky potrebné revízie sú odteraz na vašich pleciach. Prečítajte si, na čo netreba zabudnúť.

burst-ohen

Poistenie predstavuje iba polovicu úspešnej ochrany nehnuteľnosti. Nezabúdajte ani na revízie. Ak by ste povinné kontroly zanedbali, v prípade požiaru by bol z toho poriadny problém. Poisťovňa bude od vás revíznu správu samozrejme žiadať, aby sa uistila, že ste si svoje povinnosti splnili.

Potvrdenia si odkladajte

Ak bývate v byte, zvykne sa o všetky tieto veci starať správca; samozrejme ak máte napríklad vlastný kotol na teplú vodu a kúrenie, potrebujete na revíziu pamätať. Poistený je povinný dodržiavať všeobecne záväzné predpisy a technické normy upravujúce požiadavky požiarnej bezpečnosti; to znamená, že všetky vykurovacie telesá musia byť udržiavané a pravidelne kontrolované poverenou osobou. „O kontrole musí mať poistený aj hodnoverný doklad. Ak totiž vznikne požiar, pre uplatnenie poistného plnenia je dôležité určiť príčinu a okolnosti vzniku požiaru,“ vysvetľuje Helena Kanderková, špecialistka externej komunikácie z Odboru firemnej komunikácie Allianz - Slovenskej poisťovne, a.s.

Ak majiteľ rodinného domu nechce nič zanedbať, mal by pamätať na revíziu komína (1x ročne), kotla (1x ročne), fotovoltických panelov a bleskozvodu (1x za 4 roky) a elektroinštalácie (1x za 5 rokov).

A ktoré revízie zanedbávajú ľudia najčastejšie? "Asi najčastejšie klienti zanedbávajú revízie komínov, z ktorých často vznikajú požiare. Škody, ktoré vznikli z dôvodu zanedbanosti revízie komínov boli poisťovni hlásené, pričom poisťovňa vždy individuálne posudzuje nárok klienta v prípade, ak k vzniku škody došlo z dôvodu zanedbania jeho zákonných povinností. V minulosti, cca pred 4 rokmi, zhorela rekreačná chatka, ktorá bola rekonštruovaná a v krbe kúrili skôr, ako mali vykonanú revíziu komína. Príčinou požiaru bola chybná konštrukcia komína krbu," hovorí  Dalibor Mihalkin, hovorca Komunálnej poisťovne.

Čestné vyhlásenie vám nepostačí

V prípade novostavby s komínom je pri kolaudácii nutné mať revíznu správu komína a dymovodu od kominára, pričom je potrebná aj pre poisťovňu. „Novela zákona o ochrane pred požiarmi ukladá majiteľom domu s komínom povinnosť uskutočniť revíziu komínov aj dymovodov s napojeným vykurovacím telesom minimálne raz ročne, pričom čestné vyhlásenie o tom, že ste si komín vyčistili sami, nie je postačujúce. Poisťovňa vyžaduje potvrdenie o revíznej kontrole od kominára,“ hovorí špecialistka z poisťovne Generali. Údržbu kotlov, komínov a ďalších zariadení je však nevyhnutné zveriť odborníkom, keďže ide o činnosti vyžadujúce si odbornú spôsobilosť, prípadne osobitné oprávnenie.

Poisťovňa štandardne skúma príčinu a rozsah škody. „Pri všetkých poistných udalostiach sú dôležité okolnosti ich vzniku, hlavne či ich príčina nespočíva v zanedbanom alebo nevhodnom technickom stave daného zariadenia, od ktorého vznikla škoda,“ tvrdí odborníčka.
Poisťovňa žiada správu o požiari aj od Hasičského a záchranného zboru. „Ak komín alebo vykurovacie teleso neboli pravidelne udržiavané a vznikol požiar, poisťovňa skúma, či priamou príčinou vzniknutého požiaru bol práve zlý stav komína alebo vykurovacieho telesa a v takom prípade môžeme poistné plnenie znížiť alebo zamietnuť,“ dodáva Kanderková.

Fotovoltické panely

Ďalším zdrojom požiaru môžu byť napríklad aj fotovoltické články. Montáž a zapojenie fotovoltiky zverte do rúk profesionálom. Ak by sa preukázalo, že požiar zapríčinilo zariadenie, ktoré  nespĺňalo legislatívne požiadavky alebo bolo namontované neodborne, môže byť preplatenie škody zo strany poisťovne krátené alebo zamietnuté. "Majitelia fotovoltaických systémov musia podľa platných noriem a zákonov vykonávať pravidelnú revíznu skúšku a na požiadanie poisťovne predložiť platnú revíznu správu o jej vykonaní. Fotovoltické systémy patria medzi vyhradené elektrické zariadenia a ako zdroj elektrického prúdu musia byť revidované každé 4 roky, spolu s bleskozvodom," upozorňuje Dalibor Mihalkin, hovorca Komunálnej poisťovne.
 

Vyberáme z poistovne.sk

bicycle-in-the-garden

Každý deň na Slovensku odcudzia jeden bicykel, Allianz radí ako ho chrániť pred krádežou

Klienti Allianzu nahlásia v priemere 3 až 4 krádeže bicykla mesačne. Poisťovňa môže uhradiť škodu len ak bol bicykel odcudzený z uzamykateľného priestoru. Krádež bicykla je krytá z poistenia domácnosti, až do výšky dohodnutej poistnej sumy.
31.03.2025
Čítať viac o Každý deň na Slovensku odcudzia jeden bicykel, Allianz radí ako ho chrániť pred krádežou
hands-grasping-a-steering-wheel

Čo je telematická aplikácia a na akom princípe funguje?

Telematické aplikácie môžu v budúcnosti priniesť väčšiu bezpečnosť na cesty. Ak jazdíte zodpovedne, ušetríte na poistení. Aj na Slovensku sa už objavila prvá telematická aplikácia KOOPilot.
31.03.2025 | redakcia
Čítať viac o Čo je telematická aplikácia a na akom princípe funguje?
medical-professional-in-scrubs-holding-clipboard-and-pen

Rebríček najlepších nemocníc za rok 2024 - VšZP

Nemocnice si v hodnotení spokojnosti zo strany poistencov Všeobecnej zdravotnej poisťovne polepšili. V roku 2024 poistenci štátnej poisťovne oznámkovali ústavné zdravotnícke zariadenia priemernou známkou 1,44, kým rok predtým to bola známka 1,50.
28.03.2025
Čítať viac o Rebríček najlepších nemocníc za rok 2024 - VšZP

Vyberáme z banky.sk