Pri sporoch s e-shopom aj pri zneužití karty vám môže pomocť banka i poisťovňa

Poradíme čo robiť, ak ste natrafili na falošný alebo neseriózny e-shop, alebo čo máte robiť, ak niekto zneužil vašu platobnú kartu.

computer-security-lock-and-payment
Už viacerí z nás majú skúsenosti s tým, že e-shop vám nedodal objednaný tovar do sľubovaného termínu, objednaný tovar vám vôbec neprišiel alebo prišiel tovar, ktorý ste si neobjednali.

Všade vo svete sa množia prípady falošných e-shopov, ktoré ponúkajú tovar za veľmi nízke ceny. Často ide o e-shopy, ktoré sa tvária, že predávajú značkový tovar, zobrazujú sa aj na sociálnych sieťach a ľudia ich zdieľajú. To, že išlo o podvod, zistia ľudia až vtedy, ak tovar zaplatia, ten nepríde a e-shop zmizne. Podľa odborníkov na internetovú bezpečnosť môžu podvodníci takto od vás nielen jednorazovo vylákať peniaze, ale aj zbierať vaše osobné údaje (meno, priezvisko, e-mail) a samozrejme aj údaje o platobnej karte, ktorú môžu následne ďalej zneužiť.

Právna pomoc a náhrada škody aj pri zahraničných e-shopoch

V prípade, že sa stanete obeťou podvodu alebo sa sporíte s e-shopom pre poškodený alebo nedodaný tovar, odporúčame kontaktovať asistenčnú službu poisťovne. Pokiaľ máte poistené kybernetické riziká, máte nárok na finančnú a právnu pomoc. „Ak si kúpite niečo cez internet a e-shop medzičasom zanikne, pričom Vám tovar nebol doručený, poisťovňa Vám poskytne právnu pomoc a ak sa spor nepodarí vyriešiť do 3 mesiacov, poisťovňa uhradí vzniknutú škodu do limitu plnenia,“ vysvetľuje Róbert Koch z oddelenia poistenia majetku UNIQA poisťovne. To isté platí v prípade nedoručeného, poškodeného alebo nekompletne dodaného tovaru. Poistený klient má nárok na pomoc aj v prípade zahraničných e-shopov, pokiaľ bol tovar zaslaný z európskeho územia členského štátu EÚ, Švajčiarska a Nórska.

Najväčším problémom pri spotrebiteľských sporoch bývajú zahraničné e-shopy, ktoré nepodliehajú kontrole Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI). Kontrolná činnosť SOI sa totiž týka iba podnikateľských subjektov so sídlom na území SR.

Ak nemáte poistenie, využiť môžete službu Chargeback

Väčšina používateľov platobných kariet však nevie, že ak nastane po platbe platobnou kartou s objednaným tovarom či službou problém, existuje tu akási „garancia“ spätného zúčtovania platobnej transakcie tzv. chargeback.

O čo pri chargeback-u ide? Zjednodušene sa dá povedať, že je to reklamačný medzibankový proces, pri ktorom banka neoprávnenú, chybne zaúčtovanú alebo neautorizovanú platbu spätne zaúčtuje. "Najčastejšie ide o prípady, kedy si obchodník nesplnil záväzok a tovar, za ktorý klient zaplatil nedodal v požadovanej kvalite alebo vôbec, ak klientovi prišiel iný tovar ako si objednal, ale časté sú aj prípady, že miesto originálneho tovaru bol klientovi doručený „fejk“,“ vymenúva Marcela Králová, podpredsedníčka Združenia pre bankové karty.

Chargeback si môžete uplatniť aj vtedy, ak predajca skrachuje alebo duplicitne zaúčtuje platbu. Z tohto pohľadu je platba kartou oveľa výhodnejšia ako platba prevodom, hotovosťou či na dobierku, na ktoré sa chargeback nevzťahuje. Banka v celom procese figuruje ako sprostredkovateľ.

Pomoc v prípade zneužitia platobnej karty

Akonáhle zistíte, že niekto zneužil vašu platobnú kartu, bezodkladne kontaktujte svoju banku a podajte podajte trestné oznámenie na polícii. Od okamihu oznámenia tejto skutočnosti banke, neznášate žiadne finančné dôsledky vyplývajúce z použitia stratenej, odcudzenej alebo zneužitej platobnej karty.

Ak ste v dôsledku zneužitia platobnej karty prišli o peniaze, podajte reklamáciu platieb vykonaných zneužitou platobnou kartou. To, či vám banka vráti peniaze, ktoré boli prevedené zneužitou platobnou kartou, závisí od výsledku šetrenia reklamácie zo strany banky.

Ak máte poistené kybernetické riziká okamžite kontaktujte asistenčnú službu poisťovne. Klient má nárok na kompletnú asistenciu pre nápravu a právne služby – poisťovňa zabezpečí všetky právne úkony a právne kroky tak voči osobe, ktorá útok spáchala ako aj voči banke, od ktorej si nárokujete vrátenie peňazí. Dokonca môžete splnomocniť poisťovňu a tá prevezme komunikáciu v mene klienta s bankou.

Poisťovne však upozorňujú, že pre náhradu a uznanie škody musí byť zrejmé, že došlo k zneužitiu údajov. „Ak sa potvrdí, že zo strany klienta nedošlo k pochybeniu a naozaj prišlo k zneužitiu údajov cez podvodný e-shop, poisťovňa uhradí poškodenému náklady na právne zastupovanie a do limitu plnenia aj vzniknutú škodu,“ hovorí R.Koch.

Vyberáme z poistovne.sk

freelancer-typing-on-keyboard

Dá sa investičné poistenie zmeniť na rizikové?

Ak sa niekto dostal do ťažkej finančnej situácie a má investičné či kapitálové poistenie, môže svoju poistnú zmluvu zmeniť na rizikovú? Môže nasporené peniaze vybrať a použiť na preklenutie finančných ťažkostí? Dá sa zmeniť zmluva bez toho, aby ju klient musel vypovedať a uzatvoriť novú?
07.04.2021 | Katarína Macková
Čítať viac o Dá sa investičné poistenie zmeniť na rizikové?
doctors-office-flatlay

Čo robiť, ak vaše dieťa má COVID-19?

Aj keď sa o korona víruse hovorí najčastejšie v spojení so staršími ľuďmi, nevyhýba sa ani deťom. Pozrite si, koľko detí sa už s COVIDom stretlo. Poradíme vám, ako treba postupovať, ak sa nakazí dieťa.
30.03.2021 | redakcia
Čítať viac o Čo robiť, ak vaše dieťa má COVID-19?
reading-in-hospital-waiting-room

Hodnotenie nemocníc 2020

Rebríček nemocníc bol zostavený za náklade hodnotenia takmer 6,5 tisíc pacientmi. Pozrite si, ktoré nemocnice sú hodnotené ako najlepšie a ktoré skončili na chvoste.
26.03.2021 | redakčne upravené
Čítať viac o Hodnotenie nemocníc 2020

Vyberáme z banky.sk